PwC: budowa dużego hubu pod Warszawą - uzasadniona

Budowa dużego hubu pod Warszawą jest uzasadniona, m.in. dynamiką wzrostu rynku lotniczego oraz ograniczonymi możliwościami, jakimi obecnie dysponują lotniska na Okęciu i w Modlinie - wskazują eksperci PwC. Ich zdaniem na CPK trzeba patrzeć w szerszej perspektywie niż tylko ruch lotniczy.

(fot. Adam Chełstowski / FORUM)

"Projekt CPK (Centralnego Portu Komunikacyjnego - PAP) został już uwzględniony w nowej Strategii Rozwoju Transportu i obecnie prowadzone są plany prac w celu realizacji budowy portu" - przypomnieli autorzy opublikowanego w poniedziałek raportu PwC Prognozy dla rynku lotniczego 2019.

W opinii Agnieszki Gajewskiej, partnera w PwC, lidera zespołu ds. finansowania projektów inwestycyjnych oraz sektora publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej, na - Centralny Port Komunikacyjny musimy patrzeć w znacznie szerszej perspektywie niż tylko ruch lotniczy, i w znacznie dłuższym horyzoncie czasowym.

"W tym momencie w tej części naszego regionu istnieje pewna nisza. Efektywne operacyjnie i konkurencyjne kosztowo CPK ma szansę uwolnić potencjał ruchu lotniczego, stając się jednym z istotnych międzynarodowych hubów komunikacyjnych" - wskazała Gajewska. Podkreśliła, że dla sukcesu tego scenariusza niezwykle ważne będzie właściwe zaprojektowanie pozostałych komponentów, tj. transportu kolejowego i drogowego.

Jak zauważyli autorzy raportu, projekty budowy lub rozbudowy infrastruktury lotniskowej o przepustowości powyżej 40 mln pasażerów są już realizowane w innych krajach - m.in. w Turcji, Rosji i w Niemczech. "Zarówno przyszłe lotnisko CPK, jak i nowe lotniska w Stambule oraz rozbudowywane porty w Moskwie i w Monachium mają na celu zaspokojenie w dużej mierze dynamicznie rosnącego ruchu tranzytowego m.in. ze względu na położenie geograficzne" - napisano w raporcie. (PAP)

autorka: Aneta Oksiuta

aop/ pad/ amac/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 2 infinum

O ile samo lotnisko nie jest kluczowe, to cała dodatkowa infrastruktura drogowo-kolejowa jest absolutnie niezbędna do poprawy skomunikowania większości obszarów Polski.

Naturalnym centrum kraju jest Łódź, więc im bliżej tego miasta będzie centrum przesiadkowo-tranzytowe, tym bardziej efektywny będzie system transportowy Polski.

A lotnisko może być, może nie być - i tak nie wiadomo, czy w razie 'W' Amerykanie dadzą radę na nie dolecieć.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 1 histeryk

Szkoda zatem, że o tym projekcie od 4 lat się tylko mówi, a niewiele robi.

! Odpowiedz
1 7 aod

A co na to pierwszy homoś III RP niejaki Biedroń?

! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,9% IV kw. 2018
Stopa bezrobocia 6,1% I 2019
Przeciętne wynagrodzenie 4 931,8 zł I 2019
Produkcja przemysłowa rdr 9,2% IV 2019

Znajdź profil