REKLAMA

Przedsiębiorcy chcą odzyskać pieniądze. Szukają sposobu na dłużników

2021-04-12 08:36
publikacja
2021-04-12 08:36
fot. Gorodenkoff / Shutterstock

69 proc. firm miało w minionym roku problemy z utrzymaniem płynności finansowej – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor. Żeby ratować swoje biznesy, wielu  przedsiębiorców skorzystało m.in. z programów rządowych i zrezygnowało z inwestycji. Aby utrzymać płynność finansową firmy, kluczowe jest jednak otrzymanie zaległych płatności od niepłacących kontrahentów.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mierzą się z wyzwaniami dotyczącymi m.in. nieterminowego płacenia zobowiązań przez partnerów biznesowych. Blisko 46 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP w ostatnim kwartale ubiegłego roku skarżyło się na opóźnione o ponad 60 dni płatności od kontrahentów. Liczba firm zwiększyła się o 12,6 p.p. w porównaniu z trzecim kwartałem 2020 r. Największy przyrost przedsiębiorstw narzekających na nieterminowe płatności widoczny jest w branży handlowej – z 29 proc. w trzecim kwartale do 63 proc. w czwartym, wynika z badania BIG InfoMonitor (szczegółowe informacje zamieszczamy na końcu artykułu).

– Obserwujemy, że taki obrót sprawy wywołuje zmiany w zachowaniu firm zmuszonych wyczekiwać na zapłatę. Spada poziom empatii i przybywa przekonanych, iż teraz trzeba myśleć głównie o sobie i porzucić wyrozumiałość dla niepłacących zobowiązań partnerów. Niesolidność płatnicza, która uchodziła w okresie dobrej koniunktury i przez pierwsze miesiące pandemii, przestaje być tolerowana. Wierzyciele sami znajdują się w trudnej sytuacji i trudno im tak jak wcześniej, przymykać oko na opóźnienia, z myślą o utrzymaniu dobrych relacji z kontrahentem. Boją się też, że jeśli będą zbyt długo czekać, a dłużnik ogłosi niewypłacalność, nie odzyskają nic. W efekcie przybywa chętnych do sięgania po pomoc windykacji – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

1. Żeby pozbyć się niepewności przed podpisaniem umowy

W czasach pandemii przedsiębiorcom trudniej jest zachować płynność finansową swoich firm. Kluczowym elementem jest zapewnienie terminowych spłat zobowiązań od kontrahentów. Brak wpływów pieniężnych od partnerów biznesowych może niekorzystnie wpłynąć lub nawet zachwiać płynnością finansową działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy w celu jej utrzymania korzystają z rządowych programów pomocowych (36 proc.), zawieszenia spłaty raty kredytu (3,8 proc.) oraz wstrzymują plany inwestycyjne (21,6 proc.) – podaje Instytut Keralla Research w badaniu wykonanym na zlecenie BIG InfoMonitor.

Przed podpisaniem umowy z nowym kontrahentem klienci BIG mają możliwość sprawdzenia potencjalnego partnera biznesowego pod względem opóźnień w płatnościach, nie tylko w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor, ale również otrzymania informacji z bazy danych kredytowych z BIK oraz wywiadowni gospodarczej. Wywiadownia ta gromadzi dane dotyczące m.in. powiązań kapitałowych i osobowych, wyniki finansowe oraz raporty handlowe. Przedsiębiorca może w jednym miejscu zweryfikować wszystkie informacje o potencjalnym partnerze biznesowym.

– Dobry partner w biznesie to taki, który płaci na czas. Odkąd sprawdzamy naszych klientów w Rejestrze Dłużników BIG, mamy mniej niezapłaconych faktur – komentuje Krzysztof, dyrektor sprzedaży.

2. Kiedy chcesz odzyskać pieniądze

W niepewnych czasach problemy z nieterminową spłatą mogą wydarzyć się nawet w relacjach ze stałym partnerem biznesowym. Pandemia Covid-19 wpłynęła bezpośrednio oraz pośrednio na większość firm. Oprócz możliwości bieżącego monitorowania nowych wpisów pojawiających się na temat partnerów biznesowych firmy, klienci BIG mogą korzystać z narzędzi, które pomagają w odzyskaniu należności.

„Odkąd stosujemy narzędzia miękkiej windykacji BIG InfoMonitor, mamy mniej niezapłaconych faktur” – podkreśla Kasia, właścicielka agencji reklamowej. „Po wysłaniu wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem o zamiarze wpisania danych do Rejestru Dłużników od razu jest reakcja ze strony zalegającego. Klienci dzwonią do nas, bo chcą się dogadać” – dodaje.

Wezwania do zapłaty przedsiębiorcy mogą wysłać do kontrahenta przy niskim nakładzie pracy i środków. Takie wezwanie można wysłać samemu, korzystając z Systemu BIG.pl bądź poprosić o pomoc opiekuna BIG w przypadku masowych wysyłek, jeśli się ma wielu dłużników.

Zarówno przedsiębiorcy jak i konsumenci  często po otrzymaniu wezwania do zapłaty od razu decydują się na zapłacenie zaległości, ponieważ nie chcą, żeby inni dowiedzieli się o ich długach. Metoda ta dyscyplinuje dłużników  w myśl zasady „nie zapłacisz – trafisz do bazy dłużników”. A wtedy doświadczyć możesz niemiłych konsekwencji np. odmowy kredytu, pożyczki, leasingu czy braku zgodny na podpisanie umowy na telefon i internet.

Jeżeli w ciągu miesiąca od wysłania wezwania dłużnik nie ureguluje zobowiązań, to przedsiębiorca ma możliwość wpisania kontrahenta do Rejestru Dłużników. Od tej chwili dług będzie widoczny dla każdego, kto pobierze o nim raport z BIG InfoMonitor. „75 proc. dłużników wpisanych do Rejestru dokonuje płatności” – oceniają przedsiębiorcy z sektora MŚP.

3. Kiedy chcesz ostrzec innych

Wpisanie dłużnika do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor jest pomocne dla innych przedsiębiorców na rynku. Zasada jest prosta, gdy sprawdzający widzi w rejestrze dług, nabiera obaw, że dłużnik jemu również nie zapłaci. Dzięki temu oferowane przez BIG-i raporty o konsumentach i firmach oraz możliwość zgłaszania niesolidnych płatników do rejestru dłużników wzajemnie się uzupełniają. Prowadzący rejestr dłużników BIG, wie które podmioty już mają na koncie niezapłacone zobowiązania i dzieli się tą wiedzą.

Firmy, które przed zawarciem umowy sprawdzają wiarygodność nowego klienta, otrzymają pierwszy sygnał ostrzegawczy, że dzieje się coś niedobrego z jego płynnością finansową albo brakuje rzetelności w rozliczeniach. Pozwala to na zastanowienie się nad tym, czy taką współpracę warto sfinalizować, czy może bezpieczniej jest szukać wiarygodnego finansowo partner.

A jest się nad czym zastanawiać. Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK na koniec stycznia zaległości firm sięgnęły 33,69 mld zł. Łączna liczba przedsiębiorstw z problemami w spłacie bieżących zobowiązań wobec dostawców oraz rat kredytowych w bankach przekroczyła 322,1 tys. Przez miesiąc przybyło 1558 nowych przedsiębiorców opóźniających o co najmniej 30 dni płatności bieżących faktur i rat kredytów.

Zgłoszenie dłużnika do rejestru może zapobiec zawieraniu kolejnych umów przez inne firmy z nierzetelnym kontrahentem lub nawet potencjalnym bankrutem. Zawarcie umowy z przedsiębiorcą, który ma problemy finansowe lub jest zupełnie niewypłacany, niesie ze sobą konieczność odzyskania należności, co nie zawsze można sprawnie przeprowadzić W niektórych przypadkach może się to skończyć na procesie sądowym, a takie potrafią ciągnąć się latami, być kosztowe i czasochłonne. A im starszy dług, tym trudniej go odzyskać.

Rejestr Dłużników jest bazą Biura Informacji Gospodarczej. Zawarte są w niej informacje o zaległościach finansowych firm oraz konsumentów. Na podstawie stosunku cywilnoprawnego przedsiębiorcy mogą wpisać swojego dłużnika do rejestru, jeżeli wysokość zadłużenia przekroczyła 500 zł (w przypadku, gdy dłużnikiem jest przedsiębiorca) lub 200 zł, (gdy dłużnik jest konsumentem).

4. Żeby być na bieżąco

Wcześniej pisaliśmy sporo o działaniach prewencyjnych chroniących nas przed utratą płynności finansowej przy zawieraniu nowych umów, weryfikowaniu kontrahentów i odzyskiwaniu należności Warto wspomnieć o jeszcze innej sytuacji, bo wielu przedsiębiorców chce być  na bieżąco z informacjami o ewentualnym zadłużeniu partnera biznesowego. Jest i na to sposób. Osoby prowadzące własny biznes mogą skorzystać z usługi monitorowania, która również jest dostępna dzięki współpracy z BIG InfoMonitor Przedtem jednak powinny zastanowić się, których partnerów biznesowych chcą mieć na oku. Następnie przygotować ich  numery NIP i ustawić alert, który poinformuje o pojawieniu się nowego wpisu na temat wskazanych  przedsiębiorstw. Dzięki temu można szybko zareagować, gdy kontrahent popadnie w długi, można też zweryfikować warunki współpracy z takim kontrahentem.

– Odkąd monitorujemy naszych kluczowych kontrahentów w BIG InfoMonitor, jesteśmy spokojni, bo w przypadku dopisania do Rejestru Dłużników naszego partnera biznesowego, zostaniemy o tym natychmiast zawiadomieni. Dzięki temu będziemy mogli szybko dostosować nasze podejście, zanim problemy finansowe naszego partnera biznesowego odbiją się na naszej firmie – mówi Anna, specjalistka od windykacji.

5. Kiedy chcesz wynegocjować lepsze warunki od rynkowych

Oprócz możliwości generowania raportów dotyczących potencjalnych kontrahentów czy ustawienia monitorowania wybranych przedsiębiorstw, klienci BIG mogą skorzystać z raportu wygenerowanego na temat ich własnej firmy. Osoby prowadzące działalność gospodarczą otrzymują pełny obraz swojej sytuacji finansowej z Rejestru Dłużników, gdzie mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne wpisy. Oczywiście lepiej mieć te pozytywne, bo dzięki  otrzymanemu dokumentowi firmy mogą pokazać się od dobrej strony, jako rzetelni płatnicy i  umacniać swoją pozycję np. negocjując lepsze warunki umów.

W ramach monitorowania własnej firmy przedsiębiorca otrzyma również powiadomienie, jeżeli ktoś dokona wpisu na jego temat do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Badanie Instytutu Keralla Research przeprowadzone zostało na próbie 500 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce za pomocą wywiadu telefonicznego w IV kwartale 2020 r.

Advertisement

Źródło:Artykuł promocyjny
Tematy
Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 300 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 300 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki