Projekt Lewicy: pierwszeństwo pieszych; ograniczenie prędkości, wyższe kary

2020-08-04 15:39
publikacja
2020-08-04 15:39
fot. Bartłomiej Kudrowicz / FORUM

Wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych nie tylko na przejściu, ale i przed wejściem na pasy, obniżenie maksymalnej prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę i zaostrzenie kar za jej przekraczanie przewiduje projekt ustawy o bezpieczeństwie ruchu drogowego.

"Każdego dnia na drogach giną ludzie, a rząd zwleka z wprowadzeniem obiecanej przez własnego premiera ustawy" – powiedziała na wtorkowej konferencji prasowej w Sejmie posłanka Lewicy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, prezentując założenia projektu.

Przypomniała złożoną przez premiera Mateusza Morawieckiego w expose zapowiedź wprowadzenia przepisów o pierwszeństwie dla pieszych przed wejściem na pasy. "Do tej pory takie zmiany nie zostały wprowadzone, mimo że Ministerstwo Infrastruktury deklarowało, że ustawa wejdzie w życie od 1 lipca tego roku. Mamy sierpień. Od początku wakacji życie na polskich drogach straciło niemal 250 osób" – zauważyła posłanka. "Nie będziemy dłużej czekać. Prezentujemy projekt ustawy o ruchu drogowym, która wprowadza pierwszeństwo dla pieszych nie tylko wtedy, kiedy znajdują się już na pasach, ale przede wszystkim przed przejściem, kiedy oczekują na przejście" – dodała.

Dziemianowicz-Bąk podkreśliła, że według policyjnych raportów blisko 90 proc. wypadków powodują kierowcy, w 4 proc. wina leży po stronie pieszych, a do większości wypadków śmiertelnych dochodzi na przejściach dla pieszych w terenie zabudowanym.

Posłanka Paulina Matysiak poinformowała, że poza pierwszeństwem dla pieszych projekt zakłada obniżenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę i wyższe kary dla piratów drogowych. "Zmniejszenie prędkości z 60 km/h do 50 km/h jest w stanie uratować życia. Te 10 km sprawia, że ginie trzy razy więcej osób. Jest o co walczyć, jest po co wprowadzać te zmiany" – mówiła Matysiak.

Klub Lewicy proponuje też, by utrata prawa jazdy groziła za przekroczenie prędkości nie tylko w terenie zabudowanym (obecnie prawo jazdy można odebrać w razie przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym). "W wyborach zaprezentowaliśmy pakt dla pieszych, powołaliśmy zespół parlamentarny ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego" – przypomniała rzeczniczka SLD Anna-Maria Żukowska.

Lewica proponuje także urządzanie naziemnych przejść na dużych skrzyżowaniach, budowę wysp azylowych dla pieszych pośrodku przejść na szerszych ulicach, oznakowanie przejść odblaskami na jezdni, stosowanie znaków przejścia dla pieszych także po lewej stronie jezdni (lustrzane odbicia znaku), wydłużenie zielonego światła na przejściach, tak aby umożliwić przejście przez jezdnię osobom starszym, umieszczenie na chodnikach napisów przypominających, by przed wkroczeniem na jezdnię się rozejrzeć, a także wyniesione przejścia dla pieszych.

Propozycje Lewicy poparł przedstawiciel stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. "Polska ma ogromny problem z bezpieczeństwem ruchu drogowego. W ubiegłym roku na drogach zginęło ponad 2900 osób" – powiedział. Zwracał uwagę, że to więcej niż dotychczasowa liczba śmiertelnych ofiar koronawirusa w Polsce. Zaznaczył, że liczba zabitych na drogach w Polsce z roku na rok wzrasta, a Polska w unijnych statystykach śmiertelności w wypadkach drogowych z piątego miejsca od końca spadła na trzecie od końca listy, którą zamykają Bułgaria i Rumunia.

Przypomniał, że w ubiegłym roku ruchy miejskie zaproponowały wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych wchodzących na pasy, ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę, zwiększenie liczby fotoradarów i miejsc z odcinkowym pomiarem prędkości oraz waloryzację stawek mandatów, ponieważ - jak mówił - "w Polsce od ćwierć wieku mandaty nie wzrosły", a także uzależnienia stawki OC od liczby wykroczeń drogowych.(PAP)

autor: Jakub Borowski

brw/ par/

Źródło:PAP
Tematy
Tanie konto osobiste z kontem oszczędnościowym.

Tanie konto osobiste z kontem oszczędnościowym.

Advertisement

Komentarze (18)

dodaj komentarz
karbinadel
Wzorowanie się na rzadko zaludnionej Skandynawii to głupota. Powinniśmy wprowadzać rozwiązania podobne jak np. w Niemczech czy Austrii: ścisłe egzekwowanie limitów prędkości w miastach oraz większy luz poza terenem zabudowanym. 90 km/h na drogach krajowych przy współczesnych samochodach to relikt, powinno być przynajmniej 100
antybolszewik
Przestańcie straszyć na forum tym bezwzględnym pierwszeństwem pieszych. Kraje, w których to działa mają 3 albo 4 razy mniej zabitych na 1000os. Tylko jest to kwestia edukacji, oznakowań, szkoleń_jazdy a nie tylko prostej zmiany w kodeksie.
kozey
A za pijaczyny kiedy się wezmą, państwo jest żałosne, jeżeli pozwala na historie typu:"byłem w szoku powypadkowym i wypiłem, nie możecie mi nic udowodnić
" - przepadek pojazdu na rzecz skarbu państwa, każdy powyżej 10lat i poniżej 25 000zł do niszczarki, odmłodzimy nasze drogi, reszta na aukcję z ceną
A za pijaczyny kiedy się wezmą, państwo jest żałosne, jeżeli pozwala na historie typu:"byłem w szoku powypadkowym i wypiłem, nie możecie mi nic udowodnić
" - przepadek pojazdu na rzecz skarbu państwa, każdy powyżej 10lat i poniżej 25 000zł do niszczarki, odmłodzimy nasze drogi, reszta na aukcję z ceną maksymalną 75% wartości - wycenia ubezpieczyciel, jak nadziana qutasina będzie chciała odkupić swoje porsche wycenione na 100 000zł, niech odkupi, nawet takich zaboli.
antykomuch
proponuję szlabany na przejściach, zaświadczenie z ZUS uprawniające emeryta/rencistę do przechodzenia na czerwonym świetle, kaski ochronne dla pieszych, poza tym ograniczenie z 10km/h do 0km/h z pewnością zredukuje liczbę wypadków
onlyv8engine
żadne ograniczenia nie zatrzymają głupoty ani żadne przepisy. bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych jest świadomym narażaniem tych ludzi na ciężkie uszkodzenie ciała lub śmierć oraz wykazywaniem sie kompletna nieodpowiedzialnością. Jeśli ma nie być wypadków z udziałem auto to ograniczmy prędkość do zera i będzie żadne ograniczenia nie zatrzymają głupoty ani żadne przepisy. bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych jest świadomym narażaniem tych ludzi na ciężkie uszkodzenie ciała lub śmierć oraz wykazywaniem sie kompletna nieodpowiedzialnością. Jeśli ma nie być wypadków z udziałem auto to ograniczmy prędkość do zera i będzie po sprawie.
knife
Ta Bąk, najwyraźniej ma problem. Być może z powodu licznych bąków w samochodzie, co ją dyskredytuje. Stąd ta wrogość do samochodów?
Po 23.00 ruch pieszy w zasadzie nie istnieje, nie wiem skąd takie ograniczenie ma być, poza tym skoro posługuje się argumentem pieszych , to po co zaostrzenie ruchu na autostradzie,
Ta Bąk, najwyraźniej ma problem. Być może z powodu licznych bąków w samochodzie, co ją dyskredytuje. Stąd ta wrogość do samochodów?
Po 23.00 ruch pieszy w zasadzie nie istnieje, nie wiem skąd takie ograniczenie ma być, poza tym skoro posługuje się argumentem pieszych , to po co zaostrzenie ruchu na autostradzie, gdzie pieszych brak.
Niedorzeczne, ciekawe czy jest aktywna w marszach lgbt?
lipsk
Ni prawica i lewica tylko zdrowy rozsądek i sprawdzone rozwiązania. Moim zdaniem wzorować się warto na najlepszych . Więc najbezpieczniej na drogach w europie jest w norwegi . Wiec przyjąć te rozwiązania łącznie z karami i po sprawie. Inaczej jeszcze wielu zginie nas na drogach (ok 3,5 tyś ) rocznie.
lipsk
https://wiadomosci.wp.pl/norwescy-eksperci-drogowi-zobaczyli-slynny-film-z-a1-miazdzaca-ocena-polski-6217045119404161a
onlyv8engine
tą Norwegię chyba znasz jedynie z opowieści i tez nie do końca prawdziwych. Moze gdzieć od kogoś z Oslo , pojedź za Stavanger lub Trondheim to zobaczysz jak z góry ciężarów będzie za tobą pomykać 120km/h
carlito1
To jest straszne z tym pierwszeństwem... Ja czy byłby taki przepis czy nie to i tak staram się puszczać pieszych.. Ale dawanie im przyzwolenia na zwolnienie z myślenia to już nie rozsądne...
Wielu ludzi na prawdę będzie korzystać z tego pierwszeństwa.. co tylko zwiększy statystyki.

Stara zasada... w lewo, w
To jest straszne z tym pierwszeństwem... Ja czy byłby taki przepis czy nie to i tak staram się puszczać pieszych.. Ale dawanie im przyzwolenia na zwolnienie z myślenia to już nie rozsądne...
Wielu ludzi na prawdę będzie korzystać z tego pierwszeństwa.. co tylko zwiększy statystyki.

Stara zasada... w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo i idziesz jak nic nie jedzie, ewentualne czekasz. Życie ratuje myślenie jednej i drugiej strony, a nie kary.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki