REKLAMA
WEBINAR

Na autostradach pojawią się progi zwalniające? GDDKiA komentuje

2022-11-21 16:35, akt.2022-11-21 17:15
publikacja
2022-11-21 16:35
aktualizacja
2022-11-21 17:15

W mediach pojawiły się informacje, jakoby na autostradach i drogach szybkiego ruchu w Polsce miały pojawić się progi zwalniające. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już odniosła się do tych doniesień. Jak to w końcu będzie?

Na autostradach pojawią się progi zwalniające? GDDKiA komentuje
Na autostradach pojawią się progi zwalniające? GDDKiA komentuje
fot. TheMigueJPGs / / Shutterstock

Chodzi o informację, którą wcześniej tego dnia podało Radio Zet. GDDKiA odnosząc się do tych medialnych doniesień, napisała: "Media pełnią niezwykle istotną funkcję społeczną, dostarczając informacji i wpływając tym samym na opinię publiczną. Dlatego tak ważne jest, aby podawane przez nie dane były wiarygodne i kompletne. Przekazywanie szczątkowych informacji na dany temat może wprowadzać w błąd i przyczyniać się do szerzenia nieprawdziwych informacji (tzw. fake news)".

"Dementujemy nieprawdziwe informacje, pojawiające się w przestrzeni publicznej, o rzekomym wprowadzaniu progów zwalniających na autostradach i drogach ekspresowych. Rozpoczynamy pilotażowe wdrożenie rozwiązań, które będą stosowane wyłącznie podczas wykonywania prac utrzymaniowych i ograniczone do pasa awaryjnego lub pasa tymczasowo wyłączonego z ruchu. Takie rozwiązanie ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa podczas prac utrzymaniowych na drodze. Bez względu na wnioski z tych testów, nie ma mowy o instalowaniu progów zwalniających na pasach ruchu" - podała GDDKiA w swoim oświadczeniu na stronie internetowej.

"Wielokrotnie podczas spotkań z branżą podnosiliśmy temat bezpieczeństwa osób prowadzących prace na drogach krajowych oraz użytkowników tych dróg. W okresie od lipca 2020 r. do czerwca 2022 r. na drogach krajowych doszło do 179 zdarzeń z udziałem firm wykonujących prace w pasie drogowym. Niestety zginęło w nich 14 osób, a 63 osoby zostały ranne. Większość tych zdarzeń to najechanie na pracowników służb utrzymaniowych lub wykorzystywane przez nich pojazdy" - dodano w komunikacie.

"Szukamy rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo pracowników oraz użytkowników dróg podczas prowadzonych, niezbędnych prac utrzymaniowych. Dlatego, aby wzmocnić oznakowanie prowadzonych robót i jednocześnie ostrzec kierowców, którzy wjadą na pas awaryjny, planujemy wdrożenie pilotażowego rozwiązania, polegającego na ułożeniu specjalnych szerokich listew właśnie na tym pasie. Najechanie kołem pojazdu ma “obudzić” kierowcę, by zdążył zmienić pas ruchu. Takie rozwiązania stosowane będą wyłącznie w czasie prowadzenia prac utrzymaniowych. Podobnie jak w innych krajach, gdzie już się doskonale sprawdziły, m.in. w Niemczech" - poinformowała dyrekcja.

Gdzie pojawią się progi zwalniające na drogach szybkiego ruchu?

Według planów drogowców pilotażowe progi zostaną zastosowane na jednej z inwestycji w woj. łódzkim. "Oczywiście oprócz testów, które prowadził producent, my sami zrobiliśmy sobie taki mały poligon doświadczalny, rozłożyliśmy te progi na placu manewrowym, na które najeżdżaliśmy przy odpowiedniej prędkości. To wszystko wygląda dobrze, stąd też będziemy je pilotażowo stosować" - wyjaśnił w rozmowie z PAP rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak.

Zapewnił przy tym, że progi będą rozwiązaniem tymczasowym na okres prowadzenia prac. "Niektóre prace trwają kilkadziesiąt minut, inne trwają kilka dni, tygodni. Więc to jest rozwiązanie tymczasowe, które można w łatwy sposób przemieszczać razem z tym, jak postępują prace, bo czasami prace nie są tylko w jednym miejscu. Mobilne progi będą mogły podążać za prowadzonymi pracami, więc nie będą utrudniać ruchu tam gdzie tych prac nie ma" - podkreślił.

Progi zwalniające na autostradach - jak będą wyglądać?

Rzecznik GDDKiA spytany, jak wyglądają progi odpowiedział, że są o szerokości 1,5 metra, czyli mają mniej więcej tyle, ile ma pas awaryjny. "To nie są też takie progi, które kojarzymy z dróg osiedlowych czy miejskich, gdzie są wielkie i szerokie progi. To będą mniejsze rozwiązania. To nie będą tak duże przeszkody. One też nie będą tak wysokie, bo one nie mają +wystrzelić samochodu w powietrze+. One mają jedynie dać sygnał kierowcy, że jest w miejscu, w którym go nie powinno być. Mają wytworzyć drgania, które spowodują, że kierowca się obudzi, jeżeli przysnął" - podał.

"Progi będą rozstawiane na pasie awaryjnym, czyli na pasie, na którym w normalnych warunkach nie mogą poruszać się samochody. Natomiast, jeżeli już się tam pojawią, to właśnie to ma im pokazać, że są w miejscu, w którym być nie powinni. Będą również rozstawiane na pasach wyłączonych z ruchu. To też jest miejsce, gdzie samochodu być nie powinno" - dodał Szymon Piechowiak.

oprac. PAP, DU

Źródło:Bankier24
Tematy
Znajdź pracownika na Pracuj.pl już od 41,70 zł!

Znajdź pracownika na Pracuj.pl już od 41,70 zł!

Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
prawnuk
1,5 metra mniej wiecej tyle ile pas awaryjny........... pas awaryjny to 3 metry....
zagładając że człowiek ma jedną głowę, to 1,5/3 oznacza półgłówka
1as
Problem w tym, że media, zwłaszcza internetowe, to już jest przeważnie szambo.
Oparte jest to na klikalności, tytuły wprowadzają w błąd, sama treść miałka i bezwartościowa, ot, trzeba na chlebuś odwalić g.pracę.
baibina
Po co Wolacy macie podróżować w ogóle? Chłopi pańszczyźniani powinni być przypisani do ziemi! Tej ziemi! Wy tylko pracujcie i się rozmnażajcie, w szyje nie dawajcie i wierzcie w ewangelie!
shk7421
A kredyt hipoteczny to nie forma przypisania do ziemi?
dzyszla
Przecież na A1 w śląskim już dawno są progi zwalniające. Najpierw były do 110, ale ostatnio już nawet 80 testują, a podobno jest plan testów takich na 70 km/h.
forfun
czyli nie są to progi zwalniające tylko tarka ostrzegawcza.
warto pisać prawdę
endes
Powiedźcie mi czy tekst „…Sprawdzane jest jak przy dużych prędkościach reagują na nie samochody osobowe, ciężarówki i motocykle” pisał jakiś normalny i telige tyn człowiek czy kompletny bałwan!???
samsza
Aktywiści siadający na nawierzchniach dróg czy przyklejający się, nie wystarczą ?

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki