Producenci samochodów tracą grunt. Spadki sprzedaży w Chinach trzęsą branżą

Chińczycy przestają kupować samochody, a to duży problem dla takich gigantów jak Volkswagen czy Ford – pisze CNN Business. Spowolnienie gospodarcze i wojna handlowa ze Stanami Zjednoczonymi grzebie szanse na utrzymanie dobrych wyników.

(fot. Stringer / Reuters)

Spadek popytu na samochody osobowe w Chinach mocno nadwyręża kondycję największych marek motoryzacyjnych na rynku azjatyckim. Państwo Środka od lat było dużym kołem zamachowym całego przemysłu, bo tamtejsza sprzedaż czterech kółek przynosiła większe przychody niż Stany Zjednoczone czy cała Europa.

Sprzedaż spada, fabryki wstrzymują produkcję

Najwięksi producenci, tacy jak Volkswagen, Ford czy General Motors notują spore spadki sprzedaży – kilkanaście procent w ubiegłym miesiącu. Z zazdrością i tak mogą patrzyć na te wyniki inni – Jaguar Land Rover sprzedał o połowę mniej, co poskutkowało decyzją o zamknięciu fabryki na dwa tygodnie ze względów ekonomicznych.

Ból jest wielki, bo chiński rynek przyzwyczaił branżę do systematycznych wzrostów. Sprzedaż samochodów pasażerskich przez dziesięć lat wzrosła tam czterokrotnie. W 2008 r. Chińczycy kupili 6,76 mln osobówek, a w 2017 już 24,72 mln szt.

Dotychczasowe dane za bieżący rok faktycznie wskazują na spadki. Już teraz średnia sprzedaż miesięczna (za okres styczeń-sierpień) wynosi 1,9 mln samochodów – w ubiegłym roku 2,06 mln. Pamiętać należy jednak, że spadek popytu jest notowany dopiero w ostatnich miesiącach, a w maju nawet zmniejszono cła importowe (po tym chwilowo wzrósł import nowych aut do Państwa Środka), więc można spodziewać się jeszcze większych ubytków danych za ten rok.

Sprzedaż samochodów w Chinach (2008-2018) [mln szt.]
*dane za 2018 rok obejmują okres styczeń-sierpień 2018
*dane za 2018 rok obejmują okres styczeń-sierpień 2018 (Statista)

– Wojna handlowa ze Stanami Zjednoczonymi wywołała ogólną niepewność wśród klientów, która zniechęca ich do kupowania nowych samochodów – komentowało sprawę przedstawicielstwo Volkswagena. Daimler również ostrzegał przed spadkami sprzedaży, a BMW ratowało się podwyżkami cen eksportowanych z USA do Chin aut.

Rynek się kurczy

Już w sierpniu Chińskie Stowarzyszenie Dealerów Motoryzacyjnych informowało o spadkach nie tylko sprzedaży, ale również produkcji, która przekraczała zapotrzebowanie zgłaszane przez rynek.

Pierwsza połowa roku nie zwiastowała wcale tak znacznego pogorszenia – okres od stycznia do lipca był co prawda nieznacznie lepszy od zeszłego roku, ale udało się sprzedać o prawie 5 proc. więcej aut. Główną siłą napędową były SUV-y – pozostałe kategorie samochodów osobowych mocno traciły w pierwszym miesiącu drugiego półrocza 2018 roku.

Poza kwestią cenową, klienci odkładają decyzje o zakupie nowego samochodu także z regulacyjnych pobudek. Od przyszłego roku mają wejść w życie nowe standardy emisji spalin, przez co chętni wolą wstrzymać się kilka miesięcy i nabyć auto, które będzie je spełniało.

Producenci aut tanieją

Sytuacja nie pozostała bez echa na giełdzie. O kilka procent przeceniano walory największych spółek motoryzacyjnych – Daimlera, BMW, Forda czy General Motors od początku października. Prawdziwy trend spadkowy w branży pojawił się jednak nieco wcześniej – tuż przed ostatnim tygodniem września.

Patrząc na ten zakres dat, obniżki sięgają nawet 10 proc. – jak ma to miejsce w przypadku GM. Spadki amerykańskich i europejskich producentów, którzy są notowani na NYSE można zaobserwować także na indeksie Factset Automotive Index dla całej branży – od majowej górki został przeceniony o prawie 200 dolarów (ok. 15 proc.). Szczególnie, że poza Chinami, sprzedaż aut spada także w samych Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Mateusz Gawin

Źródło:
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 5 rekin1986

Niemiecka motoryzacja dzisiaj to jest totalna porażka cena samochodu jak cena ale potem serwis tego wynalazku to jest katorga deska rozdzielcza oraz karoseria to jest dramat jedno puknięcie i najlepiej samochód zezłomuj bo koszt naprawy wynosi więcej niż wartość samochodu

Dzisiaj jeszcze tylko Japończyki trzymają poziom bo Europejska motoryzacja to jest totalna porażka to są zabawki a nie samochody po 150 tys km turbosprężarka do wymiany a jej koszt prawie w cenie silnika

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 20 makss

A spróbujcie iść dziś do salonu VW czy KIA czy itp. NIE KUPICIE żadnego nowego samochodu BO NIE MA! Nawet nie przyjmują zamówień. Nie do wiary. A konfigurator VW nieaktualny.

! Odpowiedz
24 19 ajwaj

Sila zlego na jednego :)
W/w GM, Ford czy VW itd. - dostaly wlasnie przy udziale PISy-Kaczynsko - Morawieckiego smiertelny cios w zwiazku z przekretem CO2. A w zwiazku z nimi i montownie-czesci z PL.

""Przepisy UE wyznaczają koniec przemysłu samochodowego, jaki znamy.

Nawet dzisiaj, zwłaszcza niemieccy producenci mają duże problemy z dostosowaniem się do specyfikacji na 2021 rok. Wtedy nowa flota samochodowa może zużywać średnio tylko 3,6 litra oleju napędowego na sto kilometrów.

Przy dalszej redukcji o 35 procent, UE wzywa do tego 2,5-litrowego samochodu do końca następnej dekady. Każdy twórca silnika wie, że nie można tego zrobić za pomocą silników spalinowych."" !!!

https://www.handelsblatt.com/meinung/kommentare/kommentar-das-ende-der-autoindustrie-wie-wir-sie-kennen/23167974.html?ticket=ST-12998928-DMkGKYdaEnkiJGfZjp2S-ap3

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 75 wojtek2u

to podpowiadam: obniżcie te horrendalne ceny!!!!!

! Odpowiedz
57 18 wektorwg

Sam sobie obniż wypłatę,

! Odpowiedz
1 36 wizytator

Dokładnie. Jednorazówka za 50tyś.+. A po co to komu ? Ta patologia wśród producentów powinna byc zabroniona, tak samo jak zabronili jednorazowych toreb w marketach. Taki sam plastikowy shit produkują.

! Odpowiedz
0 4 vlad_palownik odpowiada wektorwg

Ja też się pod tym podpisuję. Produkują awaryjny chłam, który w dodatku jest tak zaprojektowany, że serwisowanie awarii jest często nieopłacalne. Nie mówiąc o tym, że dzisiejsze auta po 5 latach i >100.000km nadają się tylko do utylizacji.

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia