Prezes PPL: Lotnisko w Radomiu rekomendowane jako komplementarne dla Lotniska Chopina

Z analizy niezależnego doradcy, firmy Arup wynika, że lotnisko w Radomiu spełnia kryteria lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina; "z tych faktów oczywiste jest, że wyborem jest Radom" - powiedział w środę prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" Mariusz Szpikowski.

(Port Lotniczy "RADOM")

"Mamy rekomendację merytoryczną dotyczącą drugiego lotniska. My oczywiście zapoznaliśmy się z tą rekomendacją i z tą rekomendacją, jako port się zgadzamy. Ponieważ będzie to wymagało pewnych inwestycji ze strony portu, również w tym przypadku, i ze względu na wagę tej inwestycji, ona oczywiście zostanie przedstawiona ministrowi właściwemu do spraw transportu. Uważam, zdecydowanie za celowe, żeby ta inwestycja czy te rekomendacje również zostały zweryfikowane pod względem zgodności z programem CPK, jak i również uzyskały aprobatę stosownego ministra" - powiedział Szpikowski na konferencji prasowej. Dodał, że pierwsze loty z lotniska w Radomiu miałyby się odbyć jesienią 2019 roku.

Prezes PPL oraz Ireneusz Kołodziej z firmy doradczej Arup omówili najważniejsze zagadnienia "Analizy strategicznego zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK". To analiza lokalizacyjna dla lotniska komplementarnego wykonana przez firmę Arup.

"Lotnisko Chopina w Warszawie dziś się już zatyka. Im szybciej znajdziemy lokalizację alternatywną do przeniesienia ruchu z tego lotniska, tym lepiej dla Mazowsza" - powiedział Kołodziej. Przypomniał, że w 2017 r. port obsłużył 15,75 mln pasażerów - o 23 proc. więcej niż w 2016 r., kiedy było to 12,8 mln podróżnych.

Raport obnażył słabość Radomia

Raport obnażył słabość Radomia

Żeby zrobić z Sadkowa lotnisko pomocnicze dla Warszawy, trzeba będzie… zburzyć i zbudować je na nowo. Co gorsza, to nie koniec problemów.

Jak dodał, w analizie lokalizacyjnej lotniska komplementarnego dla stołecznego portu i Centralnego Portu Komunikacyjnego przeanalizowano zarówno możliwości przepustowości warszawskiego portu, jak i parametry lotniska w Radomiu oraz w Modlinie. Pod uwagę wzięto zarówno infrastrukturę lotniskową, czyli drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne w rozbudowę portów czy też strukturę właścicielską.

"Rekomendujemy, żeby PPL na ten czas wykonał inwestycje w Radomiu" - powiedział Kołodziej. Jak tłumaczył, potrzebna jest w tym porcie m.in. nowa infrastruktura, terminal i drogi dojazdowe.

"Z analizy lokalizacyjnej przedstawionej przez niezależnego doradcę, (wynika, że) lepiej to kryterium spełnia port w Radomiu. Z tych faktów oczywiste jest, że wyborem jest Radom" - powiedział Szpikowski. "Opcją merytorycznie uzasadnioną jest opcja związana z Radomiem" - zaznaczył.

Jak mówił, inwestycja w Radomiu zapewnia PPL pełną kontrolę nad portem, swobodne kształtowanie polityki handlowej, łatwość skalowania inwestycji w zależności od potrzeb.

A z kolei inwestycja w Modlinie wiąże się z "brakiem wpływu na działalność portu, co wynika z klauzuli jednomyślności w umowie spółki, dominującą pozycją Ryanaira, w konsekwencji trudnościami w pozyskaniu nowych przewoźników lub zachęceniu innych przewoźników do przeniesienia się do tego portu, a także z brakiem przejrzystości w zakresie polityki finansowej - PPL nie posiada dostępu do informacji handlowych" - mówił Kołodziej.

"Przeprowadzona analiza wielokryterialna lokalizacji lotniska komplementarnego wskazuje na przewagę Portu Lotniczego Radom. Przewaga Radomia wynika z relatywnie krótkiego czasu potrzebnego do uruchomiania portu lotniczego i możliwość skalowania inwestycji" - wynika z analizy Arup.

Jak napisano, "odległość Radomia od CPK w dużej mierze ograniczy zjawisko kanibalizacji ruchu lotniczego w przyszłości. PPL w Radomiu może posiadać pełną kontrolę nad portem lotniczym, podczas gdy w Modlinie od wielu lat wspólnicy nie potrafią wypracować wspólnego stanowiska w zakresie strategii rozwoju spółki". Ponadto - jak wskazano - w przypadku Radomia inwestycja w drogę startową służyć będzie także Siłom Zbrojnym RP.

Prezes Szpikowski przyznał, że "Radom ma nieprzystosowaną infrastrukturę drogową, postojową, terminalową. (...) nie jest dzisiaj przystosowany do wykonywania regularnych lotów pasażerskich". Dodał, że lotnisko nie posiada także infrastruktury, np. paliwowej.

"Dla PPL informacja jest taka: za 20 miesięcy mamy możliwość posiadania lotniska, które jest w stanie obsłużyć około 3 mln pasażerów czarterowych" - powiedział. Koszt rozbudowy lotniska - to kwota 425 mln zł; w tym czasie droga startowa zostałaby wydłużona z 2 tys. metrów do 2,5 tys., metrów - dodał.

W drugim etapie - jak mówił Szpikowski - lotnisko mogłoby się rozbudowywać nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Droga startowa uzyskałaby wtedy 2,8 tys. metrów.

Radomskie lotnisko jest jedynym portem lotniczym użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł. Od kilku lat lotnisko szuka inwestora, który zrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne. Chodzi m.in. o wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. Koszt prac szacowany jest na ok. 130 mln zł. Dzięki realizacji tych zadań byłyby obsługiwane większe samoloty i loty mogłyby się odbywać na dłuższych trasach.

W trakcie konferencji tłumaczył, że Lotnisko Chopina chce oddać pewną część ruchu pasażerskiego. "Docelowo będziemy poszukiwali lotniska dla ruchu czarterowego niskokosztowego" - powiedział.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zarządza Lotniskiem Chopina.

autor: Aneta Oksiuta

edytor: Sonia Sobczyk

aop/ son/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 0 lj3

PełO z PezSeLem utopili w 8 lat ponad 300 mld PLN, jakoś nikt nie płakał tak jak płaczecie na tym marnym 1 mld PLN, jak płacze PełO nad premiami rządzących (zasłużonymi!!).
Nic dodać!


! Odpowiedz
8 7 antybolszewik

Czyli jak utopić w lotnisko 300 mln zł i gdy nikt z tego lotniska nie chce latać jak napisać nowy biznesplan na miliard złotych, który rząd ochoczo wdroży. Kto na tym kasę kreci???

! Odpowiedz
9 12 lj3

CYTAT:"- Inwestycja w Modlin jest droższa i dłuższa. W przypadku Radomia w 20 miesięcy jest możliwość rozbudowy i przeniesienia 2,5-3 mln pasażerów, co wymagałoby 425 mln zł nakładów. W drugim etapie konieczne jest zainwestowanie 467 mln zł, by zwiększyć przepustowość do 6-9 mln osób. Aby przenieść część ruchu do Modlina, w którym już dziś Ryanair ma 3 mln pasażerów, trzeba zwiększyć przepustowość portu do 8,5-10 mln osób. Trzeba zainwestować 1045 mln zł, projekt zajmie 45 miesięcy."

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
15 20 lj3

We wpisach brak zrozumienia na czym polega ten interes!
Włożyć mało = zyskać wszystko! = Zapasowe lotnisko o dużej przepustowości.
Lotnisko Radom położone tuż obok linii kolejowej - linia do warszawy jest już modernizowana.
W Radomiu (to ponad 250 tys mieszkańców) jest wolne kilkaset hektarów do przejęcia za lotniskiem i to w 100% przez PPL niemal za FREE!
Jest gdzie budować parkingi dla samolotów, samochodów i autobusów. Za chwilę będzie Radom skomunikowany z Warszawą. Wystarczy dokończyć S7 z Grójca do W-wy - ok 30 km. Poza tym Radom zyska, gdyż przyspieszy to budowę drugiej trasy S z Łodzi przez Piotrków, Radom do Lublina. Jak pisze się w analizie, w Modlinie PPL ma zaledwie mały udział i w perspektywie użeranie się z innymi udziałowcami. To samo w Łodzi.
Myslenie nie boli.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
16 16 search

Radom to mierajace miasto!!. W modlinie jest juz infrastruktura i jakos to dziala. W Radomiu nie ma nic. Nie wiem kto bedzie latal do Radomia z mysla o przyjezdzie do Warszawy.
Ja na pewno nie. Poza tym ktos wazny z PIS w radomiu ma mocny wplyw

! Odpowiedz
9 8 londonern odpowiada search

Nie umiesz czytac czy nie rozumiesz slowa pisanego? Nad Modlinem PPL nie mialo by zadnej kontroli, a nad Radomiem pelna. Modlin obsluguje glownie Ryanair i doplaca do tego interesu. Poza tym taka inwestycja to szansa dla miasta z 250 tys mieszkancow zeby infrastrukturalnie sie rozwinelo. O wiele latwiej wtedy znalezc firmy, ktore beda chcialy zainwestowac tam.
Juz zrozumiales czy trzeba Ci jeszcze filmik na YT machnac?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 7 search odpowiada londonern

To moze lotnisko na podkarpaciu to tez bedzie szansa. Radom do umarle miasto, brak ludzi do pracy, wszyscy co maja troche oleju w glowie pracuja juz Wawie. Wielkie korporacje maja siedziby glownie w Warszawie i nie powiesz mi ze beda teraz przenosic sie do Radomia bo Rzad Najasniejszej chce tam lonisko przeniesc. Co do infrastruktury to jeszcze nie ukonczyli projektow w Warszawie a juz Radom chcesz rozkopywac. Dla Radomia to upadle miasto gdyz warszawa z niej wysysa co sie da. A teraz pomysl o cyfrach. Ro temu rzad wydal 100 mln euro na obrazek dla rodziny ministra zdrowia, a mogl wydac na lotnisko. Oba projekty maja ceche wspolna. To glopota i to glupota, dyskusja ktora wieksza.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 1 lj3 odpowiada search

Właśnie dlatego, że z RADOMIA BYŁa DUUUŻA EMIGRACJA lotnisko międzynarodowe potrzebne w Radomiu.
Ponad 60 tys radomian pracuje za granicą i potrzebują przyjechać do rodzin w Radomiu, a nie W-wie dokąd teraz musi jezdzić. Warszawka nie musi - ma Okęcie, dla bogatych, a dla biednych lemingów - Modlin.

! Odpowiedz
15 18 search

na gruntach Chopena postawi sie gigantyczny pomnik i przemaluje sie na blonia im Prezydenta Leszka K. W sumie jak ktos napisal , mozna by przekopac troche ziemi i w Lodzi * nazwa idelana zrobic port oceaniczny do rozladunkow kontenerowcow by bylo blisko CPL. KOszta nie wazne, wazne ze duma bedzie rosla jak ta z kupnem obrazka za 100 mln euro od rodziny niejakiego ministra zrowia.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
25 20 tomekyy

Ok widze, ze trole PiSu juz sie pojawily. Przez kilka godzin patrzylem na liki i przy komentarzach byly +, kilka minut i juz zminusowal trol.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% XI 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,0% X 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,5% X 2019

Znajdź profil