Prezes PERN: Niezbędna aktualizacja strategii

Według prezesa PERN "Przyjaźń" Igora Wasilewskiego, niezbędna jest aktualizacja strategii grupy kapitałowej spółki, której celem będzie m.in. dostosowanie jej do dynamicznych zmian na światowych rynkach ropy naftowej, przy zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw surowca.

Niezbędna aktualizacja strategii grupy kapitałowej PERN
Niezbędna aktualizacja strategii grupy kapitałowej PERN (pern.com.pl)

Odpowiadając na pytania PAP dotyczące planów PERN, Wasilewski podkreślił, że grupę kapitałową tej spółki czekają niezwykle poważne wyzwania, w tym inwestycyjne, jak np. uruchomienie Terminalu Naftowego w Gdańsku i rozstrzygnięcie o kierunku jego rozbudowy oraz dokończenie budowy tzw. trzeciej nitki Odcinka Wschodniego rurociągu "Przyjaźń" z Adamowa przy granicy z Białorusią do bazy surowcowej pod Płockiem.

"Aktualizacja strategii grupy kapitałowej PERN jest niezbędna i to z wielu powodów. Po pierwsze trzeba ją dostosować do dynamicznych zmian na światowych rynkach ropy naftowej związanych z rewolucją łupkową, zwiększoną podażą ropy, zmianami kierunków dostaw surowców energetycznych, a węglowodorów w szczególności, wzrostem zapotrzebowania na usługi, w tym magazynowanie, i co może najważniejsze - sytuacją naszego kraju i regionu, czyli zapewnieniem bezpieczeństwa dostaw" - oświadczył Wasilewski.

"Proszę pamiętać, że w każdym z tych aspektów sytuacja zmieniła się radykalnie w ciągu ostatnich lat, a zdaniem wielu analityków to dopiero początek rewolucji, która nas czeka" - dodał prezes PERN.

Wasilewski zapowiedział, że aktualizując swą strategię, PERN chce "wprowadzić mechanizmy, które pozwolą na zwiększenie elastyczności, efektywności i optymalizację funkcjonowania" tej spółki oraz podmiotów z jej grupy kapitałowej, co - jak zaznaczył - "wydaje się niezbędne dla zachowania konkurencyjności firmy". Podkreślił jednocześnie, iż PERN będzie dostosowywać strategię także w kontekście "zmian zachodzących i anonsowanych w branży rafineryjnej".

"PERN nie jest samotną wyspą, ale firmą świadczącą usługi przede wszystkim dla rafinerii i wszelkie zmiany w tym obszarze muszą znaleźć odzwierciedlenie w naszej strategii" - powiedział Wasilewski.

Prezes PERN wyraził przekonanie, że "nie ma wątpliwości, iż grupę kapitałową spółki czekają niezwykle poważne wyzwania" - wymienił przy tym realizowane oraz planowane inwestycje, strategiczne dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, jak np. rozpoczęta w 2013 r. i dobiegająca końca budowa Terminalu Naftowego w Gdańsku.

"Co prawda pierwszy etap Terminalu Naftowego w Gdańsku jest już blisko zakończenia, choć nie zapominajmy, że trzeba jeszcze przeprowadzić próby z ropą naftową i pełny rozruch, ale przed nami, nie mniej ważne, zorganizowanie jego działalności w taki sposób, aby inwestycja ta wychodziła naprzeciw oczekiwaniom naszych kluczowych klientów, czyli rafinerii oraz gwarantowała przy okazji odpowiedni przychód spółce" - podkreślił Wasilewski.

Ocenił zarazem, że "jeszcze poważniejszym wyzwaniem jest rozstrzygnięcie, w jakim kierunku powinna pójść budowa drugiego etapu gdańskiego Terminalu Naftowego". "Jest oczywiste, że drugi etap przedsięwzięcia musi być dostosowany do potrzeb rynku i prawdą jest również, że ten rynek bardzo szybko się zmienia" - dodał prezes PERN.

Wśród priorytetów spółki Wasilewski wspomniał również o zakończeniu budowy tzw. trzeciej nitki Odcinka Wschodniego rurociągu "Przyjaźń" biegnącego z bazy magazynowej PERN w Adamowie przy granicy z Białorusią do bazy magazynowej spółki w Plebance pod Płockiem. "Przed nami zakończenie budowy trzeciej nitki, inwestycji ciągnącej się ponad dekadę oraz związana z tym decyzja, w jaki sposób, po jej zakończeniu, wykorzystać wschodni odcinek rurociągu +Przyjaźń+" - oświadczył Wasilewski.

"To naturalnie nie wszystkie wyzwania, które stoją przed naszą spółką i grupą PERN. Wiele zależy od zmian rysujących się w branży rafineryjnej i sytuacji geopolitycznej. Ale najważniejsze nie ulega zmianie - to zapewnienie ciągłości dostaw surowca dla polskiej gospodarki" - podsumował Wasilewski.

Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" to spółka Skarbu Państwa, strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Tłoczy ropę naftową z Rosji - ok. 50 mln ton rocznie - do rafinerii krajowych: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. Spółka zarządza na terenie kraju siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc.

Igor Wasilewski został prezesem PERN 7 stycznia, gdy Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie spółki zmieniło skład jej zarządu. Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Warszawskiego i SGH. Posiada także dyplom MBA University of llinois w Chicago (USA). Wcześniej pełnił funkcje zarządcze w GPEC (2010-15) i Gaz System (2006-09) oraz funkcje menedżerskie w PGNiG (1998-2004), Gaz System (2004-2006) i PSE (2010).

Pod koniec grudnia 2015 r. PERN informował, że przygotowuje się do rozruchu gdańskiego Terminalu Naftowego, który otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Spółka anonsowała wówczas, że pierwsza część terminalu ma rozpocząć działalność operacyjną pod koniec I kwartału 2016 r. To sześć zbiorników o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy przeznaczonych na ropę naftową, wraz z rurociągami, pompowniami, oczyszczalnią ścieków i infrastrukturą drogową, kanalizacyjną i elektrycznej. Inwestycja, prowadzona od kwietnia 2013 r., kosztowała 412 mln zł. Terminal ma m.in. zapewniać bezpieczeństwo i ciągłość dostaw ropy naftowej do Polski i Niemiec.

Rozpoczynając budowę gdańskiego Terminalu Naftowego PERN informował, że planuje także drugi etap tej inwestycji, czyli rozbudowę obiektu o kolejne zbiorniki o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. - tym razem z przeznaczeniem na przeładunek i składowanie paliw, a także produktów chemicznych. Ta część przedsięwzięcia, jak podawała wtedy spółka, miałaby być gotowa do 2018 r. W efekcie łączny koszt całej inwestycji, pierwszy i drugi etap, szacowano wcześniej na ok. 826 mln zł.

W 2002 r. PERN rozpoczął budowę tzw. trzeciej nitki Odcinka Wschodniego rurociągu "Przyjaźń", liczącego ok. 230 km, którym transportowana jest rosyjska ropa naftowa do rafinerii w Polsce, i dalej, Odcinkiem Zachodnim magistrali, do rafinerii w Niemczech. W 2005 r. spółka wypowiedziała umowę na realizację tej inwestycji konsorcjum Prochem-Megagaz - powodem było nienależyte wykonywanie zapisów umowy.

Następnie PERN kontynuował inwestycję, ale ze względu na procedury formalno-prawne obejmujące pozyskanie prawa do terenów pod kilkadziesiąt kilometrów magistrali, finalizacja przedsięwzięcia opóźniała się w kolejnych latach - ostatni raz spółka informowała o planowanym zakończeniu inwestycji do końca 2014 r. Wcześniej PERN podawał, iż po zakończeniu przedsięwzięcia dokonana przeglądu tzw. pierwszej nitki Odcinka Wschodniego rurociągu "Przyjaźń", rozważając wśród różnych wariantów m.in. jej zamianę magistralę paliwową.(PAP)

mb/ mhr/ ana/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
ROPA 0,77% 64,47
2019-12-12 18:26:00
WIG 1,96% 56 621,06
2019-12-12 17:15:02
WIG20 2,68% 2 102,19
2019-12-12 17:15:00
WIG30 2,46% 2 411,15
2019-12-12 17:15:01
MWIG40 0,17% 3 841,63
2019-12-12 17:15:01
DAX 0,57% 13 221,64
2019-12-12 17:37:00
NASDAQ 0,24% 8 674,45
2019-12-12 18:14:00
SP500 0,44% 3 155,37
2019-12-12 18:14:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.