REKLAMA

Premier tłumaczył młodym, po co jest fuzja Orlenu i Lotosu. "Chcemy mieć czempiona"

2022-05-21 13:17
publikacja
2022-05-21 13:17
Premier tłumaczył młodym, po co jest fuzja Orlenu i Lotosu. "Chcemy mieć czempiona"
Premier tłumaczył młodym, po co jest fuzja Orlenu i Lotosu. "Chcemy mieć czempiona"
/ Kancelaria Premiera

Jestem przekonany, że jeśli fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos dojdzie do skutku, to Polska będzie w lepszym położeniu niż wielu naszych konkurentów bezpośrednich - powiedział w sobotę premier Mateusz Morawiecki.

Premier uczestniczy w sobotę w specjalnych Q&A zadawanych przez uczestników Ogólnopolskiego Kongresu Dialogu Młodzieżowego. Jedno z pytań dotyczyło planowanej fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos. "Jestem przekonany, że jeśli ta fuzja dojdzie do skutku, to Polska będzie w lepszym położeniu niż wielu naszych konkurentów bezpośrednich" - powiedział.

W ocenie premiera, "jest to fuzją, która ma wzmocnić polskie przedsiębiorstwo". "Zrobić z naszego dużego czempiona naprawdę środkowoeuropejski koncern multienergetyczny i zwiększyć jego siłę zakupową" - powiedział Morawiecki.

Szef rządu tłumaczył, że aby benzyna była tańsza, "a o to przecież wszystkim chodzi, trzeba kupić jak najtaniej ropę na rynkach światowych". "Firma, która jest o 50, czy o 100 proc, większa może taniej kupić ropę. To jest pierwszy aspekt" - wyjaśnił.

Drugi - jak dodał - dotyczy tego, że na arenie międzynarodowej liczą się bardziej te państwa, które mają globalnych, albo przynajmniej regionalnych czempionów.

"Czyli duże firmy, które są w stanie taniej pozyskać kapitał, brać udział w fuzjach, akwizycjach na rynkach międzynarodowych i więcej środków przeznaczać na badania i rozwój, czyli na innowacyjność gospodarki" - powiedział szef rządu.

I dlatego - jak dodał Morawiecki - "to połączenie ma sens, jest bardzo propolskie, jest bardzo w interesie Polski". "Dziękuję też szefowi tej korporacji - który jest atakowany bardzo mocno przez naszych przeciwników - szefowi Orlenu. Bo wykonuje bardzo dobrą pracę na rzecz wzmocnienia polskiego systemu elektroenergetycznego i systemu paliwowego" - zaznaczył.

W sierpniu 2020 r. Orlen podpisał porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji gdańskiej Grupy, a w konsekwencji przejęcia nad nią kontroli kapitałowej.

PKN Orlen poinformował w połowie stycznia, w ramach wyznaczonych wcześniej przez Komisję Europejską środków zaradczych dotyczących planowanego przejęcia Grupy Lotos, że Saudi Aramco ma kupić 30 proc. udziałów w rafinerii Lotosu, węgierski MOL - 417 stacji paliw Lotosu, a Unimot - bazy paliw.

Jednocześnie koncern podpisał z Saudyjczykami umowy: na dostawy ropy, współpracę w obszarze badań i rozwoju oraz wspólne analizy dotyczące inwestycji w obszarze petrochemii.(PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ par/

Źródło:PAP
Tematy
Otwórz konto, które samo oszczędza na 2,2% i zgarnij nawet 300 zł

Otwórz konto, które samo oszczędza na 2,2% i zgarnij nawet 300 zł

Komentarze (5)

dodaj komentarz
jerzy.kopinski
Łganie w żywe oczy zeszło u pana premiera na poziom instynktu. Może powiedzieć największe kłamstwo, największą brednię i nawet powieka mu nie zadrga. Niech pan premier przyzna, że monopolizacja gospodarki, tworzenie tzw. państwowych czeboli to sposób na totalizację państwa i swobodniejsze dojenie Polaków. Bo przecież zgodnie z doktryną Łganie w żywe oczy zeszło u pana premiera na poziom instynktu. Może powiedzieć największe kłamstwo, największą brednię i nawet powieka mu nie zadrga. Niech pan premier przyzna, że monopolizacja gospodarki, tworzenie tzw. państwowych czeboli to sposób na totalizację państwa i swobodniejsze dojenie Polaków. Bo przecież zgodnie z doktryną PiS; którą w prostych żołnierskich słowach sformułował sam Benito Mussolini: wszystko w państwie, nic przeciw państwu, nic obok państwa. Pełna kontrola i inwigilacja każdego - oto cel rządów "dojnej zmiany".
ptokbentoniczny2
Mydlenie oczu. Przyznajcie, że chcieliście sprzedać część stacji obcemu kapitałowi. Dobrze wiemy, że ustawa antymonopolowa nie pozwala na takie połączenia. Ale plebsowi można naściemniać , co nie?
faramir_z_gondoru
My chcemy mieć czempiona, by obsadzać w nim stołki rodziną i dyktować ceny na stacjach. A Wy Polacy wybór macie taki, że albo kupicie benzynę po cenach przez nas ustalonych, albo w ogóle jej nie kupicie. Nie po to marża wzrosła o 403%, byście mieli tanio. Trzeba z czegoś Ukrainę finansować.
jas2
Zawsze możesz kupować paliwo u siebie w Niemczech. Po co paliwo z Polski?
olmert
Champion produkował kiedyś wyjątkowo kiepskiej jakości świece zapłonowe :)

Powiązane: Fuzja Orlenu i Lotosu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki