Port Centralny w Gdańsku ma kosztować około 12 mld zł

Budowę 9 terminali, 4 obrotnic oraz 3 torów podejściowych – zakłada m.in. przedstawiona w poniedziałek w Gdańsku koncepcja nowego Portu Centralnego. Całość przedsięwzięcia ma kosztować około 12 mld zł, a pierwsze terminale miałyby zostać oddane w 2029 r.

Prace nad koncepcją zagospodarowania portu centralnego trwały około roku. W poniedziałek w siedzibie Kapitanatu Portu Północnego w Gdańsku zaprezentowano jego ostateczną koncepcję wybraną spośród sześciu przedstawionych przez projektantów. Zakłada ona budowę nowego portu, który miałby powstać w sąsiedztwie gdańskiego półwyspu Westerplatte.

Jak poinformował na konferencji prezentującej koncepcję Marcin Osowski, wiceprezes do spraw infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Port Centralny obejmuje około 1400 hektarów akwenu oraz 410 hektarów powierzchni lądowej.

W ramach przedsięwzięcia przewidziano budowę 9 terminali, 4 obrotnic oraz 3 torów podejściowych. Inwestycja zakłada też budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. W porcie mają znaleźć się m.in. dwa nowe terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

„Mam nadzieję, że port w Gdańsku będzie tym portem wiodącym, a przede wszystkim tym, który wyznaczy teraz kierunek rozwoju, bo przecież to nie jest tylko i wyłącznie rozbudowa portu, tylko budowa zupełnie nowego portu” – powiedział obecny na prezentacji minister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

„W tym duchu my oczekujemy, że przeładunki w polskich portach w najbliższych latach jesteśmy w stanie podwoić. Dlatego też cały proces inwestycyjny, który chcemy realizować, musi być dobrze przeanalizowany, a przede wszystkim sprawnie zrealizowany” – dodał minister.

„Należą się wyrazy najwyższego uznania dla zarządu i dla projektantów (Portu Centralnego), bo to, co zaprezentowali, mówiąc kolokwialnie ma po prostu ręce i nogi. To tak w sumie powinien wyglądać dojrzały projekt. (…) To ma podstawy jak najbardziej praktycznego wykonania, a przede wszystkim jest wzorowaniem się na porcie Rotterdam, w związku z tym nie wyważano otwartych drzwi i dlatego takie słowa uznania dla wszystkich, którzy byli zaangażowani w ten proces” – powiedział Gróbarczyk.

Minister pytany przez dziennikarzy o to, ile środków do budowy portu dołoży państwo, poinformował, że „zależy to przede wszystkim od specustawy, która właśnie powstaje”. Wyjaśnił, że przedsięwzięcie ma być finansowane „z kilku źródeł”. „Z jednej strony środki własne portu, z drugiej strony inwestycje w zakresie Skarbu Państwa (…), po trzecie instytucje finansowe, a po czwarte – operator” – powiedział. Dodał, że przygotowywana właśnie specustawa ma zawierać przede wszystkim zapisy „mające przyspieszyć cały proces uzgodnieniowy w zakresie przygotowania inwestycji”.

Specjalny list skierował do uczestników spotkania premier Mateusz Morawiecki. „Rozwój gospodarczy wymaga rozwiniętej infrastruktury, także tej portowej. Nowoczesne, dobrze zbudowane porty morskie są niezbędne do dalszej pozytywnej stymulacji polskiej gospodarki, szczególnie w zakresie obsługi rosnącego importu i eksportu” – napisał premier w liście odczytanym w czasie spotkania.

„W zeszłym roku w polskich portach morskich przeładowano łącznie ponad 100 mln ton towarów” – napisał Morawiecki, przypominając, że był to rekordowy wynik, a największe przeładunki odnotowano w Gdańsku. „Co ważne, nasz największy port cechuje bardzo duża dynamika wzrostu - aż około 80 proc. w latach 2010-1018. (…) Gdańsk stał się prawdziwym oknem na świat nie tylko dla Polski, lecz także dla innych państw regionu. Wierzę, że planowany Port Centralny w Gdańsku przyczyni się do pełnego wykorzystania potencjału polskiej gospodarki” – napisał premier.

Budowa Portu Centralnego ma być realizowana w 3 etapach. „Które terminale pojawiają się najpierw, o tym zdecyduje rynek. Członkowie zarządu wraz z departamentem handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze” – powiedział na konferencji Osowski.

„Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym i innowacyjnym zapleczem” – powiedział z kolei Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Koncepcję budowy Portu Centralnego opracowało konsorcjum, na które składa się Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors poinformował na spotkaniu, że nad koncepcją Portu Centralnego pracowało ok. 60 specjalistów z różnych dziedzin oraz 10 firm, które m.in. wykonywały analizy rynku transportu wodnego i prognozowały jego rozwój w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat.

Cała inwestycja ma kosztować około 12 mld zł, a pierwsze terminale mają pojawić się w 2029 r. Konkretne roboty budowlane poprzedzą prace archeologiczne, badania środowiskowe i przygotowanie szczegółowej koncepcji programowo-przestrzennej. Równolegle z tymi pracami zarząd portu ma czynić starania w celu pozyskania kontrahentów. (PAP)

Autor: Anna Kisicka

aks/ je/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 macierz

100 mln ton przeładowały wszystkie Polskie porty nad Bałtykiem,to jest bardzo mało, Rosyjski port Us-Ługa nad Bałtykiem już w tej chwili przeładowuje ponad 100 mln ton,a w kolejnych latach po rozbudowie ma to być 200 mln ton.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,7% I kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,9% III 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 057,82 zł V 2019
Produkcja przemysłowa rdr 9,2% IV 2019

Znajdź profil