Polski biznes coraz mocniej stawia na mobilną bankowość

2022-11-14 09:31
publikacja
2022-11-14 09:31
Polski biznes coraz mocniej stawia na mobilną bankowość
Polski biznes coraz mocniej stawia na mobilną bankowość
fot. ING /

Już 17 proc. przedsiębiorców w Polsce korzysta z terminali płatniczych w telefonie. Ponad 90 proc. ankietowanych potwierdza błyskawicznie rosnącą rolę smartfonów jako narzędzia w codziennym prowadzeniu biznesu, a 81 proc. firm korzysta z aplikacji mobilnych wspierających prowadzenie firm. Takie wnioski płyną z ankiety przeprowadzonej przez bankier.pl we współpracy z ING Bankiem Śląskim.


93 proc. polskich firm biorących udział w ankiecie zadeklarowało, że oferuje swoim klientom możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych, w tym kartą – 45 proc., blisko 28 proc. telefonem lub zegarkiem i 19 proc. BLIKIEM. Zatem wśród przedsiębiorców przyjmujących płatności bezgotówkowe większość ankietowanych obsługuje także płatności mobilne.

Na pytanie o udział transakcji bezgotówkowych prawie 1/3 ankietowanych firm realizuje ponad 75 proc. wszystkich transakcji bezgotówkowo. Jest tez grupa firm, ok. 3 proc., która realizuje bezgotówkowo wszystkie swoje transakcje. Blisko 42 proc. przedsiębiorców dokonuje ponad połowę transakcji bezgotówkowo. Trzeba przy tym pamiętać, że wiele operacji firmy dokonują przelewami. Wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność podkreśla też, że w obecnej chwili, przy szybko zmieniających się cenach, częściej płacą swoim dostawcom gotówką, by otrzymać niższą cenę dostawy.

Mały biznes chętnie korzysta także z BLIKA. Tę formę płatności można coraz częściej znaleźć w kwiaciarniach, punktach szybkich poprawek krawieckich, przycmentarnych punktach sprzedaży zniczy i kwiatów czy w przyplażowej gastronomii. Ta forma dynamicznie zastępuje płatności gotówkowe – pieniądze wpływają na konto odbiorcy błyskawicznie, a sam proces jest bezpieczny i może się odbywać na ulicy, plaży, w schronisku turystycznym (jeśli tylko jest internet).

Jeśli chodzi o urządzenia do płatności bezgotówkowych, jak podają ankietowani, w firmach króluje terminal (blisko 68 proc.), ale szybko rośnie popularność terminali w telefonie, obecnie około 17 proc. ankietowanych posługuje się takim urządzeniem. Prawie taka sama grupa przyjmuje i wysyła przelewy BLIKIEM. Ponad 90 proc. ankietowanych potwierdza błyskawicznie rosnącą rolę smartfonów jako narzędzia w codziennym prowadzeniu biznesu, a 81 proc. firm korzysta z aplikacji mobilnych wspierających prowadzenie firm.

Według przeprowadzonej przez bankier.pl ankiety, dzięki różnorodnym aplikacjom biznes może osiągać dodatkowe korzyści, jak lepsze dotarcie do klientów (30 proc.), oszczędności finansowe (25 proc.), wzrost konkurencyjności (20 proc.), poprawę wydajności i efektywności pracy (15 proc.) czy wizerunek firmy jako innowacyjnej (11 proc.).

Kamil Adamski, dyrektor Merchant Services w ING Banku Śląskim

Dziś  smartfon, obok laptopa, stanowi podstawowe narzędzie zarządzania firmą. Dzięki niemu jesteśmy w stałym kontakcie z klientem, a aplikacja mobilna pozwala korzystać z bankowości o każdej porze, z każdego miejsca, kiedy tylko biznes tego potrzebuje. Jak wynika z przeprowadzonej przez nas ankiety, takiego poziomu wygody i elastyczności  poszukują firmy. Dlatego w ING cały czas rozwijamy usługi wspierające zdalne prowadzenie biznesu, mam na myśli  otwieranie firmy online, księgowość online, płatności, faktoring, czy zyskujący na znaczeniu terminal aplikacyjny zamieniający telefon w terminal płatniczy

Popularność terminali aplikacyjnych od jakiegoś czasu systematycznie rośnie.  Jak podaje firma doradztwa  strategicznego McKinsey, rynek ten może być wart nawet 100 mld dolarów w ciągu najbliższych pięciu lat. Jak przekonuje ekspert ING Banku Śląskiego, działanie tego typu rozwiązań jest bardzo proste. Nie trzeba posiadać dodatkowego urządzenia - wystarczy podpisać umowę w bankowości internetowej Moje ING lub ING Business, a następnie pobrać ją ze sklepu Google Play i aktywować aplikację. Następnie wystarczy w aplikacji podać kwotę transakcji, a na koniec klient przykłada do telefonu swój telefon albo kartę.

Niedawno wprowadziliśmy do naszej oferty, aplikację eTerminal, na której  można akceptować te same metody płatności, co na zwykłym terminalu np.  kartami Visa i MasterCard, portfelami cyfrowymi Google Pay czy Apple Pay i oczywiście BLIKIEM zbliżeniowym. Poziom bezpieczeństwa transakcji jest równie wysoki jak w przypadku tradycyjnego terminala - dodaje Kamil Adamski

Jak podkreśla ekspert, tego typu rozwiązania stanowią wygodne uzupełnienie tradycyjnych terminali, zwiększają elastyczność przedsiębiorcy, gotowego odpowiadać na różne potrzeby swoich klientów. Ci z kolei oczekują wysokiego poziomu swobody w wyborze formy płatności

Wspólna ankieta Bankier.pl i ING Banku Śląskiego została przeprowadzona na grupie 417 polskich firm i miała  na celu ocenę skali wykorzystania mobilnych płatności w biznesie. Najliczniejszą grupą ankietowanych byli przedsiębiorcy działający w usługach (22 proc.) i handlu (16 proc.). Produkcję reprezentowało około 18 proc. uczestników badania, a budownictwo – 11 proc.  Jeśli chodzi o skalę biznesu, stawka respondentów okazała się bardzo wyrównana – duże przedsiębiorstwa stanowiły blisko 40 proc., MŚP około 36 proc, a 26 proc. reprezentowało firmy jednoosobowe.

Szukasz pracownika? Znajdź go na Pracuj.pl

Szukasz pracownika? Znajdź go na Pracuj.pl

Advertisement

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki