Polska wśród państw UE, gdzie jest najwyższe zagrożenie na drogach

Polska - obok Łotwy, Rumunii oraz Bułgarii - znajduje się w gronie państw Unii Europejskiej, gdzie zagrożenie życia i zdrowia w ruchu drogowym jest najwyższe - wynika z najnowszego raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego, nad którym w czwartek debatował Sejm.

(fot. Nobilor / YAY Foto)

Ponad 150-stronicowy raport o stanie bezpieczeństwa drogowego w 2016 roku przygotowała Krajowa Rada Bezpieczeństwa Drogowego. Z zestawienia wynika, że w ubiegłym roku w Polsce doszło do 33,6 tys. wypadków drogowych (o 697 więcej niż rok wcześniej). Zginęło w nich 3026 osób (o 88 więcej), a prawie 40,7 tys. osób (o 988 więcej) zostało rannych.

Jak poinformowała wiceminister infrastruktury i budownictwa Justyna Skrzydło, dokument zawiera m.in. szczegółową analizę zjawisk na drogach. "Nasze działania ukierunkowane są na redukcję najtragiczniejszych w skutkach wypadków. Mamy świadomość, że poprawa bezpieczeństwa to proces długofalowy" - powiedziała Skrzydło.

Wiceminister zwróciła uwagę, że w 2016 roku po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce 1,8 mln pojazdów, co przełożyło się na wzrost natężenia ruchu. Jednocześnie - jak wskazała - ostatnie lata przyniosły poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Skrzydło podkreśliła, że temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym resort infrastruktury traktuje priorytetowo. "To jest temat, który powinien łączyć środowiska i skupiać się na rzeczowych analizach i przemyślanych działaniach. Musimy mieć świadomość, że stawką każdej decyzji jest człowiek" - powiedziała Skrzydło.

Jerzy Polaczek (PiS), sprawozdawca komisji infrastruktury, która pozytywnie zaopiniowała raport, powiedział, że wielu posłów zwracało uwagę na dużą liczbę wypadków drogowych z udziałem pieszych. "Należy podjąć długofalowe kampanie edukacyjne oraz radykalne działania zapobiegające wypadkom z udziałem pieszych" - powiedział Polaczek.

Bogdan Rzońca (PiS) powiedział, że kwestie związane z potrzebą poprawy bezpieczeństwa dostrzegają także inne kraje europejskie. "Wszystkie kraje analizują straty wynikające z tych zdarzeń i mówią i ich kosztach. Ostatnie lata przyniosły zauważalną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce" - powiedział Rzońca.

Stanisław Żmijan (PO) zwrócił uwagę, że od ponad dekady zauważalny jest stały trend w zakresie poprawy bezpieczeństwa drogowego. Jego zdaniem "radykalnie zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych". Jak dodał, był to efekt konkretniej realizacji programów na rzecz poprawy bezpieczeństwa. "Niestety w ubiegłym roku nastąpił wzrost liczby wypadków i ofiar" - powiedział Żmijan.

Mirosław Suchoń (N) pozytywnie ocenił, że raport z roku na rok jest rozszerzany i pogłębiany, zawiera więcej informacji. "Oczekujemy coraz bardziej szczegółowej informacji, analizy - tak, żebyśmy mogli wyciągać wnioski i przekładać ten raport na realizację działań, które zwiększą poziom bez bezpieczeństwa na polskich drogach" - powiedział.

Kazimierz Kotowski (PSL) wyraził nadzieję, że pogorszenie statystyk w 2016 r. miało charakter jednorazowy, który - jak podkreślił - powinien być zdiagnozowany i poddany analizie. "Powinniśmy w dalszym ciągu działać w celu lepszego przygotowania głównie młodych ludzi do kierowania pojazdami" - powiedział poseł ludowców.

W raporcie przywołano dane Komisji Europejskiej, z których wynika, że w 2016 r. na unijnych drogach zginęło 25,5 tys. osób (o 600 mniej niż rok wcześniej). "Średni w UE poziom zagrożenia, który osiągnął w 2016 roku wartość 5,0 zabitych na 100 tys. mieszkańców jest nadal dużo niższy od wartości osiągniętej w Polce - 7,9 zabitych na 100 tys. mieszkańców" - czytamy w dokumencie.

Jak podkreślono, "ryzyko śmierci na polskich drogach jest wciąż znacznie wyższe niż średnie europejskie". "W dalszym ciągu Polska znajduje się w gronie państw o najwyższym zagrożeniu życia i zdrowia w ruchu drogowym. W podobnej sytuacji są Łotwa, Rumunia i Bułgaria. Od 2007 roku ryzyko śmierci w wypadkach drogowych zmniejszyło się w naszym kraju o 46 proc." - stwierdza raport.

Z przywołanych w dokumencie danych wynika, że tylko w 2015 r. (nie ma jeszcze danych za 2016 r.) koszty wypadków i kolizji drogowych w Polsce oszacowano na 48,2 mld zł.(PAP)

autor: Grzegorz Dyjak

edytor: Agata Szczepańska

gdyj/ akw/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
17 6 silvio_gesell

Polska przoduje w zagrożeniach na drogach, bo przoduje w odległościach do pracy i trzeba jeździć szybko. A duże odległości do pracy wynikają z nieefektywnej gospodarki przestrzenią zwiącanej z brakiem powszechnego na zachodzie opodatkowania wartości nieruchomości. A brak takiego opodatkowania z kolei skutkuje wysoką stopą opodatkowania pracy, gdyż duże odległości obniżają produktywność.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 3 silvio_gesell

Prawda boli tych, których jedyną aspiracją jest domek z ogródkiem. To nie jest do utrzymania, nie damy rady konkurować.

! Odpowiedz
6 16 skon

Nie byłem ich fanem, ale od 1 stycznia 2016 straże miejskie nie prowadzą kontroli fotoradarowych no i mamy efekt. Wystarczy przejechać się ulicami miast. Jadąc ok. 60 km/h jestem wyprzedzany nawet przez TIR-y. Zaraz pojawią się komentarze, że straże łupiły kierowców. W wielu przypadkach tak było, ale oprócz utraty pieniędzy, kierowca dostawał też punkty karne, a 15 czy 20 punktów na koncie już powodowało, że niejednemu noga robiła się lżejsza.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 7 wizytator

Tobie potrzebny rower a nie samochód.

! Odpowiedz
5 8 skon odpowiada wizytator

Ha, ha, haa. Obyś zawsze zdążył się zatrzymać np. przed przejściem dla pieszych...Ciekawe co byś powiedział w przypadku, gdy podobny tobie kierowca potrąci kogoś z twojej rodziny ? Pamiętaj- prędkość zabija.

! Odpowiedz
4 19 trooper

Marne, wąskie drogi międzymiastowe i szaleni kierowcy, którym adrenalina uderza do głowy.

! Odpowiedz
8 1 jacek-19

trooper ty to pewnie chcialbys zeby kazdy kierowca mial swoja dobra droge ?

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl