REKLAMA
PIT 2023

Polska walka o LPG. Przez sankcje może zabraknąć benzyny

2024-02-12 10:00
publikacja
2024-02-12 10:00

Embargo na rosyjskie dostawy LPG stanowi istotne wyzwanie dla dostępności tego paliwa w Polsce. Obecna infrastruktura logistyczna nie jest w stanie obsłużyć wystarczającej ilość importu z innych kierunków. Możliwe są „istotnie wyższe ceny LPG”, a co za tym idzie przerzucenie się na benzynę i większe jej zużycie. Na razie obowiązuje okres przejściowy, który skończy się przed końcem roku.

Polska walka o LPG. Przez sankcje może zabraknąć benzyny
Polska walka o LPG. Przez sankcje może zabraknąć benzyny
fot. nitpicker / / Shutterstock

W grudniu 2023 r. wszedł w życie kolejny pakiet unijnych sankcji na Rosję, który nałożył embargo na import rosyjskiego LPG. Nowe sankcje zawierają roczny okres przejściowy, który kończy się w grudniu 2024 r.  W ocenie branży, embargo dotyczy ok. 90 proc. importowanego LPG z Rosji do Polski.

Według doniesień Polityki Insight (PI), o których pisze w porannym biuletynie rynkowym DM Trigon, 5 lutego odbyło się spotkanie branży paliwowej z wiceministrem klimatu i środowiska Miłoszem Motyką. Tematem rozmów były właśnie skutki embarga na dostawy LPG z Rosji.

Po 10 miesiącach 2023 r. import rosyjskiego LPG stanowił ok. 48 proc. całego wolumenu LPG sprowadzonego do Polski. "Biorąc pod uwagę, że sankcje obejmą ok. 90 proc. całości rosyjskiego importu, tj. propan, butan, ich mieszanki oraz skroplone alkeny, mówimy o konieczności zastąpienia w 2025 r. około 1 mln ton gazu płynnego, który do tej pory docierał do Polski z kierunku wschodniego" - wskazał dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Bartosz Kwiatkowski, cytowany przez PAP.

Konieczna rozbudowa infrastruktury

Jak informuje PI, branża dyskutowała z ministrem Motyką na temat wyzwań stojących przed importerami LPG. Według relacji DM Trigon powołującego się na Politykę Insight, polskie porty morskie nie zdołają przyjąć więcej LPG i przedstawia kluczowe wnioski ze spotkania. 

„Polska ma 3 terminale morskie do importu LPG, z przepustowością do 1 mln ton rocznie. To dwa razy za mało by zaspokoić potrzeby importowe na poziomie 2,1 mln ton. Sytuacja ma się poprawić w ciągu kilku lat przez rozbudowę terminali w Szczecinie. Według Unimota, inwestycje są blokowane przez długie procedury” – czytamy w biuletynie.

„Inwestycje kolejowe pod dostawy LPG z Holandii wymagają porozumienia z Niemcami. Okazją może być wizyta niemieckiego ministra gospodarki Roberta Habecka w Polsce w tym tygodniu” – dodano.

„75 proc. zużywanego LPG przypada na sektor transportu, gdzie 3 miliony kierowców tankuje autogaz. Wg oceny branży, po wejściu sankcji paliwa ma wystarczy na 10 dni, co może przełożyć się na istotny wzrost cen LPG na przełomie roku. Doprowadzi to do wzrostu zużycia benzyny. W tym kontekście uruchomione mogą zostać rezerwy interwencyjne benzyny” – prognozuje Polityka Insight.

„Priorytetem dla rządu mają być dostawy surowca dla ok. 100 tys. gospodarstw domowych, wykorzystujących LPG do ogrzewania i zasilania kuchenek oraz  rolników” – wskazano.

Wiosną br. Grupa Azoty informowała PAP, że Orlen jest zainteresowany współpracą przy budowie kolejnych zbiorników w porcie w Policach. W połowie listopada 2023 r. Orlen podał, że "trwają prace nad przygotowaniem koncepcji programowo-przestrzennej, która ma zostać przedstawiona w najbliższych miesiącach". "Orlen analizuje możliwości zwiększenia zdolności importu LPG i większej dywersyfikacji kierunków dostaw tego paliwa" - wskazała spółka.

Okres przejściowy się skończy i co wtedy?

Dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego pytany przez PAP powiedział, że "nie ma problemów z dostępnością LPG na rynkach światowych. Odrębnym zagadnieniem jest dowiezienie go do Polski".

Dodał, że największy importer gazu płynnego na świecie, Chiny, ze względu na sytuację gospodarczą odbiera mniejsze ilości niż zazwyczaj, a zapasy po stronie największego eksportera, czyli Stanów Zjednoczonych, w 2023 r. osiągnęły rekordowe wartości. "Dla porównania, USA produkują corocznie ponad 100 mln ton LPG wobec 15 mln ton w Rosji, z których sama Rosja konsumuje 2/3" – informuje PAP.

Zaznaczył, że polscy dystrybutorzy, którzy sprowadzali LPG z Rosji przed wejściem w życie sankcji zdążyli zawrzeć kontrakty na dostawy, które będą obowiązywać w okresie przejściowym, czyli do kolejnego sezonu grzewczego.

Dyrektor Bartosz Kwiatkowski podkreśla kluczowe znaczenie logistyki. "Infrastruktura transportowa i przeładunkowa była historycznie zorientowana na geograficznie najbliższe i ekonomicznie najtańsze źródło, czyli na Rosję. W obliczu sankcji największym wyzwaniem jest przestawienie tej infrastruktury na dostawy drogą morską oraz koleją z kierunku zachodniego, z Niemiec i Niderlandów" - podkreślił dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.

Jego zdaniem trudno prognozować precyzyjnie ceny LPG w roku 2025. "Biorąc pod uwagę, że gaz płynny z Rosji był w 2023 r. tańszy od paliwa z innych kierunków o około 20 proc., zapewne docelowo cena równowagi na rynku polskim podniesie się proporcjonalnie".

"LPG przy obecnej światowej nadprodukcji jest bardzo atrakcyjny cenowo wobec alternatywnych surowców. Nawet po wzroście cen, nieuniknionym po efektywnym wejściu w życie sankcji, pozostanie on atrakcyjną opcją" - prognozuje Kwiatkowski, zastrzegając, że trzeba jednak przygotować się na okres zawirowań bezpośrednio po zakończeniu okresu przejściowego i "nie czekać do sezonu grzewczego z zakupem paliwa".

Michał Kubicki 

Źródło:
Tematy
Wypróbuj Pracuj.pl za 1zł! Zatrudniaj szybko i skutecznie!

Wypróbuj Pracuj.pl za 1zł! Zatrudniaj szybko i skutecznie!

Advertisement

Komentarze (30)

dodaj komentarz
po_co
Ukraina:
- Nie kupujcie gazu i ropy z Rosji bo finansujecie wojnę - ok
- Potrzebujemy od was broni i wsparcia finansowego - ok
- Nasi ludzie potrzebują schronienia - ok
- Nasi ludzie potrzebują pracy - ok

Polska: Z przyjemnością wam pomożemy jako sąsiadom i przyjaciołom. A co w zamian?

Ukraina:
* Będziemy
Ukraina:
- Nie kupujcie gazu i ropy z Rosji bo finansujecie wojnę - ok
- Potrzebujemy od was broni i wsparcia finansowego - ok
- Nasi ludzie potrzebują schronienia - ok
- Nasi ludzie potrzebują pracy - ok

Polska: Z przyjemnością wam pomożemy jako sąsiadom i przyjaciołom. A co w zamian?

Ukraina:
* Będziemy nadal czcić Banderę jak bohatera narodowego, a Mielnyka mianujemy ministrem w końcu to człowiek który otwarcie mówił o nienawiści do Polaków - yhym?
* Zalejemy was tanim zbożem i odbierzemy waszym rolnikom miejsca pracy - yhym?
* Zaoferujemy tani transport i odbierzemy waszym przewoźnikom miejsca pracy - yhym?
* Zwyzywamy was na arenie międzynarodowej od popleczników Putina i będziemy oklaskiwać SSmana który was mordował - yhym?
* Na końcu kupimy sobie limuzyny (za wasze pieniądze) bo nie wypada żeby urzędnik w czasie wojny jeździł byle jakim samochodem - aha...

Jeżeli coś przekręciłem to proszę mi to wykazać.
jasiek2017
No i po raz kolejny okaże się, że auto elektryczne wygrywa i niczym nie trzeba się martwić.
willus7
"Polska jest największym importerem w Unii, dla innych państw członkowskich LPG z Rosji ma omalże marginalne znaczenie, a dla dochodów budżetu Rosji eksport LPG w ogóle nie jest istotny".

Czego nie rozumiecie? ;).

Ps. PKB Rosji w 2023 wzrosło o ponad 5%, a w Polsce?- o 0,2% - wobec 5,3% w roku poprzednim!
"Polska jest największym importerem w Unii, dla innych państw członkowskich LPG z Rosji ma omalże marginalne znaczenie, a dla dochodów budżetu Rosji eksport LPG w ogóle nie jest istotny".

Czego nie rozumiecie? ;).

Ps. PKB Rosji w 2023 wzrosło o ponad 5%, a w Polsce?- o 0,2% - wobec 5,3% w roku poprzednim! To najgorszy (nie licząc pandemii) wynik od dekad.

Tymczasem w Polsce ludzie dyskutują o Wąsiku i Kamińskim :D.
polonu
to LPG też z Ameryki ile do góry , czy ta ochrona z Ameryki się opłaci mam wątpliwości . po co zadzierać a potem szukać ochrony .
bha
A miało być znów tak pięknie i coraz taniej korzystniej i godniej dla niby wszystkich?.
infinityhost
No i będzie godnie. Tylko pieszo xD
system_stop
Spoko nadal będziemy kupować od Ruskich ale okrężną drogą i drożej. Warto poczekać czy Orlen nie zerwie umowy z Saudi Aramco jak chciał Giertych bo wtedy to w ogóle zostaniemy bez paliwa. Coś czuję że wkrótce paliwo po ponad 10 zł na stacjach może okolice 15 zł
arzab
Pamiętam, jak krzywomodry chwalił się w TVP, że już nie importujemy ruskiego gazu ! Znowu bezczelnie kłamał czy może nie wiedział, że LPG to też gaz ?
zmoda
Jak to? Przecież Donald Tusk obiecał, że "... jakby rządził, to benzyna byłoby po 5,19 a rachunki za prąd o połowę tańsze".

Czyżby skłamał? Niemożliwe!

Przecież "Razem z Owsiakiem pokonaliśmy to zło" i dalej drogo?

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki