Polska premiera systemu TMC

Już od maja 2010 aktualizowane informacje przekazywane za pomocą Traffic Message Channel (TMC) na temat warunków ruchu drogowego, wypadków i utrudnień drogowych, będą dostępne także dla polskich kierowców.

Niedostępna wcześniej w Polsce, technologia TMC – wykorzystywana przez firmę Destia Traffic – dostarczająca aktualnych informacji o utrudnieniach w ruchu drogowym wspomaga swobodne i bezproblemowe podróżowanie oraz optymalizuje czas poświęcony codziennym przejazdom. By mieć dostęp do bieżących informacji drogowych, wystarczy posiadać nawigację wyposażona w odbiornik TMC i antenę.

Technologia TMC od lat z powodzeniem funkcjonuje w większości krajów Unii Europejskiej. Cieszymy się, że jako pierwsi będziemy mogli ją wdrożyć w Polsce. Jakość usług, która będzie teraz dostępna dla polskich kierowców odpowiada tej z Norwegii. Natomiast poziom, który można spotkać w Niemczech będzie dostępny za 2 lata. Mamy nadzieje, że technologia TMC, i przekazywane za jej pomocą informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym, szybko zyskają na popularności, a kierowcy docenią ich skuteczność podczas codziennych podróży – mówi Juha Nurmi, Dyrektor Destia Traffic.

Opóźnienie w stosunku do UE

W Polsce, usługi oparte na technologii TMC będą wprowadzane etapami. W pierwszej kolejności - od maja 2010 roku – zostaną uruchomione informacje o ruchu drogowym, takie jak roboty drogowe, wypadki oraz nietypowe utrudnienia. W miesiącach jesiennych zostanie udostępniona także podstawowa usługa monitoringu ruchu drogowego. Aplikacją, która będzie mieć swoją premierę na przełomie roku, będzie alert pogodowy, informujący kierowców o zmianach warunków meteorologicznych, jakich należy spodziewać się na trasie.

Informacje drogowe na początku lat 80. były przekazywane do kierowców za pomocą systemu RDS-TP/TA. Jeszcze w połowie lat 80. rozpoczęto prace nad technologią RDS-TMC. W latach 1992-2003 system dostarczający aktualne informacje drogowe zaczął działać w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, Danii oraz Holandii. W 2005 rok został wdrożony w USA, a dwa lata później w Chinach.

Proces przepływu informacji w TMS

Poza informacjami generowanymi automatycznie, dane są zbierane przez wspierających system TMC partnerów, takich jak Policja, instytucje publiczne, rządowe i samorządowe (np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), korporacje taksówkarskie, oficjalne komunikaty oraz na podstawie wielu innych sprawdzonych źródeł. Zebrane dane przetwarzane są w Polsce przez w centrum ruchu drogowego TIC (Coris Varsovie). Po rzetelnej weryfikacji otrzymanych wiadomości, dane są przesyłane kodowanym kanałem FM przy użyciu znanego także z radioodbiorników systemu RDS, za pomocą satelity lub cyfrowego naziemnego systemu nadawczego (DAB). Dane, zintegrowane z systemem nawigacji satelitarnej, umożliwiają kierowcy wybór alternatywnych tras, w celu uniknięcia korków ulicznych a nawet wypadków.

Sposób działania TMC

Informacja o każdej istotnej zmianie w funkcjonowaniu ruchu drogowego jest wysyłana jako wiadomość do użytkowników systemu TMC. Informacje są zakodowana wg standardu Alert C oraz zawierają dokładne informacje o miejscu i czasie zajścia. Dzięki unikalnemu kodowi dla każdego obszaru na mapie, odbiornik rozsyła aktualne informacje o ruchu drogowym w wybranym przez użytkowników języku.

Korzyści użytkownika TMC

• ”Dożywotnia” licencja na dostęp do systemu RDC-TMC uzyskana podczas zakupu systemu nawigacji GPS

• Brak opłaty za połączenia i aktualizacja treści TMC

• Zawsze aktualne informacje (aktualizacja co 5 – 15 minut)

• Ten sam standard TMC w całej Europie

• Najnowsze doniesienia o korkach, całkowicie zintegrowane z GPS. Ciągła i automatyczna weryfikacja informacji

Warszawa w czołowce zakorkowanych miast

Jan Petersen

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Bartek

To nieprawda. Jest koniec 2011 i wciaz niedziala!

!
Polecane
Najnowsze
Popularne