REKLAMA

Polsat i Discovery nadużywają swojej pozycji? Postępowanie antymonopolowe UOKiK-u

2021-05-05 08:42
publikacja
2021-05-05 08:42
Polsat i Discovery nadużywają swojej pozycji? Postępowanie antymonopolowe UOKiK-u
Polsat i Discovery nadużywają swojej pozycji? Postępowanie antymonopolowe UOKiK-u
/ thetaXstock

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania antymonopolowe przeciw Telewizji Polsat i czterem spółkom z grupy kapitałowej Discovery - poinformował Urząd. Zastrzeżenia budzi m.in. sposób sprzedaży programów w pakietach, co może działać na niekorzyść m.in. operatorów telewizji kablowych.

Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w środowym komunikacie, Telewizja Polsat i spółki z grupy Discovery (Discovery Communications Europe, Discovery Communications Benelux, Discovery Polska i Eurosport) zajmują się dystrybucją programów telewizyjnych wyprodukowanych przez siebie lub w ramach swoich grup kapitałowych. Te kanały są sprzedawane operatorom telewizyjnym, m.in. sieciom kablowym.

UOKiK poinformował, że za nadużywanie pozycji dominującej przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Przekazał, że otrzymywał w ostatnim czasie skargi od operatorów, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów, dotyczących ograniczania swobody kształtowania oferty programowej czy wyboru programów telewizyjnych.

"Wszczęcie postępowania antymonopolowego poprzedziło intensywne postępowanie wyjaśniające, w ramach którego, ustalając, jak funkcjonuje rynek, UOKiK zbierał informacje od przedstawicieli branży, ale też innych regulatorów" - podano.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie, wskazał, że "głos płynący z rynku był jednoznaczny i wskazywał na pogłębiającą się nierównowagę między nadawcami lub dystrybutorami a operatorami, za co w konsekwencji płacą konsumenci". "Z naszych ustaleń w ramach postępowania wyjaśniającego wynika, że powyższy stan jest konsekwencją polityki sprzedażowej nadawców lub dystrybutorów telewizyjnych – Telewizji Polsat oraz spółek z grupy Discovery" - powiedział.

Z informacji Urzędu wynika, że operatorzy mają możliwość zakupu programów w pakiecie - 28 od Telewizji Polsat i co najmniej sześć w przypadku spółek z grupy Discovery. Mogą również kupować pojedyncze kanały, jednak jest to dla nich absolutnie nieopłacalne. "Przykładowo zakup tylko dwóch programów od Telewizji Polsat może być droższy od całego pakietu programów, w którym są również te dwa kanały. Z kolei w przypadku grupy Discovery, nabycie trzech programów telewizyjnych może być droższe od zakupu któregokolwiek z pakietów oferowanych przez grupę Discovery" - tłumaczył UOKiK. Dodatkowo, umowy zakupu pakietów przewidują, że operatorzy płatnej telewizji muszą umieszczać pewną część programów w podstawowych, czyli najbardziej powszechnych pakietach, które sami oferują swoim klientom.

"Działania Telewizji Polsat i spółek z grupy kapitałowej Discovery mogą stanowić niedozwolone wykorzystywanie pozycji spółek na rynku dystrybucji programów telewizyjnych. Na ich praktykach mogą tracić operatorzy telewizji kablowych, którzy mają ograniczone możliwości swobodnego tworzenia oferty dla swoich odbiorców, ponieważ zmuszeni są kupować wiele kanałów i umieszczać je w konkretnych pakietach sprzedawanych potem widzom" – stwierdził prezes UOKiK.

UOKiK wskazał, że w przypadku Telewizji Polsat i spółek z grupy Discovery o ich silnej pozycji decyduje fakt, że oferują programy, które są przez konsumentów i operatorów kablowych postrzegane jako niezbędne. Ich brak może bowiem skutkować wyborem przez konsumenta oferty innego operatora.

Według Urzędu nadużywanie pozycji dominującej może polegać na wymuszaniu na operatorach telewizyjnych zakupu wielu programów i umieszczania ich w określonych pakietach oferowanych widzom. "Może to przekładać się również na trudniejszy rozwój mniejszych nadawców, a także uprzywilejowanie w przychodach z reklam Telewizji Polsat i grupy Discovery" - napisano.

W ocenie prezesa UOKiK "sposób sprzedaży programów operatorom kablowym wpływa również na sytuację konsumentów, którzy otrzymują ofertę odbiegającą od ich realnych potrzeb". "Jeśli chcą oglądać swoje ulubione programy musza zapłacić również za takie, które w ogóle ich nie interesują. To ograniczenie nie ma wymiaru technicznego, a wynika z polityki sprzedażowej nadawców lub dystrybutorów. Konieczność umieszczania pewnej części programów przez telewizje kablowe w podstawowych pakietach może powodować zwiększenie ich ceny" – przekazał Chróstny. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ amac/

Źródło:PAP
Tematy

Otwórz Konto Firmowe Godne Polecenia i zyskaj nawet 1600 zł premii!

Komentarze (4)

dodaj komentarz
infinum
Pomijam już kwestie polityczne w kontekście walki z tą czy inną telewizją, ale zadziwiające jest, że ludzie nadal kupują takie pakiety, żeby oglądać w TV sieczkę, która tam leci.
grab
Teraz UOKiK będzie różnymi sposobami wykańczał Discovery i Polsat bo to media , które PiS się nie podobają.
vonmisses
Zabawne... Pakiety mu przeszkadzają, a RUCH z ponad 40% udziałem w rynku dystrybucji prasy i gazety regionalne z udziałem ponad 40% udziału w rynku regionalnej prasy - razem w jednym ręku gościowi nie przeszkadzały :) Ot taki antymonopolista w służbie partii.
darius19
"vonmisses" bardzo trafna uwaga. Jedynie sluszna partia, zaprzega aparat panstwa (ktory powinien byc, apolityczny) do swoich uslug. Za pieniadze podatnika.

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki