Polacy za wychowaniem przedszkolnym

90 proc. Polaków jest przekonanych o wpływie doświadczeń przedszkolnych na osiągnięcia w dalszym życiu, odmiennego zdania jest 6 proc. respondentów - wynika z sondażu przeprowadzonego przez TNS Polska.

46 proc. badanych uważa, że najważniejszym - jeśli chodzi o wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym - jest rozwój samodzielnego i twórczego myślenia. 43 proc. respondentów uważa, że najważniejsze jest kształtowanie szacunku dla drugiego człowieka. Zdaniem 37 proc. ankietowanych najważniejsza jest możliwość rozwijania indywidualnych zdolności, tyle samo wskazało poznawanie świata przez zabawę.

Na rozwój samodzielnego i twórczego myślenia częściej od pozostałych badanych wskazują osoby w wieku 40-49 lat, rodzice mający jedno dziecko, badani z wyższym wykształceniem, a także mieszkańcy miast do 20 tys. ludności.

Kształtowanie szacunku dla drugiego człowieka w procesie wychowania dzieci w wieku przedszkolnym jest ważniejsze dla osób w wieku 60 i więcej lat oraz emerytów i rencistów. Na możliwość rozwijania indywidualnych zdolności, jako najważniejszy czynnik w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wskazują przede wszystkim osoby z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy dużych miast (100-500 tys. mieszkańców).

Przy wyborze przedszkola dla swojego dziecka poza opłatą finansową badani w pierwszej kolejności wskazują wykwalifikowaną kadrę (41 proc. wskazań), na drugim miejscu indywidualne podejście do dziecka (37 proc.), na trzecim natomiast rozwijanie kreatywnego myślenia poprzez twórczą zabawę (33 proc.). W dalszej kolejności ankietowani wymieniają warunki lokalowe (28 proc.), duży wybór dodatkowych zajęć (22 proc.), dogodne godziny pracy (21 proc.), kształtowanie wartości etycznych (20 proc.), podstawę programową (18 proc.), aż w końcu urozmaicony jadłospis (11 proc.).

Według blisko połowy badanych (45 proc.) czynnikiem, który ma największy wpływ na przyszłe sukcesy dziecka ma program edukacyjny w przedszkolu. Niewiele mniej (42 proc.) uważa, że kadra nauczycielska w przedszkolu. Jedna trzecia (33 proc.) jest zdania, że to szeroka gama zajęć dodatkowych w przedszkolu, a 28 proc. że wartości etyczne przekazywane podczas zajęć. Jedna piąta ankietowanych (20 proc.) jest zdania, że zaplecze techniczne np. sala gimnastyczna, plac zabaw itp. wpływa na sukcesy dziecka.

Sondaż przeprowadzono na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat, obejmująca 1001 wywiadów w dniach 12-15 kwietnia 2013 roku. Miał na celu zdefiniowanie oczekiwań rodziców w stosunku do placówek przedszkolnych. Przeprowadzono go na zlecenie nowo powstającej placówki przedszkolnej Szkrabki oraz Fundacji Ewangelickiej Towarzystwa Oświatowego ETO. Wyniki badania udostępniła PAP Agencja M Concept Sp. z o.o. (PAP)

dsr/ ls/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% IV 2020
PKB rdr 1,9% I kw. 2020
Stopa bezrobocia 5,8% IV 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 285,01 zł IV 2020
Produkcja przemysłowa rdr -24,6% IV 2020

Znajdź profil