Polacy wrócili do podróżowania pociągami

Po latach kryzysu kolej zaczęła odzyskiwać pasażerów. W tym roku pociągi przewiozą ich blisko 300 mln. To najlepszy wynik od dekady.

Polacy wrócili do podróżowania pociągami
Polacy wrócili do podróżowania pociągami (fot. Marek Kuwak / FORUM)

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, który monitoruje ruch na torach, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2016 r. (danych za czerwiec jeszcze nie ma) wszystkie spółki kolejowe przewiozły ponad 121,5 mln pasażerów. To o ponad 4 proc. więcej niż w tym samym okresie 2015 roku (ponad 116 mln podróżnych) - pisze "Nasz Dziennik".

Tylko w maju pociągami podróżowało ponad 25,5 mln pasażerów, czyli o 3 proc. więcej niż w maju ubiegłego roku. Co jednak ważne, ta wzrostowa tendencja jest obecna na rynku nieprzerwanie od ośmiu miesięcy, a prognozy na przyszłość też są obiecujące.

W tym roku liczba pasażerów powinna znacznie przekroczyć 290 mln, co oznacza, że będzie to najlepszy dla branży rok od blisko dekady.

Koleje Śląskie zmieniły ceny biletów

Nowy cennik opłat za przejazdy wprowadziły od 1 lipca br. Koleje Śląskie. Ceny biletów w taryfie kilometrowej wzrosły średnio o ponad 5 proc., jednak np. ceny części biletów liniowych pozostały bez zmian lub spadły.

Jak poinformował  rzecznik spółki Michał Wawrzaszek, nowy cennik ustalano m.in. wychodząc z założenia, że jakość usług - często niezależnie od przewoźnika - nie jest taka sama na wszystkich odcinkach.

Analizie poddana została atrakcyjność naszego rozkładu jazdy, średnia frekwencja w pociągach w odniesieniu do konkretnych relacji, czas przejazdu na danej trasie oraz oferta czasowa i cenowa alternatywnych środków transportu, w tym samochodów osobowych. Odeszliśmy od filozofii bardzo podobnych cen na wszystkich relacjach, niezależnie od standardu usług - wskazał Wawrzaszek.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Obecnie na 11 liniach w regionie przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Od tego roku obowiązuje 10-letnia umowa woj. śląskiego z przewoźnikiem - zakładająca roczną dotację do przewozów kolejowych w regionie na poziomie do 140 mln zł.

PAP/pd/ jm/mtb/ son/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
4 7 ~Ale

Sam chetnie od 3-4 lat jezdze bo to inna kolej i komfort niz w czasach moich studiow 2000-2005.

! Odpowiedz
2 1 ~niepelnosprawny_org

to tak duza modernizacja? na jakich odcinkach?

! Odpowiedz
0 3 ~abc odpowiada ~niepelnosprawny_org

na odcinku Łódź - Warszawa. Remont trwał 10 lat, ludzie byli dymani, spóźniali się do pracy, na samoloty, siwieli i gubili włosy z nerwów. A po 10 latach pociąg jedzie dokładnie tak samo szybko jak w latach 90 tych i przed wojną :-)

! Odpowiedz
3 3 ~bonzo

Posprzątać, kupić nowy tabor, zwiększyć częstotliwość i gotowe.. o biletomatach w wagonach nie piszę, bo nie są najważniejsze na tym etapie..

! Odpowiedz
13 5 ~ahim

Taniej i wygodniej własnym autem. Po co dorabiać jakieś pazerne pkp.

! Odpowiedz
1 13 ~ff

Ciekawe jak to obliczyłeś? Licząc tylko koszty paliwa, a może gazu?

! Odpowiedz
1 15 ~korki

jak postoisz parę godzin w korkach na płatnych autostradach to zmienisz zdanie

! Odpowiedz
0 10 ~Janusz

Zależy czy i jak pociąg jeździ.
Np student jadąc samemu bez dużego bagażu z Katowic do Warszawy, pociąg zdecydowanie lepszy od auta. Szybciej, wygodniej, taniej.
Jadąc na tej samej trasie rodziną, z bagażem, wygodniej autem.

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 5 ~żaba

Szkoda tylko, że poza dużymi ośrodkami miejskimi nie ma gdzie dojechać tym pociągiem. Transport lokalny to nadal w 99% procentach samochód prywatny i busy.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne