Polacy uczą się, jak robić startupy

2022-04-20 11:01
publikacja
2022-04-20 11:01
Polacy uczą się, jak robić startupy
Polacy uczą się, jak robić startupy
/ Unsplash

Według raportu Fundacji Startup Poland „Polskie startupy 2021” pandemia nie wpłynęła znacząco na funkcjonowanie polskich startupów. Zadziałała raczej jako bodziec stymulujący szybszy rozwój. Niestety na polskim rynku nie wszystko działa idealnie, a środowisko nadal boryka się z wieloma problemami.

Aż 47 proc. firm przebadanych przez Fundację Startup Poland, które w czasie pandemii zmieniły model biznesowy, deklaruje, że do zmiany zmotywowała je szansa na  wzrost przychodów. 37 proc. startupów oceniło wpływ pandemii na biznes jako pozytywny, a dla 40 proc. w zasadzie był on nieodczuwalny. Badanie opracowane już po raz siódmy stanowi cenne źródło wiedzy o polskich firmach innowacyjnych i ich sytuacji w kolejnych latach.

fot. Materiał Partnera / 

Startup? Dla przedsiębiorczych, zdeterminowanych i ambitnych

Choć założyciela startupu postrzega się przeważnie jako osobę bardzo młodą, w  trakcie studiów lub tuż po nich, gotową do ogromnych wyrzeczeń, z głową pełną pomysłów, w rzeczywistości średni wiek rodzimego przedsiębiorcy to ponad 40 lat. Ponadto z danych Statista.com wynika, że zaledwie co piąty startup na świecie (20 proc.) ma wśród założycieli co najmniej jedną kobietę, gdy tymczasem okazuje się, że podmioty kierowane przez kobiety statystycznie osiągają lepsze wyniki. Spośród dobrze prosperujących rodzimych startupów, założonych i kierowanych przez panie, warto wymienić choćby Prowly – platformę B2B do  zarządzania komunikacją PR – założone przez Joannę Drabent czy też Sidly kierowane przez Edytę Kocyk, która zaprojektowała medyczną opaskę monitorującą, umożliwiającą stałą kontrolę zdrowia schorowanych seniorów.

W  badaniu Fundacji Startup Poland respondentów poproszono o wskazanie trzech kluczowych słów najlepiej oddających charakter głównej oferowanej usługi lub produktu. Ponad jedna piąta z nich (22 proc.) wskazywała na sztuczną inteligencję i machine learning (uczenie maszynowe). Nieco mniej (18 proc.) wybrało e-commerce. Trzecie miejsce zajęły usługi z obszaru medycyny i zdrowia – medtech (13 proc.). Niemal identyczny odsetek (12 proc.) wskazał słowa „edukacja” oraz „analityka, research tools, business intelligence”.

Przedsiębiorców zapytano też o to, z jakich źródeł kapitału korzystały startupy w całej swojej historii. Aż 73 proc. badanych bazowało na środkach własnych założycieli. Co do zewnętrznych źródeł kapitału, z jakich czerpały polskie startupy, najwięcej (30 proc.) wskazuje na krajowe fundusze VC. Podobny odsetek (28 proc.) pozyskał finansowanie od krajowego anioła biznesu, a niemal co czwarty (23 proc.) skorzystał ze wsparcia krajowego akceleratora. Taki sam odsetek ankietowanych wskazał na  dofinansowanie otrzymane od  NCBR. Niewiele mniej (22%) pozyskało wsparcie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

A ty jak oceniasz skuteczność wsparcia Funduszy Europejskich w inicjowaniu działalności startupowej Weź udział w krótkiej sondzie i podziel się z nami swoją opinią – twoje zdanie ma znaczenie!

 

Cały raport można pobrać Z TEJ STRONY.

Źródło:
Przenieś numer do Orange dla Firm i kup wybrany smartfon za którego zapłacimy 3 pierwsze raty

Przenieś numer do Orange dla Firm i kup wybrany smartfon za którego zapłacimy 3 pierwsze raty

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki