W ciągu ostatniego roku Polacy wydali w sklepach o 6,1 proc. więcej pieniędzy na alkohol i wybierali trunki droższe niż wcześniej – wynika z danych Nielsena dla "Rzeczpospolitej".

Gazeta poinformowała w czwartkowym wydaniu, że nie tylko Polacy kupują "lepsze" alkohole, jak whisky czy gin, ale też sięgamy po marki luksusowe, czyli na przykład piwa rzemieślnicze zamiast przemysłowych lagerów. Chętniej kupujemy też wódki klasy premium.
Akcyza w górę o 10 proc. Rząd przyjął nowelę ustawy

Rząd przyjął nowelę ustawy akcyzowej zakładającą wzrost stawek o 10 proc. na alkohole i tytoń. Zakładane dodatkowe wpływy z tego tytułu w 2020 roku wyniosą 1,7 mld zł - podano na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
"Rzeczpospolita" zauważyła, że "alkohole, zwłaszcza te drogie, zyskują na dobrej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych". Z danych Nielsena wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy, do końca września, Polacy wydali w sklepach z alkoholem aż 36,2 mld zł, czyli o 6,1 proc. więcej niż przed rokiem.
"Rz" podała, że od nowego roku ceny napojów wyskokowych wzrosną. Producenci tłumaczą to podwyżką akcyzy o 10 proc., wyższą płacą minimalną i droższą energią.
ktl/ jann/