REKLAMA

Podpisano porozumienie między Portem Gdynia a CPK

2020-07-06 12:18
publikacja
2020-07-06 12:18
Podpisano porozumienie między Portem Gdynia a CPK
Podpisano porozumienie między Portem Gdynia a CPK
fot. Andrzej Hulimka / / FORUM

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała podpisali w Gdyni porozumienie ws. współpracy przy budowie Trasy Czerwonej.

Ministrowie umowę o partnerstwie podpisali w poniedziałek na Ostrodze Pilotowej w Porcie Gdynia. Na uroczystości obecny był premier Mateusz Morawiecki, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, władze portu oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich.

"Trasa Czerwona, którą tutaj inicjujemy jest bardzo ważnym elementem rozbudowy naszej infrastruktury portowej w szerszym rozumieniu tego słowa. Polskie porty [...] razem wzięte były mniejsze od jednego portu w Hamburgu i cały czas jeszcze gonimy Hamburg, ale jesteśmy już bardzo blisko. To pokazuje, jak dynamiczny rozwój miał miejsce w ostatnich latach" - mówił w Gdyni Mateusz Morawiecki. "Pozytywne koło zamachowe gospodarki może się kręcić coraz szybciej. Dzisiaj, przy wyjściu z kryzysu koronawirusowego bardzo potrzebujemy takich inwestycji" - mówił Morawiecki.

Premier podkreślił, że chodzi o duże inwestycje, które przyciągają inwestorów z całego świata. Tłumaczył, że miejsce konferencji w pobliżu gdyńskiego Muzeum Emigracji jest symboliczne, bo to właśnie stąd Polacy wypływali zagranicę i często już nigdy nie wracali. "Chcemy zakończyć tę falę emigracji, u których podstaw stała różnica między zarobkami, poziomem rozwoju, poziomem infrastruktury, poziomem edukacji, poziomem usług publicznych w Polsce i bogatych krajach Zachodu, które przez setki lat mogły się lepiej rozwijać niż my" - mówił Morawiecki.

Dodał, że Trasa Czerwona jest bardzo ważnym łącznikiem z rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające do Gdyni kontenerowce jeszcze lepiej będą mogły rozprowadzać towary w Polsce. "Ci, którzy mówią, że nie trzeba rozwijać portu w Gdyni, albo portu w Gdańsku, bo mamy przecież Hamburg, a byli tacy, którzy mówili, że nie trzeba rozwijać Centralnego Portu Komunikacyjnego, bo jest w Berlinie. [...] Mylą się bardzo zasadniczo. Nie chcemy więcej emigracji Polaków [...]. Chcemy, żeby tutaj przypływały towary i stąd odpływały na cały świat" - powiedział Morawiecki.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przypomniał, że 2019 rok był bardzo dobry dla polskich portów morskich. Przeładowano ponad 100 mln ton towarów, co - zdaniem ministra - jest absolutnym rekordem.

Minister zaznaczył, że w ostatnich latach nastąpił skokowy (50 proc.) wzrost liczby przeładowywanych towarów w portach, ale konieczne są dalsze inwestycje m.in. w Gdyni. "Mimo pandemii i dramatycznego spadku przeładunków na początku roku, dzisiaj możemy powiedzieć, że Port Gdynia obronił się. Jego dynamika wynosi 99 proc., czyli już teraz jesteśmy na poziomie przeładunków zeszłorocznych. W związku z tym obroniliśmy się przed tym COVID-em" - dodał minister Gróbarczyk.

Jak mówił wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, dwa przedsięwzięcia: port w Gdyni i Centralny Port Komunikacyjny zawiązują partnerstwo. "Owocem tego będzie sfinansowanie Drogi Czerwonej ze środków programu CPK" - tłumaczył. "Będziemy świadkami kolejnego +złotego wieku+ w porcie w Gdyni i rozwoju CPK, a co za tym idzie rozwoju Polski" - ocenił Horała.

Wiceszef MI zaznaczył, że to są przedsięwzięcia komplementarne. Wyjaśnił, że CPK będzie oferował pełną intermodalność - przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu morskiego. Z kolei, Port w Gdyni również oferuje pełną intermodalność - przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu lotniczego.

Zaznaczył, że Droga Czerwona jest ważna nie tylko dla całej polskiej gospodarki, ale również dla Gdyni i jej mieszkańców. Droga Czerwona ma być ekspresówką, która połączy gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i będzie się wiązać z Via Maris. (PAP)

Autor: Krzysztof Wójcik

kszy/ maja/

Źródło:PAP
Tematy
Program BIZNESTANK w aplikacji ORLEN VITAY – najlepszy dla firm! Zamień kartę plastikową na eKartę.

Program BIZNESTANK w aplikacji ORLEN VITAY – najlepszy dla firm! Zamień kartę plastikową na eKartę.

Wpisz kod z karty BIZNESTANK w appkę ORLEN VITAY i korzystaj z rabatów na paliwo już dziś!

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki