Państwa członkowskie UE przyjęły przepisy w sprawie przewoźników drogowych

Kraje Unii Europejskiej w czwartek w Brukseli przyjęły przepisy dotyczące przewoźników drogowych, czyli tzw. pakiet mobilności. Sprzeciw ośmiu krajów, w tym Polski, nie wystarczył, aby zablokować te budzące kontrowersje regulacje.

(fot. Bankier.pl / )

Przepisy będą musiały jeszcze być formalnie zaakceptowane przez Parlament Europejski w głosowaniu na posiedzeniu plenarnym.

Pakiet mobilności zakłada m.in. objęcie delegowaniem kierowców w transporcie międzynarodowym. To regulacje, którym sprzeciwia się część krajów, w tym Polska, wskazując na ich protekcjonistyczny charakter. Przyjęcie zmian forsowały kraje Zachodu, głównie Francja i Niemcy. Zapisy pakietu oznaczają duże utrudnienia dla firm transportowych z Europy Środkowo-Wschodniej działających na Zachodzie, powodując wzrost obciążeń administracyjnych i kosztów.

Pakiet jest krytykowany m.in. za to, że zakłada obowiązkowe, okresowe powroty ciężarówek, które operują poza granicami kraju, w którym mieści się siedziba firmy, do tego kraju. Budzi to szereg kontrowersji nie tylko ze strony krajów UE, ale również Komisji Europejskiej. Przeciwnicy przepisów wskazują, że ciężarówki będą musiały wracać co osiem tygodni do kraju, w którym znajduje się siedziba firmy, bez ładunku, a to oznacza, że niepotrzebnie będą emitowały CO2 do atmosfery, zanieczyszczając środowisko.

We wtorek w Brukseli z unijnymi komisarzami rozmawiał na ten temat minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W spotkaniach brali też udział ministrowie transportu innych krajów UE.

Adamczyk powiedział dziennikarzom, że Polska liczy na usunięcie z unijnego pakietu mobilności najbardziej szkodliwych zapisów, szkodzących nie tylko gospodarce, ale i środowisku. "Liczba krajów, które nie zgadzają się z zapisami pakietu mobilności w tym kształcie, jaki jest proponowany, rośnie" - powiedział dodając, że krytycznych wobec tej regulacji jest obecnie dziewięć państw.

Nie wykluczył złożenia w przyszłości skargi przez Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE przeciwko przepisom, jeśli regulacje zostaną przyjęte "w nieakceptowalnej formie". Wskazał, że ewentualnej skargi do Trybunału nie wykluczają też inne kraje krytyczne wobec regulacji.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ akl/ mal/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
5 26 piterro1980

Nie rozumiem tego przymusu powrotu samochodów co 8 tygodni? W jakim celu? Tak tylko , żeby koszty robić? Bezsens totalny i robienie pod górę i to w taki prymitywny i chamski sposób. Śmieszna jest ta unia.

! Odpowiedz
0 0 xyzq

No nie żartuj. Przecież chodzi tylko i wyłącznie o zrobienie kosztów pracownikom ze wschodu. Dzięki temu, jeżeli nie masz cargo - płacisz za 2 x 2,500 km na pusto. Poza tym - musisz te przerwy wliczać do swoich planów przewozowych. I dzięki temu jest "wyrównywana" konkurencja z państwami zachodu. I tak właśnie działa swobodny przepływ towarów i usług w UE*.
*) o ile jest on korzystny dla Francji i Niemiec, bo jeżeli nie, to "regulujemy" ;)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
34 11 newsman

Hubert ty sie zastanow co ty piszesz/ ty chcesz wychodzić z EU ty juz zniej wyszedles z takim mysleniem,,a gdzie chcesz potem te towary wozic ? na bialorus do rosiiji jak sie dowiedzą ze ty poliak tocie ubija,, człowieku tacy jak ty i podobni pisowcy wlasnie widza tego palca lichockiej od samej uni

! Odpowiedz
8 17 --__hubert__---__--__--__--__-

Ja ciebie nie obrażam , ty wyzywasz mnie od jakiś Pisów nie bardzo wiem dlaczego ?
Myśleć to ty nie myślisz - co chcesz wozić jak te przepisy mogą być początkiem gwoździa do trumny polskich firm transportowych i ok 6 % PKB , z tym wiąże się też min takie sukcesy jak np firmy Wielton ale ty widzisz tylko to co chcesz widzieć , unia Ci da :) Już nie widzisz że jesteśmy zaorani przez firmy z tzw starej UE , to oni więcej stracą niż my , u nas mają tanią siłę roboczą i takiej potrzebują też u siebie ! Wiem że wyście z UE może nastręczać problemy ale wolisz aby ktoś z Brukseli dyktował czy jakaś część biznesu z PL może się rozwijać ? To ta swoboda przepływu kapitału i ludzi ? Wiesz że w Holandii coraz mocniej jest negatywne nastawienie do PL ? Napisałem wyraźnie jeśli się uda GB to dlaczego nie nam ? Świat stoi otworem otwórz oczy , podam Ci tylko mały przykład Polska firma napojów energetycznych podbija rynek w Nigerii - ponad 150 mln ludzi ! Otwórz oczy zacznij myśleć , wiem że kierunek Rosji odpada !

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 40 --__hubert__---__--__--__--__-

W Polsce w branży transportowej pracuje ok 0,5 mln ludzi ,branża generuje kilka procent PKB dla Polski.
Kierowcy ciężko pracując utrzymują swoje rodziny w Polsce .
To właśnie głos tych ludzi oraz ich rodzin jak stracą utrzymanie przyczyni się do wyjścia Polski z UE . Tak jak głosowałem za wejściem Polski do UE coraz bardziej widzę że to jest chory układ gdzie korzyści mają tylko Niemcy . Swoboda przepływu kapitału i ludzi coraz bardziej boli Niemcy, Francję , Holandię , Belgię . Jak się uda GB za kilka lat będą głosował za wyjściem PL z takiej UE.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 34 fred_

Double standards. Dlatego UK sie zawinela z tego biznesu.

! Odpowiedz
4 42 wizytator

Na folwarku zwierzęcym też wszyscy byli równi, ale niektórzy równiejsi.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,7% II 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% II 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 330,48 zł II 2020
Produkcja przemysłowa rdr 4,9% II 2020

Znajdź profil