Paliwa tanieją coraz wolniej. Stacje budują marże

Średnia cena benzyny w Polsce spadła do najniższego poziomu od niemal czterech lat, zaś olej napędowy można zatankować najtaniej od 2017 roku. Równocześnie stawki przy dystrybutorach utrzymują się znacznie powyżej cen hurtowych.

W mijającym tygodniu średnia detaliczna cena benzyny Pb95 wyniosła 4,20 zł/l – poinformowało BM Reflex. To o 11 gr/l mniej niż tydzień wcześniej i najmniej od kwietnia 2016 roku. Olej napędowy kosztował przeciętnie 4,31 zł/l i był o 8 gr/l tańszy niż tydzień wcześniej. To najniższa średnia cena ON od sierpnia 2017 roku. Autogaz potaniał o 7 gr/l do 1,90 zł/ l, co także jest najniższą ceną od sierpnia 2017 r.

(Bankier.pl)

Warto pamiętać, że są to stawki średnie dla całego kraju. Ceny paliw różnią się dość istotnie w ramach poszczególnych regionów Polski. Podczas gdy w województwie pomorskim średnia cena benzyny wyniosła 4,08 zł/l, to w województwie zachodniopomorskim było to aż 4,33 zł/l. Różnice sięgające kilkudziesięciu groszy na litrze występują nawet w przypadku stacji zlokalizowanych w tym samym regionie. Przykładowo, we Wrocławiu już od kilkunastu dni bez problemu można zatankować benzynę wyraźnie poniżej 4 zł/l, czyli o ok. 30 gr/l mniej niż średnia dla Dolnego Śląska.

Od początku roku średnia krajowa cena benzyny bezołowiowej 95 obniżyła się o 77 gr/l. W przypadku oleju napędowego spadek wyniósł 89 gr/l. Tyle że ceny hurtowe w tym samym czasie poszły w dół znacznie mocniej. Płocka rafineria sprzedawała dziś benzynę o 1,43 zł/l taniej niż pod koniec grudnia, a olej napędowy kosztował 1,32 zł/l mniej niż pod koniec 2019 roku.

3 marca PKN Orlen sprzedawał benzynę Eurosuper95 po 2786 zł/m3, co po doliczeniu VAT-u daje ok. 3,43 zł za litr. To aż o 77 groszy poniżej średniej ceny detalicznej. Ta implikowana marża jest więc trzykrotnie wyższa od historycznej średniej. Olej napędowy oferowano po 3141 zł/m3, czyli o ok. 3,86 zł/l brutto. To o 45 gr/l poniżej średniej ceny detalicznej.

Przy analizie różnicy między cenami hurtowymi i detalicznymi warto wziąć pod uwagę dwie kwestie. Po pierwsze, według anegdotycznych doniesień zapotrzebowanie benzynę w Polsce w ostatnim okresie spadło o połowę. Oznacza to, że operatorzy stacji potrzebują znacznie wyższej marży jednostkowej, aby pokryć koszty stałe funkcjonowania obiektów.

Po drugie, od połowy marca hurtowe ceny benzyny maleją już stosunkowo wolno, a w przypadku oleju napędowego wręcz wzrosły. To efekt potężnego osłabienia złotego wobec dolara oraz odbicia cen samej ropy naftowej. Istnieje więc możliwość, że za kilka lub kilkanaście dni paliwo w rafinerii zacznie drożeć. Stąd też wysokie marże detaliczne mogą służyć za bufor przed ryzykiem wystąpienia scenariusza równoczesnego osłabienia złotego i wyższych cen surowca wyrażonych w USD.

Niemniej jednak przy takim poziomie cen w hurcie benzyna w detalu spokojnie może kosztować wyraźnie mniej niż 4 zł/l i na wielu stacjach faktycznie tak jest. Z kolei szanse na trwałe zejście cen „diesla” poniżej czterech złotych wydają się coraz mniejsze.

Krzysztof Kolany

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 16 artur17

Po ostatnim szaleństwie na rynku ropy pora w ten weekend się zatankować na full bo taniej chyba nie będzie. U mnie na stacji 3,59 zł (benzyna).

! Odpowiedz
19 30 sel

Ropa 5 razy tańsza niż za PO , to samo gaz węgiel i inne surowce a co na to rząd ? podnosi ceny gazu i prądu? żeby zwiększyć wpływy z podatków?

! Odpowiedz
21 39 shadow_xx

Orlen dyktuje ceny w hurcie, ale również jako największy sprzedawca detaliczny w kraju dyktuje ceny na stacjach benzynowych. Na drogach co chwilę widać reklamy z Kubicą (sic!) z podpisem "tanie tankowanie". Ile kosztuje taka reklama?
Kolejna sprawa to wypowiedź bezmajtka w tvp, że Orlen jako państwowa firma stara się jak najbardziej obniżyć ceny, aby łagodniej przejść przez kryzys. To ja chyba jednak wolę te zagraniczne firmy, bo np. niepolski Auchan sprzedaje paliwo 20-30 gr taniej niz polski Orlen.
Co będzie sie działo teraz kiedy cena ropy znacznie wzrosła? Rosną ceny, bo rosną wynagrodzenia? Są to złożone warunki makroekonomiczne? (Duduś)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 22 piotr2019

Tankowałem 31 marca na Auchan 3,8 zł/l diesla. W tym samym dniu na pobliskich stacjach Orlenu to samo paliwo kosztowało 4,46 zł/l (66 groszy drożej na litrze). Od razu przypomniał mi się tekst z mediów narodowych, że Orlen obniżył ceny, aby ulżyć ludziom ;o)

! Odpowiedz
2 30 grab

Wiadomo, że stacje paliw to kombinatorzy i muszą teraz zarobić na bliźnich. Kasa i jeszcze raz kasa, żadnych uczuć.

! Odpowiedz
15 17 nostsherlock

Już wiadomo na co PiSiory dowalą zwiększony podatek...

! Odpowiedz
2 24 wizytator

Skoro i tak już wszystko leży to dla sejmu oklaski na leżąco!

! Odpowiedz
0 38 carlito1

No to od wczoraj jakieś 30% ropa na giełdzie w górę .... Jutro czekam na artykuł jak to na stacjach już rośnie w obawach o wzrosty na giełdzie

! Odpowiedz
1 8 eagleeye

BM Reflex i ich zaklinanie rzeczywistości.

! Odpowiedz
5 4 jes

Nie to co ruskie trolle. Szczerze, obiektywnie ...

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% IV 2020
PKB rdr 1,9% I kw. 2020
Stopa bezrobocia 5,7% IV 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 285,01 zł IV 2020
Produkcja przemysłowa rdr -24,6% IV 2020

Znajdź profil