REKLAMA

PLO kupiły kolejny statek typu Ro-Ro z duńskiej stoczni

2021-08-10 13:48
publikacja
2021-08-10 13:48
PLO kupiły kolejny statek typu Ro-Ro z duńskiej stoczni
PLO kupiły kolejny statek typu Ro-Ro z duńskiej stoczni
fot. Arrlxx /

Polskie Linie Oceaniczne nabyły kolejną jednostkę typu Ro-Ro. Statkowi, zbudowanemu w duńskiej stoczni, nadano imię POL STELLA. Zastąpi on wysłużoną "Chodzież", od której ma trzykrotnie większą długość linii ładunkowej.


Szczegóły zakupu przedstawili we wtorek podczas konferencji prasowej przedstawiciele PLO. Prezes spółki Dorota Arciszewska-Mielewczyk poinformowała, że transakcji dokonano 26 lipca w Istambule i tego samego dnia jednostka została przejęta przez polską załogę w Rotterdamie. Następnego dnia wieczorem statek wypłynął w swój pierwszy rejs pod dowództwem kpt. Jerzego Chylińskiego.

Jest to jednostka bliźniacza statku ro-ro POL MARIS, który Polskie Linie Oceaniczne zakupiły we wrześniu ubiegłego roku.

"To drugi statek, który udało nam się zakupić na przestrzeni dwóch lat. To dla nas ogromny sukces. Od strony logistycznej było to ogromne przedsięwzięcie. Proces przejęcia statku jest bardzo skomplikowany. Zaangażowało się w to bardzo wiele osób, którym dzisiaj chcę podziękować"- podkreśliła Arciszewska-Mielewczyk.

Transakcję nadzorował i przeprowadził mecenas Krzysztof Piotr Kochanowski. "Przerejestrowanie statku z rejestru tureckiego do rejestru docelowego w 24 godziny to absolutne mistrzostwa. To zasługa wszystkich osób, które zaangażowane były w ten zakup. Ze stroną turecką współpracowało nam się bardzo dobrze. Jeszcze 20 lat temu, kiedy jako młody prawnik pracowałem w Polskich Liniach Oceanicznych, zajmowałem się sprzedażą statku. Dzisiaj współpracując z PLO, mam przyjemność je kupować. Bardzo cieszę się z tego obrotu sprawy" - powiedział.

Statek został wybudowany w duńskiej stoczni Lindo w Odense w 2010 roku i jest zarejestrowany pod flagą maltańską pod nazwą POL STELLA. Wraz z POL MARIS obsługuje linię pomiędzy portami w Rotterdamie i Killingholme. Obie jednostki pływają w czarterze Stena Line BV.

"Choć statek był budowany w Odense, ogromna część jego wyposażenia jest produkcji polskiej" - zaznaczył Przemysław Marek z działu eksploatacji PLO.

Jak poinformowano w czasie briefingu, nowy statek zastąpi wysłużoną 30-letnią "Chodzież". Jednostka ma długość 193 m i szerokość 26 m, a jej zanurzenie wynosi 7 m. Długość linii ładunkowej to 3663 m. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy.

"Jednostka wyposażona jest w nowoczesne silniki. Dla naszych marynarzy to jest taka zmiana, jakby przesiedli się z poloneza FSO do audi A6. W porównaniu do Chodzieży ma trzy razy większą pojemność ładunków" - wyjaśnił Piotr Boike, odpowiedzialny technicznie w PLO za POL STELLA.

Sekretarz rady nadzorczej PLO Krzysztof Adamczyk powiedział we wtorek, że spółka zainteresowana jest zakupem nowych statków w polskich stoczniach. "Mogą być to jednostki zarówno towarowe, jak i offshore" - wskazał.

"Przystąpiliśmy do procesu restytucji, gdyż chcemy iść z duchem czasu. Wiąże się to nie tylko z zakupem statków, ale także wprowadzaniem wielu nowoczesnych systemów. Otwieramy się na współpracę z naszymi stoczniami. Te zakłady mają potencjał. Dobrze by było, gdybyśmy pamiętali, że w naszym regionie gospodarka morska powinna odgrywać kluczową rolę" - zaznaczyła Arciszewska- Mielewczyk.

Polskie Linie Oceaniczne to przedsiębiorstwo armatorskie o 70 letniej tradycji w żegludze liniowej. Obecna działalność firmy koncentruje się na świadczeniu usług przewozowych drogą morską.

W czerwcu 1999 roku przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną. Największym, dominującym akcjonariuszem PLO (wg stanu na 5 lipca 2021 r.) jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (98,25 proc). Śladowym akcjonariuszem jest jeszcze Stocznia Gdynia S.A. (w upadłości) posiadająca 0,75 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy (3779 osób), którzy posiadają łącznie 1 proc. akcji spółki. (PAP)

Autor: Anna Wydorska

anm/ je/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Komentarze (13)

dodaj komentarz
anth78
Ciekawe co zrobią że starym statkiem. Uda się opylić, czy będzie trzeba rozebrać w nowej stoczni rozbiórkowej w Szczecinie (powstała już?)…?
jacekdr64
Stocznia Gdynia budowała statki że stratą, tzn. spółki córki zarabiały..
Oczywiście budżet do stoczni dokładał, aż w końcu Komisja Europejska zastopowała pomoc publiczną.
Nie miejcie do Tuska pretensji, że stocznia była źle zarządzana.
Traciła stocznia, a zarabiały spółki córki powiązane z zarządem.
Stocznia Gdynia budowała statki że stratą, tzn. spółki córki zarabiały..
Oczywiście budżet do stoczni dokładał, aż w końcu Komisja Europejska zastopowała pomoc publiczną.
Nie miejcie do Tuska pretensji, że stocznia była źle zarządzana.
Traciła stocznia, a zarabiały spółki córki powiązane z zarządem.


ssmentek
Gdyby nie szkodnik Tusk to statki te były by budowane w Polsce. Niemcy i Duńczycy oprotestowali decyzję Komisji Europejskiej lata temu, przez co uratowali swój przemysł stoczniowy, chociaż stracili tym samym szanse na profity w KE. Tusk nie oprotestował, ale zamiast tego dostał dobrą posadę w KE.
300_pala
Od 6 lat rządzi dobra Zmiana….
darius19
winien Tusk - w calej Europie i krajach rozwinietych padaly i padaja stocznie. Polskie stocznie budowaly statki prymitywne. Utrzymaly sie stocznie (Europa) budujace statki specjalistyczne. Mniej prosze sluchac propogandy. Z zawodu jestem marynarzem offshorowym.
men24a
Zawsze PiSiarze mówili, że 30 lat temu zniszczył przemysł Balcerowicz, zatem musisz być młodym człowiekiem i go nie znasz. Więc padło na Tuska. Wina Tuska. A od 6 lat .....co powstało ? A Kaczyński w sejmie jest od ponad 30 lat. Takiej władzy jak obecnie nikt nie miał i długo nie będzie miał, co zbudował ? Wina Tuska.Zawsze PiSiarze mówili, że 30 lat temu zniszczył przemysł Balcerowicz, zatem musisz być młodym człowiekiem i go nie znasz. Więc padło na Tuska. Wina Tuska. A od 6 lat .....co powstało ? A Kaczyński w sejmie jest od ponad 30 lat. Takiej władzy jak obecnie nikt nie miał i długo nie będzie miał, co zbudował ? Wina Tuska. Stępka pod prom już była. Są mieszkania ale co z pracą ? Jak będziemy gotowe czołgi, samoloty, drony kupować po każdej cenie z USA to tak pracy nam nie przybędzie. Tusk chociaż montownie dla Caracali załatwił.
krokus12
To że nie masz rozumu też jest winny Tusk ? stocznie Gdańsk sprywatyzował PIS w październiku 2007 r.
marszalek2020 odpowiada 300_pala
TVN nie poinformował, ze stocznia to ludzie i ich doświadczenie i kwalifikacje. Pieniądze i teren łatwo jest zdobyć ale wykwalifikowanych ludzi niestety już nie.
Podobnie jak ze służbą zdrowia - gdyby Tusk wypędził wszystkich lekarzy za granicę, to budowa wszystkiego od zera - szpitale, wykształcenie nowych specjalistów
TVN nie poinformował, ze stocznia to ludzie i ich doświadczenie i kwalifikacje. Pieniądze i teren łatwo jest zdobyć ale wykwalifikowanych ludzi niestety już nie.
Podobnie jak ze służbą zdrowia - gdyby Tusk wypędził wszystkich lekarzy za granicę, to budowa wszystkiego od zera - szpitale, wykształcenie nowych specjalistów zajęłoby 10-20 a może i więcej lat.
men24a odpowiada krokus12
Stocznie w Gdańsku tak ratował Kaczyński z Rydzykiem, że powstało imperium szamana w Toruniu.
Ks. Tadeusz Rydzyk zebrał miliony na ratowanie Stoczni Gdańskiej. Ani złotówka nie trafiła do stoczniowców, choć prosili o pieniądze wielokrotnie.
Część zgromadzonych pieniędzy nieudolnie zainwestowano w akcje spółek
Stocznie w Gdańsku tak ratował Kaczyński z Rydzykiem, że powstało imperium szamana w Toruniu.
Ks. Tadeusz Rydzyk zebrał miliony na ratowanie Stoczni Gdańskiej. Ani złotówka nie trafiła do stoczniowców, choć prosili o pieniądze wielokrotnie.
Część zgromadzonych pieniędzy nieudolnie zainwestowano w akcje spółek giełdowych oraz kupno podupadającej gazety. Reszta kwoty została przekazana na rozwój i utrzymanie Radia Maryja.
Część zgromadzonych pieniędzy nieudolnie zainwestowano w akcje spółek giełdowych oraz kupno podupadającej gazety. Reszta kwoty została przekazana na rozwój i utrzymanie Radia Maryja.

krokus12 odpowiada marszalek2020
TVP poinformowała ,że w 2007 to PIS sprzedał stocznie Gdańską ?

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki