REKLAMA

PKP Cargo przejmuje majątek po fabryce wagonów Gniewczyna

2021-06-16 15:14, akt.2021-06-16 16:12
publikacja
2021-06-16 15:14
aktualizacja
2021-06-16 16:12
PKP Cargo przejmuje majątek po fabryce wagonów Gniewczyna
PKP Cargo przejmuje majątek po fabryce wagonów Gniewczyna
/ PKP Cargo

PKP Cargo zawarło umowę nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna, by wznowić produkcję wagonów towarowych - poinformował prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. Ocenia, że pierwsze wagony mogłyby wyjechać z linii produkcyjnej na przełomie 2022/23.

"Podpisany akt notarialny zakupu ruchomości i nieruchomości po byłej Fabryce Wagonów w Gniewczynie jest pierwszym krokiem w procesie wznowienia produkcji wagonów towarowych przez PKP Cargo" - powiedział prezes.

"Spodziewam się, że od momentu rozpoczęcia procesu przystosowania zakładu potrzeba 15 do 18 miesięcy do rozpoczęcia pierwszego montażu. Chcemy dostosować zakład, żeby być gotowi do produkcji na przełomie 2022/23" - powiedział dziennikarzom prezes Czesław Warsewicz.

Prezes poinformował, że w ciągu najbliższych tygodni może być wybrany partner, który dostarczy technologię i know-how do produkcji wagonów. Nie chciał potwierdzić, czy chodzi o amerykańską spółkę Greenbrier, z którą PKP Cargo podpisało wcześniej list intencyjny.

"Projekt jest realizowany w 100 proc. przez naszą spółkę zależną. Będziemy prawdopodobnie korzystać z licencji na produkcję wagonów od globalnego producenta. W najbliższych tygodniach oficjalnie poinformujemy o takim partnerstwie z dostawcą technologii i know-how do produkcji wagonów" - powiedział Warsewicz.

Prezes ocenia, że produkcja wagonów we własnym zakresie jest korzystna dla PKP Cargo, zwłaszcza przy obecnych cenach i braku dostępności wagonów na rynku.

"To są różnice idące w dziesiątki procent jednostkowo" - powiedział.

"Nowoczesne wagony są lżejsze i przewożą więcej masy, a co za tym idzie są tańsze, na koszt jednostkowy, od kilku do kilkudziesięciu proc. Element unowocześnienia taboru pozwoli nam być bardziej konkurencyjnym na rynku, generować większe zyski dla akcjonariuszy, zdobywać nowe rynki i zwiększać udziały" - dodał.

Warsewicz zaznaczył, że do 2030 roku PKP Cargo ma obowiązek wymiany w wagonach klocków hamulcowych, jak również musi przejść na wózki monoblokowe. Do 2040 roku grupa musi dokonać wymiany sprzęgów automatycznych. To powoduje, że w ciągu kilku, kilkunastu lat PKP Cargo będzie musiało dokonać modernizacji taboru.

"Mamy do wymiany kilkadziesiąt tysięcy wagonów. Albo je pozyskamy z rynku, albo je w okresie kilkunastu lat wyprodukujemy" - powiedział.

Wcześniej PKP Cargo informowało, że łączna ostateczna cena sprzedaży nieruchomości i ruchomości objętych umową z Forespo Poland ma wynieść blisko 7,4 mln euro brutto.

Wiceminister MAP Zbigniew Gryglas zapowiedział w środę, że partnerami PKP Cargo w tym projekcie mają być ARP i amerykański inwestor branżowy.

"Plan jest taki, by została zawarta umowa inwestycyjna z Agencją Rozwoju Przemysłu, która wystąpi w tym projekcie jako partner finansowy oraz z inwestorem amerykańskim, który już jest obecny w Polsce. Z tym inwestorem branżowym zostanie uruchomiony nowoczesny zakład. Ten zakład ożyje, kiedyś pracowało tam około 1.000 osób. Miejmy nadzieję, że za kilka miesięcy produkcja tam wróci i wrócą pracownicy" - powiedział wiceminister.

PKP Cargo informowało wcześniej, że projekt wznowienia produkcji w Gniewczynie planuje prowadzić we współpracy z ARP oraz Wagonami Świdnica, które należą do grupy Greenbrier. (PAP Biznes)

pr/ epo/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż eKonto w promocji i zyskaj 150 zł od Bankier.pl + do 300 zł od mBanku + do 300 zł w programie poleceń

Załóż eKonto w promocji i zyskaj 150 zł od Bankier.pl + do 300 zł od mBanku + do 300 zł w programie poleceń

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki