PKP Cargo obserwuje wzrost stawek na nowe kontrakty, ale kluczowe dla przyszłych wyników grupy będzie uruchomienie unijnej perspektywy 2014-20, co zwiększy przewóz kruszyw i materiałów budowlanych. PKP Cargo liczy, że ożywienie przyniesie drugie półrocze.
"Spodziewamy się wyraźniejszego drgnięcia w ostatnim kwartale tego roku, kiedy to nastąpi uruchomienie perspektywy unijnej 2014-2020. PKP Cargo zamierza dostarczać za pośrednictwem swojej infrastruktury niezbędne materiały" - powiedział podczas konferencji prasowej Jarosław Klasa, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.
"Chcemy zwiększać zdolności przewozowe z uwagi na spodziewany wzrost przewozów kruszyw i materiałów budowlanych w drugim półroczu tego roku" - potwierdził Grzegorz Fingas, członek zarządu ds. handlowych.
Przedstawiciele spółki poinformowali, że firma pozyskuje nowe kontrakty.
"Jesteśmy w trakcie serii zwycięskich przetargów. Stawki na nowe kontrakty są wyraźnie wyższe" - powiedział prezes Maciej Libiszewski.
Arkadiusz Olewnik, członek zarządu ds. finansowych, zwrócił jednak uwagę, że niezależnie od tego konieczny jest wzrost masy przewozowej kruszyw.
W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku przewozy kruszyw i materiałów budowlanych spadły o 34 proc. rdr, do 0,63 mld tkm. Przewozy krajowe w tym segmencie stanowiły 82 proc.
Z kolei przewozy w obszarze węgla kamiennego wzrosły o 6 proc., do 2,82 mld tkm.
Praca przewozowa w obszarze rud i metali wzrosła symbolicznie, o 0,3 proc., do 0,904 mld tkm.
W sumie przewozy realizowane przez PKP Cargo w I kwartale wzrosły o 2 proc., do 6,5 mld tkm. Przewozy węgla stanowiły 35 proc., paliw stałych 11 proc., a paliw płynnych 10 proc. Kolejne 11 proc. to przewozy intermodalne, a 33 proc. zakwalifikowano jako "pozostałe".
Spółka podała w poniedziałek wyniki za I kwartał.
Grupa zanotowała w tym okresie 66 mln zł straty netto wobec 22 mln zł zysku przed rokiem. Wynik operacyjny wyniósł -62 mln zł. Rok wcześniej było to +32 mln zł. EBITDA spadła do 81 mln zł ze 135 mln zł w I kw. 2015 r., a przychody wzrosły do 1,03 mld zł z 899 mln zł.
Wydatki inwestycyjne w I kwartale wyniosły 184,7 mln zł.
Koszty operacyjne wzrosły w tym czasie o 27 proc., do blisko 1,1 mld zł, przy czym największe pozycje kosztowe to świadczenia pracownicze (wzrost o 20 proc., do 385 mln zł) i usługi obce (wzrost o 36 proc., do 367 mln zł).
Koszty świadczeń pracowniczych wzrosły w I kwartale o 65,4 mln zł. Przedstawiciele spółki poinformowali, że kontrybucja AWT, jeśli chodzi o tę kwotę, wynosi 52 mln zł. Dodali, że również znaczący wpływ na wzrost kosztów usług obcych ma AWT.
PKP Cargo zawarł umowę kupna za 103,2 mln euro 80 proc. udziałów w spółce Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach działającym w rejonie Europy Środkowej i Południowej, w grudniu 2014 r.
Udział PKP Cargo w rynku, według pracy przewozowej, spadł w I kw. o 3,6 pkt. proc., do 52,3 proc., a według przewiezionej masy o 3,6 pkt. proc., do 44,3 proc.
Spółka poinformowała, że zamierza kontynuować proces akwizycji firmy Orlen KolTrans i Euronaft Trzebinia. Zamierza zawalczyć o wzrost rentowności przewozów i zwiększyć zdolność przewozu materiałów w momencie kumulacji inwestycji drogowych i kolejowych.
W IV kw. 2016 roku spółka zamierza wziąć udział w pozyskaniu środków z UE w ramach programu Infrastruktura i środowisko. Pieniądze miałyby zostać przeznaczone na zakup nowoczesnych platform kontenerowych.
Firma planuje też kontynuować modernizację taboru i rozwijać informatyzację procesu. Chce także rozwijać działalność międzynarodową. (PAP)
morb/ jtt/






















































