REKLAMA

PKP Cargo chce w 2019 roku ogłosić akwizycje w Polsce oraz za granicą

2019-06-13 07:22
publikacja
2019-06-13 07:22
PKP

Grupa PKP Cargo chciałaby w 2019 roku pochwalić się akwizycją w Polsce oraz za granicą - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Czesław Warsewicz.

"Prowadzimy rozpoznanie w kwestii przejęć zarówno na rynku polskim, jak i za granicą. Moją ambicją jest, aby w najbliższych miesiącach pochwalić się akwizycją na rynku krajowym, jak i też w ramach ekspansji zagranicznej" - powiedział prezes.

"Nie zakładam jednak, że będą to przejęcia spektakularne, raczej mniejsze podmioty z potencjałem do rozwoju. Akwizycje muszą się wpisać w strategię bycia liderem na rynku korytarza Północ-Południe i Wschód-Zachód. Te zakupy powinny być tożsame z misją, którą realizujemy" - dodał.

W grudniu 2018 roku grupa przejęła słoweńskiego przewoźnika kolejowego Primol-Rail, który w 2019 roku otrzymał certyfikat umożliwiający samodzielną realizację przewozów na rynku słoweńskim. W 2014 roku PKP Cargo kupiło Advanced World Transport (AWT), drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach.

Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada osiągnięcie pozycji nr 1 w obszarze "Trójmorza" i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku na obszarze Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej oraz przewiezionej masy do 2023 roku i wzmacnianie pozycji w latach 2023-2038 oraz 65-proc. udział w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych do 2023 roku mierzony pracą przewozową.

W 2018 roku grupa PKP CARGO utrzymała pierwszą pozycję na rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce z 44,3 proc. (-0,5 p.p. r/r) według masy towarowej oraz 48,5 proc. (-3,1 p.p. r/r) pod względem wykonanej pracy przewozowej.

Udział AWT według pracy przewozowej na rynku czeskim wyniósł w ubiegłym roku 7,6 proc.

Strategia PKP Cargo zakłada, że od 2019 roku coroczny zysk netto grupy będzie na poziomie minimum 5 proc. przychodów, a od 2023 roku minimum 8 proc. przychodów. W 2019 roku PKP Cargo prognozuje, że wynik EBITDA grupy kapitałowej w 2019 roku wyniesie 1,15 mld zł. W 2018 roku EBITDA grupy wyniosła 907 mln zł.

PKP CARGO PRZEWIDUJE W '19 PIERWSZE NAKŁADY ZWIĄZANE Z PLANAMI PRODUKCJI TABORU

PKP Cargo przewiduje jeszcze w 2019 roku poniesienie pierwszych, niedużych nakładów w związku z projektem uruchomienia wraz z Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP) i spółką Wagony Świdnica produkcji taboru kolejowego - poinformował PAP Biznes prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

"Planujemy do końca 2019 roku podpisać umowę inwestycyjną, która określi ramy współpracy. Prace zespołów roboczych trwają. Pracujemy nad utworzeniem spółki, która odtworzyłaby możliwości produkcyjne w Gniewczynie lub innej lokalizacji na Podkarpaciu" - powiedział prezes.

"Powołanie spółki celowej będzie wymagało zaangażowania stron. Zakładamy, że pewne nakłady związane z nieruchomością, w której ma być zlokalizowana produkcja muszą być poniesione jeszcze w tym roku, jednak ich wielkość nie powinna być znacząca" - dodał.

PKP Cargo i Wagony Świdnica z amerykańskiej grupy The Greenbrier Companies podpisały na początku czerwca list intencyjny w sprawie wspólnego przedsięwzięcia inwestycyjnego w zakresie uruchomienia działalności polegającej na produkcji i naprawach wagonów do przewozów towarowych. Warsewicz nie podał kwoty, jaką PKP Cargo planuje zainwestować w ten projekt.

"Wielkość kapitału obrotowego, wielkość inwestycji określi biznesplan, na bazie którego zostanie określone zaangażowanie kapitałowe, prawa i obowiązki stron, ryzyka" - powiedział.

Prezes potrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że produkcja taboru mogłaby ruszyć jeszcze w 2020 roku.

"Od momentu sfinalizowania negocjacji w sprawie wyboru lokalizacji do momentu uruchomienia produkcji – wg wstępnych szacunków - minie około 1,5 roku, czyli pierwsza produkcja mogłaby ruszyć jeszcze pod koniec 2020 lub na początku 2021 roku. Trudno jest już teraz określić, jak dużo wagonów będzie produkować nowa fabryka, ale dla porównania powiem, że zdolności produkcyjne spółki Wagony Świdnica, która należy do Grupy Grienbrier, to 1500-2000 wagonów różnych typów rocznie" - powiedział.

PKP Cargo stoi przed koniecznością dużej wymiany wagonów.

"Od 2036 r. wszystkie wagony w UE mają być +ciche+. Niemcy chcą ten obowiązek wprowadzić od 1 stycznia 2021 roku. Nasz park wagonowy to ponad 60 tys., z czego około 15 proc. to wagony wyposażone w tzw. ciche hamulce, oraz ponad 2 tys. lokomotyw" - powiedział Warsewicz.

Projekt to drugie podejście PKP Cargo do produkcji wagonów. W lipcu 2015 roku grupa i Wagony Świdnica podpisały list intencyjny w spawie uruchomienia produkcji wagonów. W ramach tej współpracy Greenbrier miał dostarczyć niezbędną dokumentację, technologię, standardy kontroli jakości oraz wyposażenie linii produkcyjnej. Po stronie PKP CargoTabor, spółki z grupy PKP Cargo, było m.in. zapewnienie wykwalifikowanej kadry produkcyjnej i administracyjnej oraz zaplecza warsztatowego.

Linia produkcyjna miała być zbudowana w należącym do PKP CargoTabor Zakładzie Napraw Taboru w Szczecinie. W pierwszej fazie projektu produkowane miały być tzw. węglarki, czyli wagony do przewozu towarów masowych, a po osiągnięciu zakładanych mocy produkcyjnych, także inne typy wagonów. Docelowo w Szczecinie miało powstawać około 500 wagonów rocznie, a przy produkcji zatrudnionych miało zostać około 150 osób. Projekt nie doszedł jednak do skutku.

PKP CARGO SPODZIEWA SIĘ UTRZYMANIA SPADKU RYNKU PRZEWOZÓW W II KW. I ODBICIA W 2 PÓŁR.

Grupa PKP Cargo spodziewa się utrzymania spadku rynku przewozów towarów masowych w drugim kwartale 2019 roku, ale liczy na poprawę sytuacji w drugim półroczu - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Czesław Warsewicz.

"W kwietniu i maju rynek przewozów towarowych w Polsce zmniejszył się, co wynika z odłożonego, a nie straconego popytu przewozowego. Tendencja spadku rynku przewozów masowych prawdopodobnie utrzyma się w całym drugim kwartale, ten odłożony popyt będzie zdynamizowany w kolejnych kwartałach" - powiedział Warsewicz.

Grupa PKP Cargo w okresie styczeń-kwiecień 2019 roku przewiozła 34,3 mln ton towarów, co oznacza spadek rdr o 4,2 proc.

Praca przewozowa osiągnięta przez PKP Cargo w pierwszych czterech miesiącach 2019 roku wyniosła 8,6 mld tkm i była niższa o 7,2 proc. niż w roku 2018.

W samym kwietniu 2019 roku pociągi Grupy PKP CARGO przewiozły 8,3 mln ton towarów. Natomiast praca przewozowa wyniosła 2,1 mld tkm.

"Mamy nadzieję, że kwestia przewozu kruszyw związana z inwestycjami oraz zwiększone zapotrzebowanie na węgiel z powodu rosnącego popytu na energię z racji wysokich temperatur na zewnątrz, spowoduje że przewozy w tych dwóch segmentach masowych niebawem wzrosną. W segmencie intermodalnym cały czas rośniemy, ale udział tych przewozów jest relatywnie nieduży, bo wynoszący około 10 proc. w strukturze przewozów" - powiedział prezes.

"W drugim kwartale staramy się dostosować strukturę kosztów do wielkości przewozów i liczymy, że odłożony popyt szczególnie na przewóz kruszyw, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe i drogowe, w związku z przesunięciem inwestycji drogowych i kolejowych będzie zrealizowany w kolejnych kwartałach. Podobnie gorące lato i spalanie węgla będzie wymagało zwiększonych przewozów tego surowca, bo obecnie konsumpcja energii w okresie letnim jest większa niż zimą, zwłaszcza łagodną, z jaką mieliśmy do czynienia w tym roku. W związku z zapowiadanymi upałami spodziewamy się w najbliższych tygodniach zwiększonych przewozów węgla" - dodał.

Polskie Sieci Elektroenergetyczne poinformowały, że w środę, 12 czerwca, padł kolejny rekord zapotrzebowania w Polsce na moc elektryczną w szczycie rannym okresu letniego. Poprzedni rekord był 2 sierpnia 2018 roku.

Warsewicz zaznaczył, że nawet przy mniejszych przewozach towarów masowych grupa PKP Cargo poprawia efektywność.

"W opublikowanych przez nas wynikach za pierwszy kwartał poprawiliśmy naszą efektywność. Nawet przy mniejszych przewozach aniżeli w roku ubiegłym, jesteśmy w stanie utrzymać pewien pozytywny poziom rentowności" - powiedział.

Skonsolidowany zysk netto PKP Cargo wzrósł do 53,1 mln zł z 35,6 mln zł rdr. Skonsolidowane przychody z tytułu umów z klientami wzrosły w tym okresie do 1,26 mld zł z 1,2 mld zł.

W pierwszym kwartale 2019 r. grupa utrzymała pozycję lidera na rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce uzyskując udział równy 43,45 proc. (-0,03 p.p. r/r) według masy towarowej oraz 46,1 proc. (-2,5 p.p. r/r) pod względem wykonanej pracy przewozowej.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy

Otwórz konto sobie i dziecku i zyskaj 200 zł w promocji na zakupy u naszych partnerów.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki