REKLAMA

Otwarcie fragmentu obwodnicy południowej Gliwic - w piątek

2020-12-01 18:12
publikacja
2020-12-01 18:12
GDDKiA

Na 4 grudnia planowane jest otwarcie fragmentu południowej obwodnicy Gliwic, między ul. Bojkowską i Pszczyńską – podał we wtorek miejscowy magistrat. Liczący niespełna 2 km odcinek poprawi połączenie miasta z węzłem autostradowym Sośnica i zapewni lepszy dojazd do okolicznych firm.

Gliwice mają obwodnicę dla ruchu tranzytowego, w ciągu autostrad A4 i A1 oraz w znacznej części czteropasowej drogi krajowej nr 88. W zdecydowanej większości jednojezdniowa obwodnica o charakterze lokalnym i łącznej długości ok. 10,5 km - wytyczona wewnątrz obwodnicy tranzytowej - ma być kolejnym elementem nowego układu komunikacyjnego miasta.

Na razie istnieją dwa jej fragmenty zachodnie - na odcinku od drogi nr 88 do ul. Sowińskiego i od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej. W 2018 r. powstało też rondo na ul. Bojkowskiej - pierwszy element części południowej.

Gotowy teraz fragment części południowej od ul. Bojkowskiej do ul. Pszczyńskiej obejmuje przebudowany 400-metrowy fragment ul. Bojkowskiej, nową drogę (ok. 700 metrów) łączącą ul. Bojkowską z ul. Okrężną po południowej stronie osadników i przebudowaną południową część ul. Okrężnej (ok. 500 metrów). Kończy się rondem, poprzez które ul. Pszczyńska już wcześniej była połączona z węzłem autostrad A1 i A4 („Sośnica”).

Prace trwały tam od ub. roku. Droga jest oświetlona, wzdłuż niej stanęły tablice zmiennej treści, na których wyświetlane są informacje o ewentualnych utrudnieniach czy warunkach atmosferycznych. Wybudowano chodniki, drogę rowerową oraz dwie zatoki autobusowe.

Wzdłuż tego odcinka posadzono 450 roślin. Kierowcy będą poruszać się wzdłuż szpaleru 120 drzew, m.in. klonów pospolitych, jarząbów szwedzkich i dorastających do 30 metrów lip drobnolistnych. Drzewa uzupełnia 329 krzewów – tawuł japońskich, dereni białych i rokitników zwyczajnych.

Koszt oddawanego odcinka obwodnicy południowej przekroczył 57 mln zł. Dofinansowanie gliwicki magistrat uzyskał z dwóch źródeł: Funduszu Dróg Samorządowych (ponad 11,6 mln zł) i Funduszu Inwestycji Lokalnych (blisko 9,8 mln zł).

Cała obwodnica wewnętrzna, po ukończeniu, ma skrócić czas przejazdu przez Gliwice, eliminując konieczność wjazdu do centrum miasta. Docelowo połączy ul. Pszczyńską (DK44) z Aleją Jana Nowaka-Jeziorańskiego (DK88). Według wtorkowych informacji miasta w całości ma być gotowa w 2025 roku.

Obecnie trwa projektowanie 2-kilometrowego odcinka obwodnicy zachodniej od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego; powstanie tam również droga serwisowa i ciąg pieszo-rowerowy. Gliwicki samorząd planuje ukończenie tego fragmentu w III kwartale 2022 r.

W planach miasta jest również rozpoczęcie budowy odcinka obwodnicy południowej od ul. Bojkowskiej do Rybnickiej (2,1 km). Wytyczono go po południowej stronie ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej i po południowej stronie lotniska aeroklubu – do skrzyżowania z ul. Bojkowską. Przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze z najtańszych kart kredytowych – styczeń 2021 [Ranking]

Najlepsze z najtańszych kart kredytowych – styczeń 2021 [Ranking]

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki