REKLAMA

Ostatni gasi światło. Te marki zdecydowały o opuszczeniu Polski w 2020 roku

Daria Usik2020-12-25 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2020-12-25 06:00
fot. Scott Mulligan / Shutterstock

Koronawirus, upadłość czy skupienie się na innych regionach - w 2020 roku sporo przedsiębiorstw poinformowało o opuszczeniu polskiego rynku. Od gigantów handlowych poprzez usługi bankowe do producenta motoryzacyjnego czy sieci siłowni. Podsumowując kończący się rok, przygotowaliśmy zestawienie firm i marek, które już zniknęły albo niebawem znikną z Polski.

1. Tesco

Brytyjska grupa supermarketów Tesco poinformowała w 18 czerwca, że za 819 milionów złotych sprzedała swój polski oddział i zamierza skoncentrować się na innych rynkach w regionie Europy Środkowej - w Czechach oraz na Węgrzech i Słowacji. W wydanym oświadczeniu

Tesco wskazało, że ma silniejszą pozycję rynkową i lepsze perspektywy wzrostu w trzech pozostałych krajach. Nabywcą jej 301 sklepów w Polsce jest Salling Group A/S, właściciel m.in. sieci Netto.

/ FORUM

2. T-Mobile Usługi Bankowe

Alior Bank i T-Mobile ogłosiły we wrześniu zakończenie współpracy w ramach projektu T-Mobile Usługi Bankowe, co w praktyce oznacza to, że marka TMUB zniknie z rynku. Klienci telebanku zostali przeniesieni do Aliora 29 listopada 2020 r., co nie odbyło się bez przeszkód.

3. BGŻOptima

Kolejną bankową marką, która zniknęła z rynku, jest BGŻOptima - została ona połączona z BNP Paribas. 4 grudnia bank wyłączył stary system bankowości internetowej Pl@net, w którym działała BGŻOptima, a klientów przeniesiono do nowego systemu – GOoptima.

4. Camaieu

Popularna francuska sieć sklepów z odzieżą damską ogłosiła, że z końcem czerwca znika z polskiego rynku. W całej Polsce funkcjonowało 25 sklepów marki Camaieu. Placówki prowadzone były nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach, jak Zabrze, Ruda Śląska czy Elbląg.

Francuskie media informowały, że firma boryka się z poważnymi problemami finansowymi wskutek wydarzeń wywołanych epidemią koronawirusa. Nie wykluczono zamknięcia sklepów nie tylko na polskim rynku, ale także w innych krajach, gdzie funkcjonowały butiki tej marki.

5. Promod

Do 2021 roku z Polski zniknie popularna francuska marka odzieżowa dla kobiet Promod. Pierwsze butiki zostały zlikwidowane w listopadzie w trakcie zamknięcia sklepów odzieżowych i obuwniczych w galeriach handlowych. Do końca roku pozostałe sklepy francuskiej sieci zostaną zamknięte.

6. Mitsubishi

Mitsubishi rezygnuje nie tylko z Polski, ale i całej Europy. Producent zaprzestanie wprowadzania nowych modeli na europejskie rynki – informował w lipcu Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Gdy obecne modele przestaną być sprzedawane, wycofa się z Europy.

Wyjście z Europy należącego do aliansu Renault–Nissan–Mitsubishi producenta aut ma być częścią trzyletniego programu, którego celem jest zniwelowanie strat ponoszonych przez firmę.

/ fot. FotograFFF /

7. Spotify Polska

30 kwietnia zapadła decyzja w sprawie polskiej spółki Spotify. Jej całościowy udziałowiec, czyli szwedzki serwis streamingowy, rozpoczął postępowanie likwidacyjne. Spotify Polska zajmowała się głównie sprzedażą reklam na platformie muzyki online. Wśród pozostałych rodzajów działalności wpisanych do KRS jest m.in. działalność w zakresie portali internetowych oraz dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów.

8. Endomondo

Aplikacja mobilna do śledzenia treningów zniknie z rynku wraz z końcem 2020 roku. Użytkownicy mają kilka miesięcy na przeniesienie danych. Endomondo zwróci pieniądze osobom posiadającym konto premium.

Do końca stycznia 2021 roku będzie można przenieść swoje dane bezproblemowo do aplikacji MapMyRun, natomiast do końca marca 2021 roku dane będą dostępne w dotychczasowej aplikacji, potem zostaną skasowane.

9. Aegon

Holenderski ubezpieczyciel Aegon chce sprzedać oddział zajmujący się działalnością w Europie Środkowej i Wschodniej, w tym w Polsce – poinformował pod koniec października Reuters. Jak donosi agencja powołująca się na dwa źródła, holenderska spółka chce w ten sposób pozyskać środki potrzebne na lepsze przetrwanie koronawirusowego kryzysu. Pod młotek ma trafić ramię firmy funkcjonujące na Węgrzech, w Polsce, Rumunii czy Turcji.

10. Home Broker

Home Broker, spółka zależna Open Finance, złożyła w maju wniosek o ogłoszenie upadłości. Jak podano wtedy w komunikacie, sytuacja finansowa Home Broker uległa istotnemu pogorszeniu ze względu na wybuch epidemii.

/ fot. Mateusz Szymański / Bankier.pl

11. Salamander

To już kolejna sieć odzieżowa, która wychodzi z Polski. Salamander w kraju ma 7 salonów z obuwiem i działa w Polsce od 2003 roku. 1 stycznia 2021 roku kończy program lojalnościowy, natomiast najpóźniej do 1 marca 2021 roku marka ma opuścić Polskę.

12. Vozilla

Po nieco ponad dwóch latach działalności z Wrocławia wycofuje się Vozilla, operator pierwszej miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych. Firma zakończyła swoją działalność 30 kwietnia 2020 roku.

– W konsekwencji dynamicznych zmian otoczenia oraz sytuacji na rynku, projekt w obecnej formie stracił sens swojej kontynuacji. Brak przykładów podobnych wypożyczalni funkcjonujących w zbliżonych uwarunkowaniach sprawia, że MWSE Vozilla można traktować jako eksperyment, z którego zebrana wiedza posłuży całej branży i pozwoli dalej rozwijać ideę „sharing economy” w Polsce – podała Vozilla.

13. Fitness World

Sieć Fitness World złożyła w listopadzie wniosek o upadłość. Z powodu pandemii COVID-19 i wprowadzenia częściowego lockdownu spółka stała się niewypłacana.

– Chcielibyśmy poinformować, że utrzymująca się od dłuższego czasu, a ostatnio wzmagająca na sile pandemia, spowodowała ponowne zamknięcie siłowni, pozbawienie spółki głównego źródła przychodów, a w rezultacie możliwości regulowania swoich zobowiązań, przez co spółka stała się niewypłacalna. W związku z tym właściciel Fitness World sp. z o.o. złożył wniosek o upadłość Fitness World sp. z o.o. – poinformowano.

Sieć Fitness World to pierwsze firma z branży fitness, która ogłosiła upadłość. W całej Polsce działało 19 klubów zlokalizowanych m.in. we Wrocławiu, Kaliszu, Katowicach oraz Częstochowie.

14. Apteki Hebe

W lipcu spółka Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja, zarządzająca siecią drogerii i aptek Hebe, zdecydowała, że skoncentruje swoje plany rozwojowe tylko na części drogeryjnej. Decyzja jest związana z tym, że dynamika polskiego rynku aptecznego ograniczyła możliwości uzyskania przez firmę niezbędnego efektu skali w tej branży.

W efekcie, zamkniętych zostanie 47 aptek, a pod koniec lipca rozpocznie się proces zwolnień grupowych, który ma potrwać 2 miesiące.

/ Hebe

15. InnogyGo

Kolejna na liście wypożyczalnia "elektryków". Innogy szuka chętnych do przejęcia wypożyczalni aut elektrycznych na minuty InnogyGo. Wypożyczalnia generuje kilkaset tysięcy złotych straty miesięcznie. Właściciel Innogy Polska – niemiecki koncern E.ON, chce skupić się na podstawowej działalności, czyli sprzedaży i dystrybucji energii.

DU

Źródło:
Daria Usik
Daria Usik
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu newsroom w portalu Bankier.pl., absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. W kręgu jej zainteresowań znajdują się najnowsze i najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne w kraju i na świecie, co pomaga jej w wykonywaniu pracy wydawcy, a także przy pisaniu newsów.

Tematy
Boom na hipoteki oswoil spoleczenstwo z ubezpieczeniami

Boom na hipoteki oswoil spoleczenstwo z ubezpieczeniami

Komentarze (62)

dodaj komentarz
hansklos23
Targowiska,
Niemcy budowali na Śląsku targowiska pod koniec XIX wieku, czasem nawet z bocznicą kolejową. Pomysł na miejskie targowiska jest i dzisiaj dobry
troll2
Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że teraz systemy nazywają się tak:

GooPtima - łajno ptima.

oraz (dla klientów indywidualnych)

GoonLine - linia zbirów, złodziei, łajdaków.

Skoro sami się tak nazwali, to czemu nie wierzyć?
W każdym razie na pewno nie znają
Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że teraz systemy nazywają się tak:

GooPtima - łajno ptima.

oraz (dla klientów indywidualnych)

GoonLine - linia zbirów, złodziei, łajdaków.

Skoro sami się tak nazwali, to czemu nie wierzyć?
W każdym razie na pewno nie znają angielskiego.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
login906
Mitsubishi kojarzy mi się tylko ze rdzą i wysokimi kosztami serwisowania. Dobrze, że znikną. Pytanie co z Nissanem. Jeśli Reno tak zrobiło z Mitsu to kto normalny teraz kupi nissana?
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
mmc_car_poland
Dzień dobry, ponieważ w tekście pojawia się informacja jakoby Mitsubishi miało zniknąć z Europy, chcieliśmy zabrać w tej sprawie głos. Ta informacja, która co jakiś czas pojawia się w sieci, jest nieprawdziwa i stanowi nadinterpretację. Decyzja o zamrożeniu premier nowych modeli, która zapadła latem, była tymczasowa.Dzień dobry, ponieważ w tekście pojawia się informacja jakoby Mitsubishi miało zniknąć z Europy, chcieliśmy zabrać w tej sprawie głos. Ta informacja, która co jakiś czas pojawia się w sieci, jest nieprawdziwa i stanowi nadinterpretację. Decyzja o zamrożeniu premier nowych modeli, która zapadła latem, była tymczasowa. Świadczy o tym ogłoszona już przez nas premiera Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, która będzie miała miejsce w 2021 roku. Modele, które aktualnie mamy w ofercie, będą wciąż w sprzedaży. Zmianie nie ulegnie również szereg oferowanych przez nas usług posprzedażowych, takich jak serwis i naprawy gwarancyjne. Co więcej, nasza sieć salonów, ASO i serwisów również będzie działała w niezmienionej formie. Mitsubishi Motors Polska prowadzi również aktywne działania w kierunku wzmocnienia działań na rynku aut używanych oraz w kierunku inicjacji własnego programu odkupu aut używanych w naszej sieci dealerskiej. Czytających to posiadaczy Mitsubishi chcieliśmy też poinformować, że globalną polityką Mitsubishi Motors jest gwarantowana dostępność części zamiennych przez okres dziesięciu lat od zakończenia produkcji modelu. Pozdrawiamy i życzymy realizacji planów w 2021 roku! :)
demeryt_69
Nie wymagamy od tego 'portalu' cudów - zatrudnieni w Bankier.pl to głównie znajomo królika z Wrocka, studenci, politolodzy czy nawet dawni pracownicy firm ubezpieczeniowych :)
login906
Ludzie poznali się na kiepskiej jakości tych samochodów. Blacha rdzewieje już po 2-3 latach po zakupie, części drogie jak z kosmosu, serwis drogi, że droższego trudno szukać. Na przegląd strach jechać bo to jak wyrok i zagrożenie dla budżetu domowego. Może dla Niemców te koszty są akceptowalne ale tu jest państwo Ludzie poznali się na kiepskiej jakości tych samochodów. Blacha rdzewieje już po 2-3 latach po zakupie, części drogie jak z kosmosu, serwis drogi, że droższego trudno szukać. Na przegląd strach jechać bo to jak wyrok i zagrożenie dla budżetu domowego. Może dla Niemców te koszty są akceptowalne ale tu jest państwo socjalne. W ofercie brak akceptowanego-cenowo sedana, liftbacka, kombi np. Lancera ale za to jest Outlander za 200.000!!! PLN. Jest też ta, ten,, to takie małe coś za 50k PLN co to ma być?! No i to reno.. 10 letnie auto tej marki można kupić w cenie lepszego roweru. To też chyba źle świadczy o jakości tych "aut". No i ta dacia.. ludzie się śmieją, że Duster powinien nazywać się Ruster (rust [ang.]= rdza).
demeryt_69 odpowiada login906
Szczerze współczuję :)

Powiązane: Podsumowania 2020, prognozy 2021

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki