Orlen i Yokogawa Europe, regionalna centrala japońskiej firmy Yokogawa Electric Corporation, będą współpracować przy uruchomieniu przemysłowej produkcji neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla syntetycznych paliw lotniczych - poinformował Orlen w komunikacie prasowym.


Obie firmy podpisały porozumienie, którego celem jest optymalizacja procesu technologicznego umożliwiającego syntezę paliwa z dwutlenku węgla i zielonego wodoru.
Prezes Orlenu Daniel Obajtek poinformował, że celem koncernu jest osiągnięcie do końca 2030 roku zdolności produkcyjnych tego typu paliw na poziomie 70 tys. ton rocznie.
"Współpraca z firmą Yokogawa stanowi kamień milowy w realizacji strategicznych aspiracji Orlenu związanych z uruchomieniem produkcji paliw syntetycznych. Projekt, który będziemy wspólnie realizować, umożliwi opracowanie szczegółowego procesu wytwarzania takich paliw na skalę przemysłową. Już teraz współpracujemy z naszym japońskim partnerem przy optymalizacji procesów rafineryjnych i petrochemicznych" - powiedział prezes Obajtek.
W ramach współpracy Orlen i Yokogawa opracują zintegrowany system produkcji paliw syntetycznych. Przedsięwzięcie będzie polegać na stworzeniu wirtualnej repliki zakładu produkcyjnego, zwanej „cyfrowym bliźniakiem”, która umożliwi symulację i optymalizację procesów produkcyjnych, w celu wyboru najbardziej opłacalnej i zrównoważonej środowiskowo metody syntezy. Rozwiązanie to będzie zastosowane w nowej instalacji do produkcji paliw syntetycznych, która powstanie do końca 2030 roku.
Zrównoważone paliwa syntetyczne powstają w wyniku połączenia wodoru wytwarzanego w procesie elektrolizy, zasilanej energią odnawialną, z cząsteczkami dwutlenku węgla pochodzącymi z różnych procesów przemysłowych, w tym z zakładów wytwarzających biomasę, cementowni, hut stali i zakładów nawozowych. Tym samym produkcja paliw syntetycznych może w znaczący sposób ograniczyć przemysłową emisję gazów cieplarnianych.
Jedną z zalet paliw syntetycznych jest to, że mają niemal identyczne właściwości jak konwencjonalne produkty ropopochodne, takie jak benzyna, olej napędowy i paliwo do silników odrzutowych, a jednocześnie pomagają w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych. To podobieństwo umożliwia ich wykorzystanie w obecnie stosowanych silnikach spalinowych.
Ponadto istniejąca już infrastruktura magazynowania, transportu i dystrybucji przeznaczona dla paliw ropopochodnych może być bez modyfikacji wykorzystywana do celów logistyki paliw syntetycznych. To w zasadniczy sposób ułatwi dekarbonizację m.in. transportu lotniczego. Orlen oczekuje, że głównym odbiorcą paliw syntetycznych będzie przemysł lotniczy.
"Dzięki współpracy z Orlenem przyspieszymy osiągnięcie neutralności emisyjnej w branży lotniczej. Wspólnie stworzymy innowacyjne, zintegrowane i wysoce autonomiczne systemy cyfrowe" - powiedział Takayuki Matsubara, prezes Yokogawa Europe.
Yokogawa dostarcza już kompleksowe rozwiązania dla Grupy Orlen, obejmujące technologię automatyzacji, oprogramowanie do modelowania procesów rafineryjnych i petrochemicznych oraz narzędzia do optymalizacji zużycia energii w zakładach produkcyjnych.
Na realizację strategicznych projektów Orlen zainwestuje do końca tej dekady ponad 320 mld zł, z czego około 40 proc. zostanie przeznaczone na zielone inwestycje, w tym energetykę wiatrową na morzu i lądzie, fotowoltaikę, biogaz i biometan, biopaliwa, elektromobilność zielony wodór oraz paliwa syntetyczne. (PAP Biznes)
pr/ osz/