Po przejęciu Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia (BTDG) OT Logistics liczy na synergie ze sprzedaży obecnym klientom grupy usług BTDG, co ma pozwolić na wzrost przeładunków terminalu do 3 mln ton z 2,3 mln ton obecnie. Spółka nadal pozostaje zainteresowana fuzjami i przejęciami, chce też w dalszym ciągu wypłacać dywidendy - poinformował w rozmowie z PAP prezes Piotr Pawłowski.
"Aktualny portfel kontrahentów BTDG generuje obroty na poziomie 2,3 mln ton rocznie. Jako grupa OT Logistics obsługujemy różnych klientów, którzy do tej pory nie współpracowali z BTDG, a których to będziemy zachęcać do korzystania z usług BTDG. Liczymy na to, że w niedalekiej perspektywie można będzie w tym terminalu obsługiwać do 3 mln ton ładunków" - powiedział PAP prezes.
"Spodziewamy się również tego, że obecni klienci BTDG zaczną korzystać z usług oferowanych przez inne spółki z naszej grupy kapitałowej" - dodał.
Jak poinformował prezes Pawłowski OT Logistics prowadzi obecnie "bardzo zaawansowane" rozmowy z kilkoma nowymi kontrahentami dla BTDG.
"Pomyślne zakończenie negocjacji może mieć wpływ na dozbrajanie terminalu w dodatkowy sprzęt" - powiedział.
W raportach analitycy szacują, że terminal BTDG może w perspektywie trzech lat osiągać 75 mln zł przychodów i wynik EBITDA na poziomie ponad 16 mln zł.
"Szacunki dystrybuowane przez analityków są zgodne z możliwościami tego terminalu" - ocenił Pawłowski.
Prezes podał, że OT Logistics odnotowuje obecnie duże zamówienia na przeładunki towarów masowych na terminalu w porcie w Świnoujściu i w związku z tym grupa odkłada na razie inwestycje w przeładowywanie tam kontenerów.
"Doszliśmy do wniosku, że aby w pełni obsłużyć zgłaszany wolumen, odsuniemy w czasie rozbudowę oferty o przeładunki kontenerów na szerszą skalę" - wyjaśnił prezes.
Pawłowski poinformował również, że OT Logistics nie wznowiła dotąd przerwanych rozmów w sprawie przejęcia spółki DB Port Szczecin. Możliwość takiej akwizycji była sygnalizowana w prospekcie emisyjnym spółki.
"Nasze rozmowy z właścicielem spółki DB Port Szczecin zostały wstrzymane. Temat ten jest odsunięty na bliżej nieokreśloną przyszłość" - powiedział.
Prezes nie chciał odpowiedzieć na pytanie, czy OT Logistics będzie składała ofertę w nowym przetargu na dzierżawę terenu w Porcie Gdańsk. W kwietniu grupa informowała o niedojściu do skutku uzgodnień z Zarządem Portu Morskiego Gdańsk w sprawie 30-letniej dzierżawy terenu, na którym OT Logistics planowało inwestować w terminal masowy. Termin składania ofert w ramach kolejnego przetargu na dzierżawę tego terenu mija 23 września.
OT Logistics stawia na rozwój usług portowych, ponieważ jest to obecnie najwyżej marżowy segment działalności grupy - w 2013 roku marża EBITDA usług portowych wyniosła 19,4 proc.
Ponadto przeładunki w portach systematycznie rosną. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w pierwszych sześciu miesiącach 2014 roku przeładunki w polskich portach wzrosły o 9,8 proc. w ujęciu rok do roku do 33,04 mln ton. Najmocniejszy wzrost dotyczył przeładunku ropy naftowej (wzrost o 22,3 proc. rdr). Najmocniej spadły natomiast przeładunki węgla i koksu (spadek o 11,4 proc. rdr).
Przychody z usług portowych OT Logistics w 2013 roku przed wyłączeniami konsolidacyjnymi wyniosły 106,5 mln zł i odpowiadały za 15,9 proc. łącznej sprzedaży grupy.
ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA STABILNA, W POLSCE POTRZEBUJE INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
W ocenie prezesa Pawłowskiego żegluga śródlądowa to regularny i przewidywalny biznes, którego stabilność mogą zachwiać jedynie takie wydarzenia jak powodzie lub bardzo wysokie lub niskie stany wód. Prezes podał, że flota spółki, składająca się z 800 jednostek, remontowana jest systematycznie i nie wymaga nadzwyczajnych nakładów inwestycyjnych.
W 2013 roku przychody OT Logistics z przewozów i innych usług transportowych (w ramach, których spółka wykazuje sprzedaż w żegludze środlądowej) wzrosły o 4,7 proc. do 288,8 mln zł i odpowiadały za 43 proc. sprzedaży grupy, przez uwzględnieniem wyłączeń konsolidacyjnych.
Grupa realizuje żeglugę na Odrze, na Renie w Niemczech oraz w dolnym biegu Wisły i na Zalewie Wiślanym. Udział spółki w przewozach żeglugą śródlądową w Polsce szacowany jest na około 80 proc., a we Wschodnich i Środkowych Niemczech na 40-50 proc.
Zdaniem prezesa, aby wzrosło znaczenie żeglugi śródlądowej w Polsce potrzebne są inwestycje.
"Obecnie inwestycje infrastrukturalne są selektywne i mają miejsce głównie w dolnym biegu Odry w okolicach Wrocławia" - powiedział.
W ocenie Pawłowskiego wzrost przewozów żeglugą śródlądową może w przyszłości pochodzić ze zwiększonych przewozów kontenerów.
"W Europie Zachodniej, szczególnie w Belgii czy Holandii, udział tego środka transportu w przewozach kontenerów przekracza 30 proc. i ma jeszcze w najbliższych latach mocno wzrosnąć" - wyjaśnił.
OT LOGISTICS CHCE POZOSTAĆ SPÓŁKĄ DYWIDENDOWĄ, PRACUJE NAD SPRZEDAŻĄ NIERUCHOMOŚCI
Prezes Pawłowski poinformował, że OT Logistics zamierza w przyszłości w dalszym ciągu wypłacać akcjonariuszom dywidendy.
"Do tej pory byliśmy spółką, która regularnie wypłacała dywidendę i nic nie wskazuje na to, żeby ten kierunek miał ulec zmianie" - powiedział.
W prospekcie emisyjnym OT Logistics nie podało, jaka będzie polityka dywidendowa spółki. W programie motywacyjnym obejmującym niektórych członków zarządu spółki zawarty jest jednak zapis, że będą oni dążyli do stworzenia możliwości wypłaty na rzecz akcjonariuszy, dywidendy o poziomie co najmniej między 25 proc. a 50 proc. rocznego zysku netto.
Z zysku za 2013 rok spółka przeznaczyła na dywidendę 9,99 mln zł, czyli 7 zł na akcję. Dywidenda sięgnęła 38 proc. wyniku za ubiegły rok.
Prezes poinformował, że grupa pracuje obecnie nad sprzedażą części nieruchomości inwestycyjnych.
"Mamy szereg nieruchomości dezinwestycyjnych. Część z tych nieruchomości jest już objęta procesem sprzedaży. Mają miejsca uzgodnienia i rozmowy z potencjalnymi zainteresowanymi" - powiedział Pawłowski.
Na koniec marca grupa wyceniała w raporcie kwartalnym posiadane nieruchomości inwestycyjne na 120,4 mln zł. Część z nich stanowi jednak zabezpieczenie kredytów lub obligacji.
Grupa OT Logistics nadal pozostaje zainteresowana fuzjami i przejęciami.
"Zarówno obszar usług przewozowych na lądzie, jak i na morzu pozostaje w kręgu naszych zainteresowań i jeżeli pojawią się ciekawe projekty w zakresie fuzji i przejęć, to będziemy je analizować" - powiedział PAP prezes.
Łukasz Kucharski (PAP)
kuc/ osz/






















































