Nowy Świat na mierzei

Po 10 latach od zapowiadanego przez poprzedni rząd PiS połączenia Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską projekt może wystartować.

Jak bumerang wraca pomysł przekopania Mierzei Wiślanej i połączenia Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską. To projekt, który pozwoli na rozwój Elbląga i odblokowanie portów Trójmiasta. Jego realizację zapowiedział w 2007 r. Jarosław Kaczyński, prezes PiS. PO, która przejęła władzę, odłożyła plan na półkę na kilka lat, ale w 2014 postanowiła go reaktywować. Przygotowania utknęły jednak w gąszczu biurokracji. Teraz rząd PiS wraca do pomysłu.

Fundusze z budżetu

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, zgłosił właśnie do prac legislacyjnych rządu plan przygotowania uchwały, dzięki której w budżecie zostaną zarezerwowane fundusze na przekopanie mierzei. Inwestycja jest szacowana na 0,8-1,0 mld zł. Resort planuje jej realizację w latach 2017-24. „Najbardziej korzystnym (…) jest wariant Nowy Świat” — podkreśla w rządowej zapowiedzi resort gospodarki morskiej. Dotyczy on budowy kanału o długości 1380 m między Sztutowem a Krynicą Morską. Zanim jednak inwestycja wystartuje, musi ją zaopiniować Komisja Europejska. Dokumenty już trafiły do Brukseli.

— Otrzymaliśmy listę pytań i przygotowaliśmy odpowiedzi. Dotyczyły m.in. zakresu kompensacji przyrodniczych, niezbędnych przy realizacji projektu. Komisja Europejska poprosiła także o doprecyzowanie informacji dotyczących wybranego wariantu — informuje Anna Stelmaszczyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, który od lat pracuje nad przygotowaniem inwestycji.

Spodziewa się, że Bruksela w optymistycznym wariancie zaopiniuje projekt w pierwszym półroczu 2016, w wariancie optymistycznym — w I kwartale. Dokumenty trafią także do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Trzeba będzie również przygotować koncepcję techniczną i zdobyć decyzję środowiskową. Z dotychczasowych analiz urzędu i władz Elbląga wynika, że połączenie zalewu i zatoki pozwoli na dynamiczny rozwój regionu oraz transportu intermodalnego. W elbląskim porcie ma być przeładowywane 1,5 mln ton ładunków, czyli dziesięciokrotnie więcej niż dotychczas. Jeśli natomiast port zostanie rozbudowany, możliwy będzie nawet 20-krotny wzrost. Zyskają także żegluga pasażerska i turystyka.

Czytaj więcej w dzisiejszym "Pulsie Biznesu"

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 2 ~aleksander42

Bardzo dobry projekt. Byle tylko został możliwie szybko zrealizowany.

! Odpowiedz
2 2 ~trzezwomyslacy

Dotyczy on budowy kanału o długości 1380 m między Sztutowem a Krynicą Morską + most
bo idioci chyba nie myślą że będzie tam przeprawa promowa chcą kanał to za Krynicą Morską tam niech ryją do bólu

! Odpowiedz
3 4 ~Wojciech

Co za bzdury... Port lotniczy w Radomiu się kłania...

! Odpowiedz
5 3 ~siesiek

dlaczego wszystko zależy od unii mierzeja dawno być przekopana przecież to jest w interesie polskim

! Odpowiedz
5 14 ~L-Krawczyk

Przekop ożywi turystykę. Uatrakcyjni szlaki żeglarskie. Ożywi port w Elblągu. Oczywiście nie zrobi z Elbląga Amsterdamu, ani nawet Gdyni. Ale drobnicowce, barki i mniejsze statki turystyczne "kruzy" wywindują gospodarkę. Dodatkowo stojące bagniste wody dostaną zastrzyk świeżej wody i poprawią cyrkulację. Oczywiście na tym pewne gatunki stracą inne zyskają. Co do wątpliwości przekopów i mostów to polecam mocne przyjrzenie się mapie USA. Całe wybrzeże atlantyckie, powyżej i poniżej Nowego Jorku, okolice Virginia Beach i cała reszta i zatoka Meksykańska, szczególnie okolice Nowego Orleanu, także Seatle. Ludzie ja tam jeżdzę TIRem. Nie macie pojęcia ile tam jest przekopów i mostów. A nawet autostrad na palach poprzez bagniska. Każde miastko walczy, żeby chociaż małe jachty tam podpływały, żeby wzmocnić lokalną gospodarkę. Jeżeli do Elbląga wpłynie 4 razy więcej dużych jachtów, to Elbląg to odczuje w kasie. Ludzie wy nie macie pojęcia ile jest w USA portów jachtowych dzięki takim przekopom. To jest miliardowa gałąź gospodarki i dodatkowo uszczęśliwianie obywateli wachlarzem luksusu. Dodatkowo Moskwa straci szanse zastraszania zamknięcia drogi morskiej i chyba o to temu lobby najbardziej zależy na ukuceniu poPiSowskich pomysłów.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
17 17 ~s6

Szczyt głupoty Pisu. Elbląg leży już w środku lądu, jest zamulony a głębokość to ledwo 2 m, to żaden port. Jak przekopią mierzeję to jak ludzie będą jeździć autami, pewno będzie potrzebny most zwodzony i znów koszty. W Trójmieście są 2 porty głębokowodne, a nie na 2 metry. Kontenerowce mają 13 m zanurzenia. Po kanale jeszcze trzeba by wykopać tor wodny w zamulonym dnie zalewu, czyli znów koszty. Zalew zamarza w zimie, czyli trzeba by kruszyć lód żeby cokolwiek pływało, czyli koszty. Chore.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~elblążanin

s6.. o dobry nik... debil do 6 potęgi

! Odpowiedz
19 17 ~porucznikoryto

Można?Można!!!Brawo PiS.

! Odpowiedz
13 20 ~Mazur

Damy radę!

! Odpowiedz
11 27 ~Borys

Polaku chyba nie masz pojecia o czym piszesz, to świetna wiadomość, jestem wodniakiem zeglarzem i uważam ze to juz dawno powinno być zrobione. Dla Twojej informacji: Kiedy Gdańsk za czasów Jagiellonów hamował polski handel wykopano tzw kanał Jagielloński którym polskie towary spływające Wisłą docierały właśnie do Elbląga i można było.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,7% I kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,9% III 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 057,82 zł V 2019
Produkcja przemysłowa rdr 7,7% V 2019

Znajdź profil