Będzie nowa kładka na Wiśle w Krakowie

70 mln zł z tegorocznego budżetu miasta przekazali w środę radni z przeznaczeniem na budowę nowej kładki pieszo-rowerowej na Wiśle. Będzie to wspólna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych i miasta.

(fot. Malwina Wrotniak / )

Kładka znajdzie się przy mostach kolejowych, powstających w ramach modernizacji linii średnicowej E30, przebiegającej przez centrum miasta. Jak informował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, kładka powinna być gotowa w 2021 roku, wraz z zakończeniem całości inwestycji realizowanych na linii średnicowej.

"Ta kładka zapewni połączenie części północnej miasta z południową i wpisuje się doskonale w strukturę ścieżek pieszo-rowerowych miasta" – powiedział w środę dziennikarzom wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk.

Dodał, że nowa przeprawa przez rzekę będzie częścią większego ciągu pieszo-rowerowego, biegnącego od Muzeum Podgórza aż do ulicy Lubicz, a jej budowa wiąże się z planami zagospodarowania terenów pod estakadą kolejową oraz terenu tzw. Wesołej. "Z tej kładki będzie mogła korzystać duża grupa rowerzystów z Zabłocia i Podgórza, którzy nie będą musieli jechać w kierunku ulicy Limanowskiego i placu Bohaterów Getta, żeby przedostać się do Starego Miasta" – wskazał.

Nowa kładka ma powstać przy zachodnim moście kolejowym, od strony mostu drogowego Powstańców Śląskich. Obiekt będzie łączył Zabłocie (ul. Zabłocie) z Kazimierzem (ul. Podgórską). Kładka będzie mieć 234 metrów długości. Znajdzie się na niej chodnik dla pieszych o szerokości 2 m i 3-metrowa droga rowerowa. Oprócz niej wykonane zostaną najazdy: długości 200 metrów od strony Zabłocia i ok. 250 m od strony ul. Halickiej. Obiekt będzie oświetlony.

Po obu stronach kładki, przy wejściach, zamontowane zostaną windy, które osobom o ograniczonej możliwości poruszania się umożliwią dostęp do obiektu. Zapewniona będzie dogodna komunikacja na przystanek Kraków Zabłocie.

Będzie to druga kładka pieszo-rowerowa na Wiśle w Krakowie. Pierwsza - kładka o. Bernatka, łącząca Kazimierz z Podgórzem - została otwarta w 2010 r. Jest ona jednak krótsza - ma 143 m. Przeprawa ta przyczyniła się do ożywienia turystycznego tzw. starego Podgórza.

Budowa trzech nowych mostów kolejowych i kładki na Wiśle jest elementem modernizacji linii średnicowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace są obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

W ramach inwestycji powstają także nowe, 850-metrowe estakady w miejsce usuniętego nasypu ziemnego, biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej, na których znajdą się dodatkowe dwie pary torów, a także stacje kolejowe. W sumie PLK przebudowują odcinek torów o łącznej długości 20 kilometrów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h.

Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest w 2021 r.(PAP)

autorzy: Małgorzata Wosion-Czoba, Rafał Grzyb

wos/ rgr/ pad/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 2 aspargin

70 mln zł za 234 merty kładki?!

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% IV 2020
PKB rdr 1,9% I kw. 2020
Stopa bezrobocia 5,7% IV 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 285,01 zł IV 2020
Produkcja przemysłowa rdr -24,6% IV 2020

Znajdź profil