REKLAMA

Niemieckie media: Volkswagen nie chce płacić odszkodowań w Europie

2016-11-03 23:49
publikacja
2016-11-03 23:49

Niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen twierdzi, że nie manipulował pomiarami spalin i nie naruszył unijnego prawa. Zdaniem niemieckich mediów, stosując tę "zaskakującą strategię", VW próbuje uniknąć wypłacenia odszkodowań milionom klientom w Europie.

Niemieckie media: Volkswagen nie chce płacić odszkodowań w Europie / fot. huber-images.de/Merten Hans-Peter / FORUM

Odpowiadając na pytania przedstawione przez redakcje gazety "Sueddeutsche Zeitung" oraz stacji telewizyjnych NDR i WDR Volkswagen oświadczył, że zakwestionowane oprogramowanie instalowane w samochodach tej marki "nie jest według unijnego prawa niedopuszczalnym urządzeniem wyłączającym". Materiał na ten temat ukazał się w piątkowym wydaniu "SZ".

"SZ" przypomina, że w USA koncern przyznał się do manipulacji i musi zapłacić odszkodowania i kary w wysokości ponad 16,5 mld dolarów. Redakcja podkreśla, że w Europie VW odmawia wypłaty odszkodowań i kar pomimo interwencji Federalnego Urzędu Komunikacji (KBA). Urząd nakazał koncernowi wprowadzenie poprawek w 2,4 mln pojazdów w celu zmniejszenia emisji tlenku azotu.

Producent rozpoczął zmianę oprogramowanie, deklarując, że "kierując się interesem klientów" będzie współpracował z władzami, uważa jednak decyzję władz za błędną. Równocześnie VW odrzuca "energicznie" wszelkie roszczenia odszkodowawcze - podkreśla "SZ". Zdaniem koncernu spełnione zostały wszystkie warunki wymagane przy pomiarach spalin. "O manipulacji nie może być mowy" - czytamy w piśmie skierowanym przez VW do sądu.

Volkswagen kwestionuje ponadto szkodliwość emitowanego przez silniki Diesla tlenku azotu. Poważna analiza liczby chorych czy zmarłych w wyniku spalin nie jest zdaniem koncernu możliwa.

KE stwierdziła na początku września, że Volkswagen manipulując pomiarami emisji spalin naruszył unijne prawo dot. ochrony konsumentów.

W następstwie dochodzenia podległej rządowi USA Agencji Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się we wrześniu 2015 roku do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie to, znane pod angielską nazwą "defeat device" (urządzenie udaremniające), w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Musi się obecnie liczyć z wieloletnimi procesami sądowymi oraz miliardowymi karami za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

Komisja Europejska zwróciła się latem do Volkswagena o dobrowolne rozpatrzenie kwestii odszkodowań dla użytkowników jego samochodów.

Z Berlina Jacek Lepiarz (PAP)

lep/ sp/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze konta osobiste z premią – listopad 2020 r.

Najtańsze konta osobiste z premią – listopad 2020 r.

Komentarze (33)

dodaj komentarz
~jo44
To zrozumiałe, że zamiast odszkodowań wola inwestować "Gift Gas Money" ...
Płacąc odszkodowania przyznają się do winy, zaś inwestując wychodzą na dobrego blond wójaszka... A przecież to min. folkswagen brał udział w zebraniu fuhrera w sierpniu 1944 pdt "IV rzesza na wypadek wielkiej przegranej -
To zrozumiałe, że zamiast odszkodowań wola inwestować "Gift Gas Money" ...
Płacąc odszkodowania przyznają się do winy, zaś inwestując wychodzą na dobrego blond wójaszka... A przecież to min. folkswagen brał udział w zebraniu fuhrera w sierpniu 1944 pdt "IV rzesza na wypadek wielkiej przegranej - co jak kiedy"
~PL
Nie muszą płacić, przecież rządzą Europą i ustalają kto i co musi...
~autor
Głupi tytuł. Dziwne byłoby gdyby chciał płacić. Nie ma pytania czy chce czy nie chce tylko go trzeba do tego zmusić. Gdyby to nie była firma niemiecka to już by miała zasądzoną wysoką karę.
~Rachmistrz
To zrozumiałe, że VW nie chce płacić w Europie odszkodowań, bo to dodatkowe miliardy Eurasów, które mogą całkowicie pogrążyć "Szmelwagena" ...
~Tomasz
Bojkotować VW . Jak spadnie sprzedaż to zaczną myślećc
~bandit
już się szwaby otrząsnęły. Załatwiły tematy odszkodowań z usa, kanadą i innymi krajami spoza europy. Teraz wprowadzą oopłaty za autostrady aby cała europa składała się na ich zapłatę. A gdzie pozwy z Polski???? Ano nigdzie............w Polsce rośnie sprzedaż VW - jedyny kraj gdzie tak się dzieje.
~Ktoś1 odpowiada ~dwarazy
I TO SZYBKO nie dodaleś ;P
~Marcin
Jak tak będą sobie jaja z europejczyków robić, to będzie trzeba pisać artykuł "Europa nie chce kupować Volkswagenów"
~STOP-VW
od 25 lat kupuje niemieckie auta, straciłem zaufanie do niemieckch marek, następne moje auto będzie z kraju kwitnącej wiśni, jest to mój sprzeciw przeciwko manipulacją niemieckiej grupy VW

Powiązane: Dieselgate - afera w Volkswagenie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki