Niemieckie media: Nowa ekspertyza uzasadnia płacę minimalną dla kierowców

Niemieckie związki zawodowe oraz stowarzyszenia przewoźników obstają przy wprowadzeniu płacy minimalnej dla kierowców firm z Europy Środkowej i Wschodniej, przejeżdżających tranzytem przez Niemcy. Ekspertyza prawnika z Hamburga dostarcza im nowych argumentów.

(fot. Tomasz Adamowicz / FORUM)

O nowej ekspertyzie, sporządzonej przez biegłego Petera Mankowskiego na zlecenie Federacji Niemieckich Związków Zawodowych (DGB) i Federalnego Stowarzyszenia Transportu Towarów (BGL), poinformował w poniedziałek dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung".

Przejeżdżając tranzytem przez Niemcy, kierowca "podejmuje działalność (gospodarczą)" w Niemczech, "nawet jeśli stoi w korku ulicznym", co oznacza, że podlega przepisom o płacy minimalnej - twierdzi Mankowski, cytowany przez "FAZ". Jego zdaniem płaca minimalna obowiązuje wszystkich zatrudnionych w kraju pracowników.

Niemiecki prawnik zaznacza, że płaca minimalna dla kierowców w tranzycie nie stanowi naruszenia unijnej dyrektywy o usługach. Ochrona pracowników uzasadnia - jak pisze - "ograniczone ingerencje" w tę dyrektywę, gdyż nie chodzi w tym przypadku o powody czysto ekonomiczne. Mankowski dodaje, że traktat z Lizbony "wzmocnił socjalny wymiar" i "zrelatywizował prymat wolności wspólnego rynku".

DGB i BGL walczą od dawna o objęcie przepisami o płacy minimalnej także kierowców wschodnioeuropejskich przejeżdżających tranzytem przez Niemcy. Obecnie stawka wynosi 8,84 euro za godzinę. Obowiązujące wyjątki są ich zdaniem "dumpingiem" zapewniającym przewoźnikom z Europy Środkowej i Wschodniej niesprawiedliwe korzyści.

"FAZ" wyjaśnia, że przeciwko Niemcom toczy się unijne postępowanie o naruszanie swobody świadczenia usług. Minister pracy i spraw społecznych Andrea Nahles wprowadziła w 2015 roku do czasu rozstrzygnięcia sporu rozwiązanie tymczasowe, polegające na tym, że władze niemieckie odstąpiły na razie od kontroli przestrzegania przepisów o płacy minimalnej u kierowców przejeżdżających tranzytem.

Zdaniem "FAZ" sytuacja może ulec zmianie w toku prac w Komisji Europejskiej nad nową dyrektywą dotyczącą sektora transportowego, która ma sprecyzować przepisy o prawie pracy. Sprawą otwartą pozostaje, czy minister pracy Nahles zdoła pozbyć się przed wyborami do Bundestagu 24 września rozwiązania tymczasowego w sprawie płacy minimalnej - czytamy w "FAZ". (PAP)

lep/ ulb/ ap/ jbp/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
5 6 ~Polak

Jasne, że kierowcy powinni mieć płacone legalne stawki wg miejsca pracy, jeśli 3 dni jedzie przez Niemcy to znaczy, że pracuje 3 dni w Niemczech. Jak mam chatę w Berlinie, to nie mogę sobie zatrudnić ekipy z Polski do remontu po cenach Polskich - muszę zapłacić po cenach Berlińskich - to analogiczna sytuacja

! Odpowiedz
3 5 ~Eskimos

Tylko kierowcy o których jest mowa mają ,,chatę " w Polsce, na Białorusi lub Ukrainie.
Twoja chata nie ma nic do rzeczy, bo są zatrudnieni przez polskie przedsiębiorstwa, a nie zagraniczne.

! Odpowiedz
3 9 kzabor

Jeśli firma informatyczna pisze soft dla Niemca, to każdy pracujący przy tym projekcie powinien dostawać stawki niemieckie?

! Odpowiedz
0 2 ~far_away odpowiada kzabor

Pewnie że nie, niech pracują za fistaszki a potem 'pracodawca' niech płacze, że ni ma informatykuffff bo pracują zdalnie lub wyjechali, a jelenie 'nie chcom pracować jusz przy laptokach siedzieć, bo jako fizyczny wincyj zarobiom'. Zacznijcie szanować tych programistów, którzy zostali jeszcze w Polsce. Jak zdawałem na studia to na kierunki IT było po 14 osób na 1 miejsce + egzaminy wstępne fizyka i matematyka. Większość osób z mojego roku (mających pasję i minimalne pojęcie) nie pracuje już w IT w Polsce pomimo podobno mitycznych zarobków (kolega słyszał, że inny kolega mówił, że w tramwaju słyszał, że jakiś programista mówił) oraz bajek nawijanych na uszy naiwnym.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 1 ~inst odpowiada ~Eskimos

Kogo obchodzi chata!? /chodzi o kabotaz ! Zabieranie Niemieckiemu kierowcy pracę !

! Odpowiedz
0 0 ~Eskimos odpowiada ~inst

Kabotaz jest zabroniony, więc nie chodzi o niego.
Czy może przepisy zmieniły się w tym roku i np. Grek może już wozić towar z Warszawy do Krakowa?

! Odpowiedz
0 0 ~Krzysztof odpowiada ~inst

Niech się zatrudnią w Polskiej firmie.

! Odpowiedz
0 0 ~odp odpowiada kzabor

marzysz o minimalnej niemieckiej? 8,84/h?

:D

! Odpowiedz
0 0 ~jakis_troll_chyba odpowiada ~far_away

co ty pitolisz
wroclaw 9k brutto

! Odpowiedz
3 18 ~vic

Przepis dobry, ale niech działa w obie strony. Niemiecki kierowca jadący przez Polskę ma płacone wg. stawki polskiej.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne