REKLAMA

Niemcy: rząd przyjął projekty ustaw dotyczących myta dla aut osobowych

2017-01-25 15:25
publikacja
2017-01-25 15:25

Rząd Niemiec przyjął w środę projekty ustaw o opłatach za korzystanie z autostrad dla kierowców aut osobowych. Berlin zawarł w grudniu kompromis z Komisją Europejską, która początkowo kwestionowała projekt. Austria i inne kraje protestują przeciwko opłatom.

/ YAY Foto

Przyjęte przez rząd projekty ustaw przygotowane przez ministerstwa transportu i finansów uwzględniają zmiany uzgodnione z Komisją Europejską.

Opłatę za winiety krótkoterminowe, przeznaczone dla kierowców zagranicznych, zróżnicowano według sześciu (zamiast pierwotnie proponowanych trzech) kategorii, uwzględniających pojemność silnika i emisję spalin.

Obniżona ma być też ich cena. W przypadku najmniej zanieczyszczających środowisko samochodów krótkoterminowa winieta (na 10 dni) ma kosztować 2,5 euro. Zgodnie z propozycją z 2010 r. miało to być 5 euro. Więcej zapłacą użytkownicy starszych, bardziej zanieczyszczających środowisko aut. Najdroższa 10-dniowa winieta ma kosztować 25 euro.

"Nie będzie wyższych opłat dla kierowców niemieckich. Posiadacze pojazdów szczególnie przyjaznych dla środowiska zapłacą mniej niż dotychczas" - zapewnił minister transportu Alexander Dobrindt. Posiadacze pojazdów zarejestrowanych w Niemczech będą zwolnieni z obowiązującego obecnie podatku samochodowego.

Negocjacje między Niemcami a KE trwały ponad dwa lata. Bruksela uznała początkowo niemieckie myto za naruszenie unijnego prawa i pozwała Berlin do Trybunału Sprawiedliwości. KE uważała, że niemieckie przepisy są dyskryminujące dlatego, że przewidują rekompensatę w formie obniżenia podatku od pojazdów, z czego mogliby korzystać tylko kierowcy niemieccy.

Jednak 1 grudnia 2016 roku unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc oraz Dobrindt ogłosili porozumienie w tej sprawie.

Rząd liczy na wprowadzenie myta dla samochodów osobowych od 2019 roku. Budżet liczy na dodatkowe wpływy w wysokości ponad 500 mln euro rocznie. Uzyskane z myta środki mają zostać przeznaczone na utrzymanie i rozbudowę infrastruktury drogowej.

Opozycja twierdzi, że koszty administracyjne będą wyższe od wpływów.

Planowane myto krytykują szczególnie ostro władze Austrii. Kanclerz Austrii Christian Kern ostrzegał Berlin, że realizacja tych planów stanowić będzie "poważną próbę" dla relacji niemiecko-austriackich. Wiedeń uważa, że ustawa o mycie jest niezgodna z unijnymi przepisami.

Po południu w Brukseli ma odbyć się spotkanie przedstawicieli krajów, które sprzeciwiają się niemieckim planom, w tym Austrii i Holandii. Austriacki minister transportu Joerg Leichtfried nie wyklucza złożenia skargi do europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Wiceszefowa CDU Julia Kloeckner zaapelowała o wprowadzenie do ustawy przepisów zwalniających z myta kierowców na terenach przygranicznych. "Planowane opłaty są zagrożeniem dla małego ruchu granicznego" - ostrzegła działaczka CDU z Nadrenii-Palatynatu na zachodzie Niemiec. Jak podkreśliła, pomyślność tego regionu uzależniona jest od kontaktów z Luksemburgiem.

Projekt myta dla kierowców zagranicznych forsowała w kampanii przed wyborami w 2013 roku bawarska CSU. Kanclerz Angela Merkel (CDU) była początkowo przeciwna opłatom, zgodziła się jednak na wpisanie tego postulatu do umowy koalicyjnej wspólnego rządu z CSU i SPD.

Z Berlina Jacek Lepiarz (PAP)

lep/ ksaj/ kar/

Źródło:PAP
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (25)

dodaj komentarz
~Ja
Nie rozumiem Niemcy płacą wszędzie w Europie za autostrady to dlaczego u nich ma być za darmo. Chyba że wszystkie kraje zniosą opłaty.
~aaa
kiedy w Polsce bedą takie opłaty jak proponowane w Niemczech. To co sie dzieje w Polsce to czyste i usankcjonowane prawnie złodziejstwo.
~Wayman
12 pasów / 6+6 / USA - zapomnij u na o czymś takim. 50% populacji PL - BY TAM ZGINĘŁO. Oni na 3 pasach nie wiedzà co robić.
~cyklotron
a na zdjęciu amerykańska autostrada. Kto pomoże policzyć ile pasów? widać też wymuszając pierwszeństwo ciężarówkę? jakby się tak głębiej zastanowić to zauważyć można też ,po co była potrzebna "ameryce" tańsza ropa z "cudzego kraju"
~qwer
To tzw. "zdjęcie ze stocka", używa się ich, żeby jakoś zilustrować temat (i nie straszyć czytelnika suchym tekstem) w sytuacji, gdy nie ma się zdjęcia bezpośrednio z "miejsca zdarzenia".
~asdasd
cyklo jakoś tam idź się przewietrzyć bo Ci padło na oczy i mózg. spójrz dokładnie na zdjęcie bo nad samochodem pierwszym z prawej jest niemiecki znak.....poza tym dobrze że wprowadzą opłaty - muszą z czegoś utrzymywać tak wysoki stan nawierzchni i wszystkiego co się wiąże z autostradą
~asd
Przecież Niemcom Państwo zwróci pod koniec roku wszystkie świadczenia dotyczące korzystania z autostrad. Inni niech płacą
~Jurgen
Mieszkańcy Europy wschodniej a szczególnie Polacy powinni płacić za korzystanie z naszych autostrad 3 razy tyle co Niemiecki obywatel,powód nie przyjęliście ani jednego syryjskiego uchodźcy,myślicie że wam to ujdzie na sucho- o nie
~asdad
Polska chciała przyjąć i kilka rodzin zadomowiło się u Nas a reszta albo do Was albo dalej, to Wasza wina i Wasz problem uchodźczy. Dajecie ogromne socjale, a w zamian gwałcą Wasze kobiety, biją Was i okradają.
Jesteście tacy och i ach
~Obserwator
A o co chodzi Austryjaką ? Przecież sami łupią wszystkich kierowców świata, a jak zatrzymają cię ich służby to robią wszystko żeby cię ukarać choćby za byle gówno.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki