Niemcy: VW, BMW, Audi, Daimler - koncerny dzielą się zyskiem z pracownikami

Koncerny motoryzacyjne produkujące samochody w Niemczech wypłacają pracownikom po kilka tysięcy euro rocznej premii - donoszą media. Audi, Volkswagen, Daimler i BMW już obiecały zatrudnionym konkretny udział w wypracowanych w 2017 r. zyskach.  

(fot. Oliver Lang / dapd)

Każdy ze 120 tys. pracowników Volkswagena w Niemczech otrzyma 4100 euro premii - 1621 euro wypłacono w listopadzie, pozostała cześć ma zostać przekazana w maju. W ubiegłym roku zatrudnieni w VW dostali po 2905 euro - donosi "Handelsblatt". Przychody koncernu wzrosły w 2017 r. o 6,2 proc. do 230,7 mld euro, a zysk zwiększył się ponad dwukrotnie i sięgnął 11,4 mld euro.

Zatrudniający w Niemczech 130 tys. osób Daimler wypłaci pracownikom po 5700 euro premii, o 300 euro więcej niż przed rokiem i o 50 euro więcej niż w 2016 r. Spółka również ma za sobą bardzo udany rok - przychody wzrosły o 7 proc. do 164,3 mld euro, a zysk netto aż o 24 proc. do 10,9 mld euro - informuje motor1.com.

Portal podał także wysokość rocznej premii pracowników Audi. Blisko 60 tys. osób otrzyma w maju 4770 euro z wypracowanego w 2017 r. zysku. To aż o 1620 euro więcej niż rok wcześniej. Przychody grupy wyniosły 60,1 mld euro, a zysk po opodatkowaniu wzrósł z 2,1 mld euro do 3,5 mld euro.

Najwyższe premie otrzymają pracownicy BMW - 945,50 euro trafi na indywidualne konto emerytalne, a 8509,50 euro zostanie wypłacone bezpośrednio. W ubiegłym roku przychody koncernu były najwyższe w historii - po wzroście o 4,8 proc. sięgnęły 98,7 mld euro. Zysk wzrósł aż o 25 proc. do 8,7 mld euro - podaje "Bild".

BMW przebić może jeszcze Porsche. W 2017 r. pracownicy Porsche otrzymali po 9111 euro z zysku osiągniętego w 2016 r. Tymczasem zysk spółki wzrósł z 2,6 mld euro w 2016 r. do 3,1 mld euro rok temu.

MKa

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 27 dziki_losos

Szybki quiz. Niemcy tak dużo zarabiają, bo:
a) Wydajnie produkują popularne produkty eksportowe, które kupują wszyscy, w tym Polacy
b) Mają silne związki zawodowe i prawa pracownicze
c) Mają jedną z najniższych stóp bezrobocia w Europie i na świecie

Podpowiem, że jeden z tych powodów generuje kapitał, który można rozdzielać między pracowników, a inne generują koszty pracodawcy, niejako zmuszając go do dzielenia się kapitałem. Widać jednak, że bez wydajnej produkcji (na którą składają się poniesione inwestycje), nawet związki zawodowe, niskie bezrobocie i wolne niedziele nie pomogą pracownikom w dłuższym terminie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 21 wizytator

Ale przecież te inne powody w Niemczech mają się całkiem dobrze. A co do wydajności to tam nie ma takich skner jak u nas. W Polsce wydajność rozumie się przez nałożenie na pracownika pracy za trzech. Inwestycja w maszyny to ból najwiekszy i ostateczność, która kończy się zakupem 20-30 letniego sprzętu z zachodu. Brak zatrudnienia dodatkowych pracowników, niech ta garstka która została robi nadgodziny a najlepiej zamieszka w pracy. Mentalności polskiego cwaniaczka bardzo ciężko sie pozbyć. A Niemcą nie dorównamy nigdy !

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 12 rekin1986 odpowiada wizytator

Niemcy mają bardzo specyficzne nastawienie do motoryzacji

W Niemczech jak jeżdzisz samochodem wyprodukowanym i kupionym u nich oraz ubezpieczonym także u nich to w razie kolizji i wyceny szkody na ponad 30 procent wartości samochodu możesz oddać samochód w rozliczeniu i dostać zniżkę na kupno nowego

Jeżeli użytkujesz samochód wart 10 tys Euro i ktoś Ci przydzwoni i masz oszacowaną szkodę na 30 procent przysługuje Ci odszkodowanie 3 tys Euro za szkodę możesz oddać w salonie pojazd w rozliczeniu i za te pozostałości masz zniżkę na kupno nowego to już masz 10 tys na kupno nowego jak kupisz nowy samochód możesz sobie odliczyć podatek do tego masz dofinansowanie 2 tys euro z ochrony środowiska za pozbycie się starego pojazdu

To jak masz 3 tys z ubezpieczenia 7 tys zniżki za oddanie uszkodzonego plus ok 4 tys zniżki w dochodowym plus 2 tys z ochrony środowiska to jest w sumie 16 tys euro a nowy pojazd idzie kupić za 20 tys euro czyli dokłada się 4 tys euro a 4 tys euro to są w Niemczech 2 liche wypłaty

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 15 rekin1986 odpowiada wizytator

Żeby inwestować w technologię trzeba mieć licencję na patent prawo do marki oraz kadrę która będzie potrafiła obsługiwać daną technologię kasa to nie wszystko

Mieszkam koło fabryki zajmującej się produkcją komponentów do samolotów wszelkiego typu w zeszłym roku oddali halę do użytkowania wybudowaną za 60 mln USD i zakupili maszyny z górnej półki po 10 mln USD za jedną służą do produkcji wałów korbowych produkowanych od podstaw z odlewów dostarczanych z huty

Sam odlew stopu kosztuje 150 tys euro plus zużyte narzędzia na jeden cykl 50 tys euro czyli na jeden cykl idzie 200 tys Euro na 24 godziny a takich maszyn jest 5 i bywa że nie raz się zatrzyma lub co gorsze sama przyspieszy nie nadąży z chłodzeniem i otwory są krzywe i jest brak do wywalenia 200 tys euro jak by wywalić na złom minął rok od oddania do użytku a ludzi nadal jak nie było tak nie ma przychodzą na rozmowy rekrutacyjne i co z tego jak rysunku technicznego nie zna przyrządami pomiarowymi nie umie się posługiwać a metali oraz ich właściwości nie zna i teraz zatrudnij taką osobę do roboty przy produkcji części dla przemysłu lotniczego gdzie 1 dzień na stanowisku kosztuje 200 tys Euro zeszły rok na minusie 100 mln euro

Chcieć nie zawsze oznacza móc

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 13 wizytator

Eeeee tam u nas premie to co miesiąc wypłacają. Nic to, że to dodatek do najniższej krajowej i w sumie uzbiera się 500 ojro miesięcznie netto, ale jak to brzmi.

! Odpowiedz
30 29 rekin1986

Niech się cieszą , że mają tą motoryzację bo bez niej to by leżeli i kwiczeli motoryzacja w Niemczech to jest 30 procent gospodarki bez niej to tam by była kaplica

Niemcy na motoryzacji tak bazują jak Rosja na ropie i gazie bez tego też by leżała i kwiczała

To jest wszystko dobre ale do czasu opieranie gospodarki na jednym sektorze to jak stawianie w kasynie na jedną cyferkę w ruletkę albo trafię albo nie

Pamiętam jak w 2008 roiku przyszła stypa w finansach i pierw dostała budowlanka potem motoryzacja to Niemcom aż się czkawką odbiło

To jest wszystko dobre póki stopy procentowe są niskie i kredyty tanie jak się zacznie zmiana to się wszystkim czkawką odbije zarówno na hipotekach jak i na leasingach to są wszystko za drogie rzeczy

W motoryzacji nie trzeba dużo by zaliczyć glebę z wielkim hukiem wystarczy że sprzedaż poza jednolity obszar celny spadnie a na własnym obszarze się nie zmieni i kaplica bo samą sprzedażą na części zamienne się produkcji nie utrzyma nie ma szans zbyt duże koszty zarówno produkcji jak i magazynowania nie wspominając o zmianach zatrudnienia z wypłatą odpraw

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
9 48 bankowiec26

Tak faktycznie. BASF, Henkel, Allianz, Deutsche Bank, SAP, Adidas, Siemens, Deutsche Telekom, ThyssenKrupp, Bayer AG i wiele wiele innnych przedsiębiorstw to przemysł samochodwy. To wieczne polaczkowate gdyby nie, gdyby tak. Żałosne.

! Odpowiedz
7 21 rekin1986 odpowiada bankowiec26

Przeczytaj sobie sprawozdania finansowe VW z lat 2008- 2010 i zobacz ile pomocy publicznej dostał z budżetu państwa a potem mów

Już wszyscy zapomnieli o aferze z pomiarem emisji spalin jak ich amerykański departament środowiska dostał to zabulili 11 mld dolarów a przecena akcji VW była 40 procent w pół roku a przecena platyny o 50 procent to nie jest zazdrość tylko chłodna kalkulacja

Podejście zyski nasze straty wasze to jest bardzo płytkie podejście jak idzie to idzie jak chlaśnie to ciężko się posdnieść

Fizyka jest twarda jej nie przeskoczy nikt

Zasada zachowania pędu masy oraz mocy jest nie do ominięcia

Jak jest wlot to musi być praca jak jest praca to musi być sprężanie jak jest wlot i sprężanie musi i być wylot

Zaklinanie rzeczywistości że samochód nie będzie kopcił to jak powiedzieć napalę ogień nie będzie dymiło nie ma dymu bez ognia

Każdy filtr ma określoną przepustowość i poziom oczyszczania po okreslonym czasie trzeba go albo wyczyścić albo wymienić zabawa w stosowanie filtrów DPF w cenie nie rzadko 600 euro na 50 tys km to bardzo droga zabawa wymień taki filtr 4 razy w całym cyklu użytkowania samochodu a dorównasz kosztem tych filtrów do ceny samochodu

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 12 czerwony_wiewior

A Polska zawsze będzie leżała i kwiczała - bo jest nasza narodowa specjalność :)

! Odpowiedz
2 3 rekin1986 odpowiada czerwony_wiewior

Żeby opracować samochód który będzie można produkować u siebie trzeba zrobić to od podstaw

Trzeba opracować koncepcję karoserii po niej całą mechanikę i elektronikę a na końcu wyposażenie nawet jak już zdołasz się z tym uporać to jeszcze pozostają testy silnika na hamowni na moc prędkość oraz na emisję spalin do tego testy zderzeniowe ENCAP a jak już przejdziesz testy zderzeniowe to pozostają jeszcze testy drogowe

By coś takiego przerobić od deski kreślarskiej do pojazdu po drogach to trzeba by wydać miliardy euro

Tata motors producent najtańszego samochodu świata odkupił od forda prawa do marek za 2,3 mld USD Jaguar, Daimler, Lanchester oraz Land Rover. i zaczął produkcje samochodów w Indiach na potrzeby lokalnej społeczności by zmieścić się w cenie końcowej 100 tys rupii czyli ok 6500 zł gdzie robotnik w Indiach zarabia ok 100 USD miesięcznie

Pomyśl teraz jak opracować samochód na polskie drogi by się zmieścić w cenie ok 15 tys zł za nowy samochód który spełni europejskie normy do tego zwróci się zakup prawa do marki oraz badania nim trafi do produkcji oraz da ludziom pracującym przy jego produkcji zarobić porządną wypłatę

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia