Nielojalny jak Polak. Nikt tak często nie zmienia banku

analityk Bankier.pl

Tylko jeden na stu Holendrów zmienił w tym roku swój bank. W Polsce ten wskaźnik jest niemal 5 razy wyższy. Przebijamy pod tym względem 26 pozostałych krajów przebadanych przez Bain & Company w ramach projektu "Lojalność klientów w bankowości detalicznej".

Bankom coraz trudniej zatrzymać u siebie klienta, który na bieżąco obserwuje rynkową ofertę i nie ma skrupułów, gdy znajdzie bardziej odpowiednią propozycję u konkurencji. Jak wynika z raportu Bain & Company, na taki krok zdecydowało się w tym roku 4,7 proc. klientów banków w Polsce.

Klienci, którzy zdecydowali się na zmianę banku w 2013 r. (w proc.)


Źródło: Raport Bain & Company "Lojalność klientów w bankowości detalicznej".

Główną przyczyną odejścia są zbyt wysokie opłaty, na które wskazało 47 proc. badanych. Klienci zamożni zwracają mniejszą uwagę na koszty, ale zniechęca ich niska jakość usług (22 proc.) oraz słaba oferta produktowa (19 proc.).

Niskie opłaty i dobra bankowość internetowa to podstawa

Wybierając nowy bank, Polacy patrzą przede wszystkim na warunki cenowe i gamę dostępnych produktów. Ważne miejsce zajmuje internet - na jakość usług w sieci zwraca uwagę 68 proc. respondentów. Zwolennicy nowoczesnych technologii często zakładają konto zdalnie. Na taką drogę decyduje się w Polsce dwa razy więcej klientów (30 proc.) niż w USA.

Lokalizacja bankomatów wciąż pozostaje istotna dla 2/3 badanych, ale kwestia bliskości oddziału spadła na drugi plan (42 proc. wskazań). Względnie mały nacisk polscy klienci kładą na markę banku i jego reputację.

Alior Bank najbardziej lubiany, bankowość mobilna coraz popularniejsza

W ramach badań sprawdzono także, które instytucje mają największą rzeszę zadowolonych klientów, gotowych polecać swój bank rodzinom i znajomym. Na podium znalazły się: Alior Bank(50 proc. zadowolonych), eurobank (46 proc.) i ING Bank Śląski (45 proc.). Autorzy raportu wskazują, że na polskim rynku są także instytucje, w których odsetek usatysfakcjonowanych użytkowników jest bardzo niski, sięgający zaledwie 25 procent.

Aktywne korzystanie z usług mobilnych na co dzień deklaruje 38 proc. badanych, co stawia Polaków mniej więcej w połowie stawki wśród przebadanych 27 krajów. Najbardziej do banku w komórce przywiązani są mieszkańcy Chin i Korei Południowej.

Znacznie więcej zwolenników mobilności jest wśród zamożniejszych klientów, osiągających dochody powyżej 250 tys. zł rocznie. Ponad połowa z nich aktywnie wykorzystuje technologie mobilne w kontaktach ze swoją instytucją.

Michał Kisiel, analityk Bankier.pl

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~heh

Bo chyba nigdzie indziej banki nie zmieniają tak często taryf opłat prowizji i regulaminów. Dla niektórych banków miesiąc bez zmian to miesiąc stracony.

! Odpowiedz
0 0 ~ Madera

Czy nad takim faktem się nikt nie zastanowił ?! Czy to Polak jest temu winien czy Bank?! Bank ma swoje obwarowania prawne, jakie prawo ma klient Banku ? Jaką ochronę ma klient, jak byle lichwiarz ma dostęp do danych osobowych ? Czy dane osobowe nie powinne być chronione? Nikt nie informuje klienta, że jego dane są przedmiotem handlu?! Mówi się marketing - tak naprawdę, to oszustwo na wielką skalę ! Jak nie wyrazisz zgodę na rozpowszechnianie danych, nie masz co szukać w danym Banku. Zezwolą Ci tylko na lokatę, a o kredycie możesz zapomnieć ! Więc nie dziwcie się, że ludzie ciągle poszukują przyjaznego Banku. Na początku Bank, mami i obiecuje a po założeniu konta okazuje się,że to były tylko obiecanki cacanki Wówczas klient się wycofuje z takiego Banku. Przez 5 lat mieliśmy konto w Banku, my nie otrzymaliśmy od banku nic oprócz odsetek,więc wycofaliśmy się z takiego Banku do drugiego i ten mimo obiecanek,też nam nic nie daje,no i co - mamy trwać w tym chorym związku????

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~gladi

No bo to Polskie banki co chwile cos zmieniają wprowadzają jakieś opłaty czy dodatkowe warunki żeby mieć konto za darmo. Mam konto w Anglii od 6 lat i nie się nie zmieniło cały czas konto za darmo karta za darmo wypłaty za darmo wiec po co zmieniać bank skoro nic mnie nie kosztuje... a w Polsce banki tylko patrzą jak złupić klienta, tylko nieliczne oferują konta za zero bez dodatkowych warunków (bodajże jest sync i meritum) zapominając o tym ze wiążąc ze sobą klienta maja z niego korzyści ...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~Janek

mam konto w PKO BP konto za zero/ale tylko z nazwy/po cichu wprowadzili opłaty za zdrapki,opłate za konto oszczednosciowe,.To dlaczego ja mam być lojalny w stosunku do takiego banku.Zgłosiłem reklamacje bo bankomat nie wypłacił mi pieniędzy/całe szczeście,że to tylko 20 zł/miało to trwać ok 2 tygodni po ponad miesiącu poinformowano mnie jak im się osobiście przypomniałem,że będzie to trwało do 3 miesięcy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~rak

gdyby polacy byli roztropni tu jutro wszyscy by poslzli po swoje pieniądze do banku zrywać lokaty
i wtedy te instytucje trzeba by zamknąc .To dopiero byłąby nielojalnosc.
żaden bank na świecie nie wytrzyma wypłat wszytskich pieniedzy bo wszytsko ma w kredytach i musiałby upasc.
a tak to komornicy mają robote i upadają ludzie.,,,

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~krzycho

Dnia 2013-12-04 o godz. 18:36 ~Janek napisał(a):
> mam konto w PKO BP konto za zero/ale tylko z nazwy/po cichu
> wprowadzili opłaty za zdrapki,opłate za konto
> oszczednosciowe,.To dlaczego ja mam być lojalny w stosunku
> do takiego banku.Zgłosiłem reklamacje bo bankomat nie
> wypłacił mi pieniędzy/całe szczeście,że to tylko 20
> zł/miało to trwać ok 2 tygodni po ponad miesiącu
> poinformowano mnie jak im się osobiście przypomniałem,że
> będzie to trwało do 3 miesięcy.

mi też nie wypłacił, ale reklamację rozpatrzyli, długo to trwało, ale mają dużo zgloszen podobno. No i dostalem zwolnienie z oplat za karte w ramach rekompenasaty wiec spoko

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~QU

To stwierdzenie jest kłamliwe ,bo to telekomy nauczyły nas myślenia by uniknąć oszustw jakich się dopuszczali ,ich kredo jak byłeś głupi i dałeś się złapać to cierp ,i przeniosło się na banki które robiły to samo ,np. ing kampania za 4,5 mil i 2 tygodnie po kampanii zmiana zasad ,w bankowości liczy się stabilność ,wtedy jest zaufanie ,jeśli bankowcy mają gdzieś klienta ,a obsługa klienta to męka TĘPE PAWIANY ,WYUCZONE REGUŁEK JEŚLI MAM DO CZYNIENIA Z TAKIM ZACHOWANIEM NAWET GDYBY MI DOPŁACALI TO NIE ZOSTANĘ

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~inwestor

Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie. W Polsce nie warto być lojalnym klientem, bo wtedy firmy (nie tylko banki) uważają takiego za durnia. Mam rachunek w pewnym biurze maklerskim od dziesięciu lat. Poszedłem załatwić drobną sprawę. Panie i panowie krawaciarze siedzą sobie i odsyłają mnie od biurka do biurka zamiast uzgodnić kto co ma zrobić i do czego ma uprawnienia. Nikomu się nie chce wstać i podejść do koleżanki pięć metrów dalej. Lepiej, jak ja sobie pobiegam po oddziale. Klientów niewielu. Poza mną jeszcze dwie osoby, więc czas mieli. Właśnie szukam sobie innego "dostawcy". Bo łaski nikt mi nie robi, że bierze moje pieniądze.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~benek

To co wyprawiają banki w Polsce jest z pewnością tego powodem..
Jestem klientem Alior banku. Alior bank, aby mnie "ściągnął do siebie" pokazał mi na prezentacji jak tanio można kupować waluty. Przedstawiciel Alior Banku pokazał mi na prezentacji, że mogę kupić "aktualnie" konkretnie euro za dosłownie ułamek więcej niż średni kurs euro w danej chwili. Wstąpiłem w szeregi "zadowolonych" klientów Alior banku.
Po roku przyłapałem Alior bank, że kupuję "euro" jako "super klient" o 1.5 grosza drożej niż każdy człowiek na świecie może kupić w ogólnodostępnym internetowym kantorze alior banku. A, że kupuję regularnie euro co tydzień i są to niemałe ilości. Naprawdę niemałe to przepłacałem ogromne pieniądze płacąc więcej niż kupowałbym w tym kantorze.
Alior bank stopniowo i z ukrycia podnosił mi ten "spread" aż się zorientowałem jak bardzo jestem okradany???!!!!! Trwało to wiele miesięcy i stopniowo.
Zacząłem sprawdzać w danej chwili kurs kupna w kantorze Alior banku i za ile ( po jakim kursie) ja mogę kupić w tej samej chwili. Wnioski były porażające!!!
Dziwicie się Państwo, ze w Polsce klienci są nielojalni, jeśli banki są nielojalne i bezczelnie okradają nas???

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Old_X

Wiele tu padło słusznych uwag krytycznych wobec autora za niewłaściwy tytuł.
Cóż takie teraz czasy. Sensacyjny tytuł zachęcać ma do klikania.(czytania)
Pamiętajcie tylko o jednym przenosząc konto do innego banku starannie likwidujcie wszystkie rachunki w poprzednim banku.
Bo może drogo kosztować pozostawiony pusty rachunek.
W xxxx_BANK po roku 400zł (słownie czterysta złotych) kosztował mnie zapomniany rachunek.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl