Neckermann Polska niewypłacalny. 3600 turystów za granicą

Neckermann Polska złożył oświadczenie o niewypłacalności - informuje Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Poza granicami kraju przebywa ok. 3600 klientów biura podróży.

(Reuters)

"25 września, w godzinach porannych biuro podróży Neckermann Polska złożyło w urzędzie marszałkowskim województwa mazowieckiego oświadczenie o niewypłacalności" - głosi komunikat przesłany przez biuro prasowe urzędu do redakcji Bankier.pl.

"Aby móc udzielić najszybszej pomocy turystom, marszałek uruchamia gwarancję ubezpieczeniową. Jak wynika z informacji przekazanych przez biuro – obecnie poza granicami kraju przebywa ok. 3600 turystów." - napisano.

Zarząd Neckermann Polska złoży wniosek o ogłoszenie upadłości

"Z ogromną przykrością informuję, że w dniu dzisiejszym działając w zgodnie z przepisami polskiego prawa, a w szczególności z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych w związku z niewypłacalnością Neckermann Polska Biuro Podroży sp. z o.o. („Spółka”, „Neckermann Polska”) złożyłem stosowny wniosek do Marszałka Województwa Mazowieckiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B w celu pokrycia roszczeń klientów Neckermann Polska oraz w celu sprowadzenia do kraju wszystkich klientów Neckermann Polska pozostających obecnie zagranicą" - przekazało biuro podróży w oświadczeniu prezesa zarządu Macieja Nykiela.

Biuro poinformował przy tym, że w najbliższych dniach zarząd spółki złoży do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy wniosek o ogłoszenie upadłości Neckermann Polska. "Działanie to jest podyktowane koniecznością wynikającą z przepisów art 21 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe" - napisano w komunikacie.

Neckermann Polska zapowiedział także, że zawiesza wszelką działalność operacyjną związaną ze sprzedażą w Polsce produktów turystycznych.

Najgorsza sytuacja turystów jest w Tunezji, Turcji i na Majorce

Obecnie za granicą przebywa 3600 turystów Neckermann Polska, głównie w basenie morza śródziemnego.

Najgorsza sytuacja jest w Tunezji, Turcji i na Majorce; turyści są wyrzucani z hoteli lub zatrzymywani w areszcie hotelowym - mówiła w środę Izabela Stelmańska zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego woj. mazowieckiego podczas konferencji poświęconej upadłości biura podróży Neckermann.

Wiceszefowa ds. kultury i promocji turystyki Urzędu Marszałkowskiego wskazała, że przedsiębiorcy będą próbowali odzyskać swoje środki. "Będą próbowali odzyskać pieniądze" - podkreśliła. I dodała: "możemy opłacić koszty pobytu tych turystów od teraz do końca pobytu. Ale nie jesteśmy w stanie i nie możemy regulować płatności zaległych z gwarancji ubezpieczeniowej".

Stelmańska powiedziała, że najgorsza sytuacja, z tego co wie, jest w Tunezji i Turcji oraz na Majorce. "Tutaj będą (skierowane - PAP) główne siły, będziemy się głównie skupiać na tych destynacjach" - mówiła.

Dodała, że z doświadczenia wynika, że w momencie kiedy przedsiębiorcy poza granicami kraju dowiedzą się o ogłoszeniu niewypłacalności Neckermann Polska. "Ta sytuacja będzie bardzo dynamiczna poza granicami kraju" - podkreśliła.

Stelmańska zwróciła się z apelem, by wszystkie rodziny, osoby przebywające poza granicami, które potrzebują pomocy kontaktowały się Urzędem Marszałkowskim za pośrednictwem strony internetowej www.mazovia.pl czy całodobowym call-center, który został udostępniony przez ubezpieczyciela Allianz Polska.

Można zgłaszać się po pieniądze

Specjalne infolinie dla klientów biura podróży Neckermann Polska

W związku ze złożeniem przez biuro podróży Neckermann Polska Marszałkowi Województwa Mazowieckiego oświadczenia o niewypłacalności, urząd przygotował dla klientów tego biura specjalne infolinie. Informacje można uzyskać pod numerami telefonów: +48 22 597 95 24, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45 lub +48 22 597 95 41.

Środki z gwarancji ubezpieczeniowej mogą być przeznaczone w pierwszej kolejności na powrót turystów do kraju. Jeśli ich zabraknie, będzie uruchomiony II filar Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego - poinformowała w środę na konferencji prasowej zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego woj. mazowieckiego.

"Największe problemy są na Majorce, ponieważ to była destynacja związana głównie z pobytem turystów brytyjskich. Poza tym, Turcja, Tunezja. Wiem, że wieczorem w Egipcie były jeszcze regulowane płatności przez Neckermann Polska, żeby turyści mogli spokojnie przenocować. Na bieżąco na pewno będą do nas spływały informacje zarówno od hotelarzy, jak i turystów przebywających poza granicami" - powiedziała Izabela Stelmańska z Urzędu Marszałkowskiego.

Dodała, że na zimę Neckermann Polska sprzedał już 14 tysięcy wycieczek. Te wyjazdy "na pewno się nie odbędą" - stwierdziła.

Stelamńska podkreśliła, że poszkodowani turyści mogą zgłaszać się do urzędu marszałkowskiego po pieniądze. "Od lipca prawo polskie się zmieniło, zostaliśmy dostosowani do dyrektywy unijnej. Zmiana polega na tym, że środki z gwarancji ubezpieczeniowej mogą być przeznaczone w pierwszej kolejności na powrót turystów do kraju, na utrzymanie turystów na miejscu, opłacenie i dokończenie ich pobytu, jak również te środki, które nie zostaną wykorzystane, pokrywane są z gwarancji. Do tego akurat, jeżeli mówimy o Neckermannie będą dwie gwarancje uruchamiane, dlatego, że ci, którzy podpisywali umowy w 2018 roku, chronieni są gwarancją, która obowiązywała w 2018, osoby które podpisywały umowy w 2019, tam jest nowa gwarancja wystawiona, która obowiązywała od 1 stycznia 2019" - poinformowała.

Pierwsza gwarancja jest wystawiona na 30 mln zł, druga na 25 mln zł. "Do tego, jeżeli będzie brakowało środków na tych gwarancjach ubezpieczeniowych, mamy turystyczny fundusz gwarancyjny jako drugi filar zabezpieczenia i zostanie on wtedy uruchomiony, jeśli zabraknie środków na gwarancjach ubezpieczeniowych" - oświadczyła.

"Jeżeli były przypadki, że turyści byli zmuszeni do zapłacenia samodzielnie za pobyt tam w hotelu, to oczywiście powinni posiadać za to fakturę, rachunek, jakieś potwierdzenie wpłacenia tych środków, będą mogli się ubiegać o zwrot z gwarancji ubezpieczeniowej tych środków, które wpłacili" - podkreśliła.

W związku z niewypłacalnością Neckermann Polska marszałek województwa mazowieckiego uruchomił procedurę wynikającą z gwarancji ubezpieczeniowej na kwotę 25 mln zł - napisali w środę w oświadczeniu przedstawiciele Allianz Partners.

MSZ: konsulowie RP są gotowi do udzielenia pomocy klientom Neckermann Polska

Konsulowie RP w krajach, w których przebywają polscy turyści, monitorują sytuację i są gotowi do udzielenia niezbędnej pomocy konsularnej - zapewniło w środę Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk oświadczył, że samorząd województwa mazowieckiego przejmuje opiekę nad klientami Neckermann Polska.

"Będziemy starali się zapewnić albo dokończenie pobytu, albo bezpieczny powrót do kraju" - mówił w środę Raboszuk. Jak dodał, z informacji od prezesa Neckermanna wynika, że za granicą jest 3600 turystów, głównie w basenie Morza Śródziemnego.

Zbankrutował właściciel Neckermanna

Wczoraj Neckermann Polska poinformował, że wstrzymuje wyloty na Zakynthos i Majorkę w dniu 24 września oraz wyloty we wszystkich kierunkach dzień później. Zablokowano również możliwość dokonywania jakichkolwiek nowych rezerwacji na dowolny sezon wakacyjny na 48 godzin.

W piątek władze największego i najstarszego biura podróży Thomas Cook, będącego właścicielem Neckermann Polska, poinformowały, że znalazło się ono na skraju bankructwa. W poniedziałek firma ogłosiła upadłość. Brytyjski rząd rozpoczął akcję sprowadzania do kraju ok. 155 tys. turystów z W. Brytanii, którzy akurat przebywali na zagranicznych wycieczkach z tego biura. Operacja Matterhorn, bo tak ją nazwano, jest największą repatriacją obywateli brytyjskich w czasach pokoju. Rząd wyczarterował w tym celu 46 samolotów.

W opublikowanym dziś oświadczeniu prezes Neckermann Polska pisze, że "polski oddział pomimo stabilnej kondycji finansowej nie może funkcjonować samodzielnie bez swojej spółki-matki.

Nykiel podkreśla, że wszyscy klienci biura są "objęci ochroną, wynikającą z udzielonych gwarancji ubezpieczeniowych oraz z przepisów o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym" oraz "mogą zgłaszać się do WP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) w celu zaspokojenia swoich roszczeń".

Zadbaj o polisę na wyjazd. Ceny już od kilku złotych.

MKa

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 145 szyszekk

to fajnie, ze dwa dni temu byl oficjalny komunikat, ze sa w pelni wyplacalni i rentowni

! Odpowiedz
23 46 karbinadel

"polski oddział pomimo stabilnej kondycji finansowej nie może funkcjonować samodzielnie bez swojej spółki-matki" - bo pewnie im centrala nie pozwoliła działać. Szkoda, bo to było dobre biuro. Dobrze jednak, że mają odpowiednie ubezpieczenia, i to nie skarb państwa będzie płacił za zwiezienie turystów do kraju

! Odpowiedz
1 38 pis_po_jedno_zlo

Takie komunikaty to standard i wiadomo od razu, że to kłamstwo. Dałem im czas na ogłoszenie bankructwa do końca piątku, została spora rezerwa. Pamiętacie jak Amber Gold dzień przed ogłoszeniem upadłości wydał komunikat, że sytuacja jest stabilna i wszyscy otrzymają swoje środki?:D

! Odpowiedz
0 29 zygi44

W tej branży to niestety standard. "Mistrzostwem" to była akcja sprzed paru lat jak jedno biuro przed południem podpisywało umowy i prosiło o wpłaty na wycieczki a w południe ogłosili upadłość. Przed obiadem odwiedzasz biuro, płacisz za wycieczke, wracasz do domu i włączasz TV, a tam wszyscy trąbią, że biuro upadło i wycieczki odwołane.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
13 2 search odpowiada pis_po_jedno_zlo

Takie same zapewnienia masz gdy kupujesz obligacje rzadu PIS. Tu na pewno ci zwroca lecz o duzo nizszej wartosci, bo wartosc zeżre inflacja

! Odpowiedz
2 46 eagleeye

Tak tak sam widziałem w TV jak w poniedziałek rano N.Polska wysyłał turystów świadomie na "problemy"

! Odpowiedz
38 51 iwonka50

Problemy Pierwszego Świata. A może tak ruszyć głową i samemu podróżować?

! Odpowiedz
9 28 wiktoria007

Można, ale w sezonie będzie o wiele drożej. Przelotu i hotelu tanio się nie kupi. Poza sezonem zaś jak najbardziej warto próbować

! Odpowiedz
11 33 detektorjusia

Tak, najlepiej udać się pieszo na wakacje z plecakiem i namiotem oraz myć się w rzece. Wtedy żadne bankructwo niegroźne.

! Odpowiedz
2 46 niedowiary

25.09 - hmmm pewnie VAT'u nie zapłacą ;)

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne