NIK znalazła błąd w ustawie o elektromobilności

W przepisach ustawy o elektromobilności jest błąd; zakazują one bowiem wjazdu do stref czystego transportu niemal wszystkim, nawet rowerzystom - mówił w piątek prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski, przedstawiając drugą część raportu Izby o ochronie powietrza.

(fot. Krystian Maj / FORUM)

Według Najwyższej Izby Kontroli (NIK) przepisy pozwalające ustanawiać strefy czystego transportu są w praktyce martwe, nie do wdrożenia.

"Przepisy dotyczące czystych stref w centrach dużych miast - jeżeli je wprowadzić wprost, to ilość pojazdów, które spełniają wymogi jest tak mała, że w praktyce w ogóle wyeliminowalibyśmy transport, komunikację samochodową w centrach miast. A z drugiej strony przepisy ustawy nie zablokują importu samochodów używanych" - powiedział Kwiatkowski.

(fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / Bankier.pl)

Ostrzegł, że do Polski mogą trafić np. samochody z silnikami diesla z Niemiec, które są tam wycofywane z użytku, ponieważ nie spełniają parametrów czystości spalin.

Prezes NIK zwrócił uwagę na błąd w ustawie, wskazany w jednej z opinii. "Analizy prawne wskazują, że w świetle powyższych uregulowań nawet rowerzyści nie będą uprawnieni do wjazdu do strefy czystego transportu, chyba że taką możliwość dopuści rada gminy. Ale to wiązałoby się z obowiązkiem uiszczenia przez rowerzystów stosownej opłaty" - mówił Kwiatkowski. Według niego nie to było ideą przyjętych rozwiązań.

Kwiatkowski poinformował, że NIK przesłała wnioski z raportu do premiera. Izba upomina się w nich o to, żeby przepisy prawa w Polsce nie były tak skonstruowane, aby zgonie z nimi do centrów miast nikt nie mógł wjechać.(PAP)

mmu/ wkr/ pad/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 5 lbolek

Tak to jest kiedy prawo tworzą niedouczone półgłówki, która mają się za geniuszy i nikogo nie słuchają.

! Odpowiedz
0 10 _jasko

"Przepisy dotyczące czystych stref w centrach dużych miast - jeżeli je wprowadzić wprost, to ilość pojazdów, które spełniają wymogi jest tak mała, że w praktyce w ogóle wyeliminowalibyśmy transport, komunikację samochodową w centrach miast. A z drugiej strony przepisy ustawy nie zablokują importu samochodów używanych" - powiedział Kwiatkowski.

Z drugiej strony mamy wypowiedź Patryka Jakiego nt. Warszawy"
– Jaka jest podstawowa różnica między mną a Rafałem Trzaskowskim? Przede wszystkim chcę zakończyć z tą szaloną walką z kierowcami. Ja po prostu… W tej chwili w Warszawie jest tak: od 12 lat Platforma Obywatelska prowadzi walkę z osobami, które posiadają samochody. Kompletnie nieracjonalną. To znaczy tak: zwężanie dróg, stawianie wszędzie słupków, likwidowanie miejsc parkingowych… – wyliczał. Na wtrącenie dziennikarki, czy znikną słupki, odpowiedział, na jednym oddechu, że „w części tak”.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl