Kodeks oświatowy zastąpi Kartę nauczyciela?

W drugiej połowie 2020 r. lub na początku 2021 r. przedstawimy projekty zmian ustawowych dotyczących pragmatyki zawodowej nauczycieli – zapowiada na łamach wtorkowego "Dziennika Gazety Prawnej” minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski.

(fot. Anatol Chomicz / FORUM )

Piontkowski zapytany na łamach "DGP" o to, co czeka edukację w najbliższych latach, zaznaczył, że "najważniejsza i najbliższa zmiana dotyczy pragmatyki zawodowej nauczycieli". Dodał, że w drugiej połowie 2020 r. lub na początku 2021 r. resort przedstawi projekty zmian ustawowych.

"Powinny one nawiązywać do rozwiązań charakterystycznych dla naszej tradycji, specyfiki i być może korzystać z niektórych rozwiązań stosowanych w innych państwach. Wydaje mi się jednak, że nie da się całkowicie kopiować modeli występujących w innych państwach, co niektórzy postulują. W tym kontekście wskazuje się najczęściej na Finlandię, głównie dlatego że uczniowie z tego kraju dobrze wypadają w międzynarodowych testach" - ocenił Piontkowski.

Piontkowski podkreślił również, że polska szkoła zmienia się i unowocześnia, ale "dużo zależy jednak od nauczyciela, od tego, jaką ma osobowość, czy rzetelnie wykonuje obowiązki, jakimi metodami pracuje". "W podstawach programowych, wprowadzanych przez moją poprzedniczkę, wskazano wyraźnie, że ważne jest nie tylko przekazywanie treści, ale również uczenie logicznego i kreatywnego, krytycznego myślenia. Dlatego zmienialiśmy standardy kształcenia nauczycieli, aby nowi pedagodzy częściej stosowali nowoczesne formy nauczania. Zmiany w edukacji są długofalowe – nie da się z dnia na dzień zmienić mentalności wszystkich pracowników" - powiedział.

Szef MEN zapewnił, że jest za tym, by był odrębny dokument, który będzie regulował pragmatykę zawodową nauczyciela. Dodał, że kwestią drugorzędną jest to, czy ustawa taka będzie się nazywała "Kartą nauczyciela", kodeksem oświatowym czy inaczej - jest kwestią drugorzędną.

"O tym, że przepisy są nowoczesne, decyduje nie nazwa ustawy, ale jej zawartość. Mówiłem jeszcze przed wyborami, że pragmatyka zawodowa nauczycieli to jedna z tych kwestii, które nie zostały naprawione ostatnimi reformami. Trzeba porozmawiać o zmianie awansu zawodowego, ocenie pracy nauczycieli, systemie wynagradzania. A także o modyfikacji systemu finansowania oświaty" - powiedział.

Na pytanie, czy po wznowieniu w tym miesiącu działalności zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświatowych, na spotkanie ze związkowcami i samorządowcami przyjdzie z konkretnymi propozycjami, Piontkowski odpowiedział, że pierwszym tematem będzie postępowanie dyscyplinarne. "Po zmianie przepisów w czerwcu 2019 r. pojawiły się głosy, że ten system szwankuje, postulaty znoszące całkowicie postępowanie dyscyplinarne, i zachęty, aby jeszcze mocniej je uregulować" - powiedział.

Dodał, że przepis, który zakłada, że dyrektor w ciągu trzech dni musi powiadomić rzecznika dyscyplinarnego nauczycieli, jeśli jego zdaniem dobro dziecka zostało naruszone, wymaga zmiany. "Według mnie powinien mieć więcej czasu, aby przyjrzeć się sytuacji i ją wyjaśnić, a nie działać pod presją czasu" - podkreślił.(PAP)

mchom/ dki/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.