MdM kosztuje każdego podatnika 100 zł

Program "Mieszkanie dla młodych" wprawdzie jeszcze się nie skończył, ale już możemy być pewni, że na początku 2018 r. zostanie wykorzystana cała reszta dostępnych środków (tzn. 381 mln zł). Działalność wspomnianego programu jest finansowana wprost z państwowej kasy. Warto zatem sprawdzić, jaki będzie ostateczny koszt MdM-u dla budżetu państwa i każdego podatnika. Ciekawie wygląda również kosztowe porównanie "Mieszkania dla młodych" oraz "Rodziny na swoim".

Wydatki budżetu na dopłaty mieszkaniowe nie zakończą się w 2018 r.

Dotowanie zakupu mieszkań w ramach programów "Mieszkanie dla młodych" (MdM) i "Rodzina na swoim" (RnS), jest finansowane bezpośrednio z budżetu państwa. Właśnie dlatego środki na realizację wymienionych programów, musiały zostać zarezerwowane w budżecie dla 2017 r. oraz we wcześniejszych ustawach budżetowych. Wbrew temu co sądzi wiele osób, wydatki budżetowe na dopłaty obecnie są związane nie tylko z trwającym MdM-em. Państwo nadal finansuje również dopłaty do odsetek kredytu mieszkaniowego dla beneficjentów "Rodziny na swoim". Dopłaty odsetkowe były przyznawane na osiem lat. Dlatego ostatni uczestnicy RnS, którzy podpisali umowę kredytową na początku 2013 roku, dopiero w 2021 r. przestaną otrzymywać państwowe wsparcie.

Informacje przeanalizowane przez ekspertów portalu RynekPierwotny.pl wskazują, że w 2016 r. dopłaty do odsetek z Rodziny na Swoim pochłonęły 384 mln zł. W bieżącym roku można się spodziewać podobnego wydatku ze strony państwa (w budżecie zarezerwowano 319 mln zł). Analogiczny budżetowy koszt MdM-u z 2016 r. wyniósł 701 mln zł. Faktyczna wartość przyznanych dopłat była jednak o wiele większa. Ta różnica wynika z faktu, że beneficjenci MdM-u mogli się starać również o dopłaty wypłacane w 2017 r. i 2018 r. (po zakończeniu budowy mieszkania).

Program MdM jest mniej uciążliwy dla budżetu, gdyż po 2018 r. bezpośrednie wydatki z nim związane będą już tylko minimalne. Mowa o częściowych spłatach kredytu hipotecznego dla osób, którym w ciągu 5 lat od zakupu mieszkania urodzi się trzecie lub kolejne dziecko. W przypadku "Rodziny na swoim", sytuacja przedstawia się mniej optymistycznie. Budżet państwa jeszcze w 2020 r. będzie ponosił spore wydatki na dopłaty mieszkaniowe z RnS. Dokładny koszt takiego wsparcia nie jest możliwy do przewidzenia, gdyż zależy od poziomu WIBOR-u 3M. Wydaje się prawdopodobne, że ostateczny budżetowy koszt "Rodziny na swoim" wzrośnie z 3,58 mld zł (koniec 2016 r.) do około 5,00 mld zł (na początku 2021 r.).

(Rynek Pierwotny)

Rzeczywiste koszty MdM-u nie są równe wydatkom budżetowym

W poniższej analizie portalu RynekPierwotny.pl można znaleźć dodatkowe informacje na temat finansowych aspektów MdM-u oraz "Rodziny na swoim". Po wykonaniu odpowiednich obliczeń okazuje się, że przeciętne gospodarstwo domowe będące beneficjentem MdM-u otrzymało 25 891 zł w ramach dotacji mieszkaniowej. Analogiczny wynik dla programu RnS jest znacznie niższy (19 723 zł). Trzeba jednak pamiętać, że uczestnicy "Rodziny na swoim" wciąż otrzymują dopłaty odsetkowe. W ostatecznym rozrachunku, program RnS prawdopodobnie będzie cechował się większym jednostkowym wsparciem.

"Rodzina na swoim" charakteryzuje się też wyższym kosztem w przeliczeniu na jednego podatnika. Można szacunkowo przyjąć, że podatek PIT w Polsce płaci 25 milionów osób. Dotychczasowy koszt RnS w przeliczeniu na jednego podatnika wynosi około 143 zł. Ostateczny taki koszt dopłat odsetkowych może przekroczyć 200 zł. "Mieszkanie dla młodych" dotychczas kosztowało 100 zł w przeliczeniu na jednego podatnika (patrz poniższa tabela). Analogiczny koszt MdM-u po jego zakończeniu, nie powinien być większy od 120 zł w przeliczeniu na jednego podatnika.

(Rynek Pierwotny)

W nawiązaniu do powyższych wyników, warto zwrócić uwagę, że uwzględniają one tylko bezpośrednie koszty dotowania mieszkań z budżetu państwa. Nie posiadamy danych, które pozwoliłyby na stwierdzenie, jakie były uboczne koszty programów "Mieszkanie dla młodych" oraz "Rodzina na swoim" (związane np. z obsługą tych programów przez urzędników).

Trzeba również pamiętać, że budżetowe dotacje do mieszkań, oprócz wydatków w systemie finansów publicznych, wygenerowały dodatkowy popyt i związane z nim wpływy podatkowe (głównie z tytułu VAT oraz CIT). Trudno ocenić wpływ tego podatkowego czynnika na finanse publiczne, gdyż dokładnie nie wiemy, o ile procent rządowe dotacje zwiększyły obrót na rynku mieszkaniowym oraz wartość zakupu dodatkowych dóbr i usług (np. usług wykończeniowych oraz mebli). Brak takich informacji utrudnia rzetelną ocenę kosztów "Rodziny na swoim" oraz MdM-u.

Andrzej Prajsnar

Źródło:
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
10 6 2kbb

Redaktorzyny i dziennikarze portalu konsekwentnie rzucają błotem w Rząd wybrany przez patriotów i ludzi zatroskanych o przyszłość naszego Państwa ...Mam nadzieję że po uchwaleniu ustaw związanych z KRS i SN , PIS zabierze się zaraz za ustawę o dekoncentracji mediów w Polsce która raz na zawsze wytnie obcy kapitał w naszych mediach , również internetowych....!!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 9 qqryk

„Brak takich informacji utrudnia rzetelną ocenę kosztów” - to od czego są tak zwani analitycy? Jaki to problem pogrzebać w danych GUS i obliczyć? Wymagałoby to jednak kilku dni pracy i trochę inteligencji. A może nie byłoby słuszne politycznie? Bankier schodzi na psy i stara się dorównać poziomowi SuperFaktowi.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 19 hfjdj

Nic tylko chodzić po mieszkaniach i kazać złodziejom oddawać po 100zł.

! Odpowiedz
3 21 kimdzongtusk

po bankach też , wszak to program "bankster & developer na swoim"

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl