REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Matura z matematyki. Takie zadania rozwiązywali uczniowie

2024-05-08 15:44
publikacja
2024-05-08 15:44

Maturzyści piszący w środę egzamin z matematyki na poziomie podstawowym w nowej formule musieli wykazać się m.in. umiejętnością działań na liczbach rzeczywistych, znajomością funkcji i ich własności oraz ciągów liczbowych.

Matura z matematyki. Takie zadania rozwiązywali uczniowie
Matura z matematyki. Takie zadania rozwiązywali uczniowie
fot. Jacek Koślicki / / FORUM

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała arkusze egzaminacyjne rozwiązywane w środę przez maturzystów.

Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym – tak jak egzamin z języka polskiego i języka obcego na tym poziomie – jest obowiązkowy dla wszystkich maturzystów.

Egzaminy maturalne przeprowadzane są w tym roku w dwóch formułach. W nowej formule do egzaminu przystąpili tegoroczni absolwenci liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia. Abiturienci z wcześniejszych roczników w większości zdają maturę w starej formule.

Egzamin maturalny przeprowadzony jest na podstawie wymagań egzaminacyjnych. Stanowią one zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Arkusz egzaminacyjny rozwiązywany przez maturzystów zdających w nowej formule zawierał 31 zadań, w tym 25 zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi, albo wskazuje, które z podanych odpowiedzi są prawdziwe lub fałszywe. W pozostałych zdający sam musi udzielić odpowiedzi i poprawnie zapisać sposób rozwiązywania. Część zadań było złożonych. Podczas ich rozwiązywania maturzyści mogli korzystać z zestawu wzorów matematycznych, cyrkla, linijki i z prostego kalkulatora.

Matura z matematyki: zadania

Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym w nowej formule trwał 180 minut. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać maksymalnie 46 punktów: za każde zadanie, zależnie od stopnia trudności, od 1 do 4 punktów. Najwyżej punktowane były zadania otwarte.

Zdający musieli się wykazać m.in. umiejętnością wykonywania działań na liczbach rzeczywistych, np. wykonywać działania na potęgach i logarytmach. Część zadań wymagała m.in. znajomości pojęcia funkcji i umiejętności korzystania z ich własności, a także wiedzy na temat kartezjańskiego układu współrzędnych. W arkuszu znalazły się także zadania dotyczące ciągów liczbowych – arytmetycznego i geometrycznego, funkcji trygonometrycznych, a także obliczania prawdopodobieństwa zdarzenia.

Część zadań polegało na obliczeniu średniej arytmetycznej i mediany. Jedno z nich dotyczyło wyliczenia na podstawie danych podanych na diagramie mediany ocen uzyskanych przez uczniów na sprawdzianie z matematyki.

Maturzyści musieli w zadaniach zastosować wiadomości z rodzajów figur geometrycznych i ich własności, np. podobieństwa figur, kątów wpisanych w okręgu. Najwyżej oceniane było zadanie polegające na obliczeniu wymiarów jednego z trzech wybiegów w schronisku. Wszystkie wybiegi są identyczne i mają wspólne ściany wewnętrzne. Podstawą każdego wybiegu jest prostokąt.

Arkusz rozwiązywany przez maturzystów zdających maturę w starej formule w zawierał 36 zadań, w tym 29 zamkniętych. Trwał 170 minut. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać maksymalnie 46 punktów: za każde zadanie, zależnie od stopnia trudności, od 1 do 5 punktów. Część zadań była tożsama z zadaniami w arkuszu w nowej formule.

Maturzysta musi przystąpić do trzech obowiązkowych pisemnych egzaminów na poziomie podstawowym: z języka polskiego, z matematyki i z języka obcego nowożytnego. Abiturienci ze szkół lub klas z językiem nauczania mniejszości narodowych obowiązkowy mają jeszcze egzamin pisemny z języka ojczystego na poziomie podstawowym.

Maturzyści muszą też przystąpić obowiązkowo do jednego pisemnego egzaminu na poziomie rozszerzonym, czyli do egzaminu z tzw. przedmiotu dodatkowego lub do wyboru. Chętni mogą przystąpić maksymalnie jeszcze do pięciu egzaminów na poziomie rozszerzonym.

Absolwenci technikum i absolwenci branżowej szkoły II stopnia nie mają obowiązku przystąpienia do egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym, jeżeli spełnili wszystkie warunki niezbędne do uzyskania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe albo dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika.

Wszyscy maturzyści muszą też przystępować do dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i z języka obcego. Maturzyści ze szkół dla mniejszości narodowych muszą przystąpić jeszcze do egzaminu ustnego z języka ojczystego.

Aby zdać maturę, abiturient musi uzyskać minimum 30 proc. punktów z egzaminów obowiązkowych. W przypadku przedmiotu do wyboru nie ma progu zaliczeniowego, wynik z egzaminu służy tylko przy rekrutacji na studia. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ joz/ lm/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”

Komentarze (5)

dodaj komentarz
grzegorzkubik
Co to będzie jak po latach, ci który nie maja zadań domowych w podstawówce, będą zdawać maturę. Szkoła średnia może być na poziomie 6 klasy. Bądźmy dobrej myśli. Ten rząd odejdzie.
stain
Czy ta jakaś matematyka jest w ogóle potrzebna dla wykazania - niezbędnej na maturze - umiejętności pokolorowania drwala?
bha
Tyle ta matematyka daje w życiu ludzim pomocy, że faktycznie trzeba ją jeszcze dodatkowo oficjalnie zdawać maturalnie!.Bo bez znania tych wielu matematycznych w życiu przecież ani rusz???. Tradycja przedmiotowa nie do ruszenia.
bha
Tyle ta matematyka daje w życiu ludzim pomocy, że faktycznie trzeba ją jeszcze dodatkowo oficjalnie zdawać maturalnie!.Bo bez znania tych wielu matematycznych działów, rodziałów w życiu przecież bez ani rusz???.Podstawa matematyczna bez wałkowania latami przecież to za mało by żyć???. Tradycja przedmiotowa nie do ruszenia.
po_co
Matura nie jest Ci w życiu do niczego potrzebna.
Jeżeli nie planujesz kontynuować nauki to pisanie matury nie ma żadnego uzasadnienia.

Natomiast jest to egzamin jak każdy inny, który potwierdza Twoje kwalifikacje po ukończeniu szkoły średniej. Konstrukcja matury jest fatalna, szczególnie w części polonistycznej, niemniej
Matura nie jest Ci w życiu do niczego potrzebna.
Jeżeli nie planujesz kontynuować nauki to pisanie matury nie ma żadnego uzasadnienia.

Natomiast jest to egzamin jak każdy inny, który potwierdza Twoje kwalifikacje po ukończeniu szkoły średniej. Konstrukcja matury jest fatalna, szczególnie w części polonistycznej, niemniej nie ma żadnego obowiązku podchodzenia do tego egzaminu i żadnych negatywnych konsekwencji braku matury w życiorysie.

Powiązane: Edukacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki