Polska Grupa Lotnicza przejmuje Condor Air

Polska Grupa Lotnicza przejmuje największe niemieckie wakacyjne linie lotnicze Condor Air - poinformował w piątek premier Mateusz Morawiecki. Transakcja przejęcia ma się zakończyć do końca kwietnia tego roku.

Polskie firmy przejmują

"Awans naszego kraju do krajów dojrzałych, do rynków rozwiniętych (...) nie jest przypadkiem. Również polskie firmy przejmują potężne firmy zagraniczne" - powiedział w piątek premier Morawiecki.

Linie wakacyjne Condor to - jak podkreślił - największe tego typu linie w Niemczech. "Bardzo odważny, ale zarazem rozważny ruch Polskich Linii Lotniczych LOT" - podkreślił szef rządu. "To dowód siły polskiej gospodarki" - zaznaczył.

Dotąd to firmy zagraniczne przejmowały cenne polskie aktywa - my odwróciliśmy ten trend - mówił w piątek premier Mateusz Morawiecki na konferencji, na której poinformował, że Polska Grupa Lotnicza przejmuje największą niemiecką wakacyjną linię lotniczą Condor Air.

Ekspansja LOT-u napawa nas dumą 

Ekspansja LOT-u napawa nas dumą - powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Premier podkreślił, że w ciągu czterech lat LOT zwiększył liczbę przewożonych pasażerów z 4 do prawie 11 milionów. Morawiecki ocenił, że to "fenomenalny przyrost", który udało się uzyskać dzięki rozszerzeniu rynków między innymi o rynki Dalekiego Wschodu.

"LOT jest jak polska gospodarka" - powiedział Morawiecki. Dodał, że choć nie jest ona największa i trzeba nad nią "popracować", to jednak - zazanczył - jest jedną z najdynamiczniej rozwijących się gospodarek, a OECD stawia ją na pierwszym miejscu wśród 36 innych gospodarek tej organizacji.

Premier powiedział,że cieszy go ekspansja polskich firm, bo - jak mówił - na tym polega budowa oszczędności krajowych i zmniejszanie uzależnienia od zagranicy.

Niemiecki rząd: Kupno linii Condor przez LOT to "dobry sygnał"

Rząd Niemiec ocenia, że kupno linii lotniczych Condor przez LOT, to "dobry sygnał". W piątek na konferencji prasowej we Frankfurcie nad Menem oficjalnie potwierdzono, że oferta polskiego przedsiębiorstwa była najbardziej atrakcyjna.

Stanowisko niemieckiego rządu w tej sprawie podsumował w piątek rzecznik ministra gospodarki RFN Petera Altmaiera.

Przypomniał, że warunkiem przejęcia przez LOT niemieckich linii lotniczych Condor jest spłacenie zaciągniętych przez nie państwowych kredytów pomocowych w łącznej kwocie 380 mln euro. Wsparcia tego udzielił niemiecki państwowy bank KfW korzystając z gwarancji finansowych rządu federalnego i władz kraju związkowego Hesja.

Dzięki państwowej pomocy Condor mógł dalej funkcjonować po ogłoszeniu we wrześniu 2019 roku upadłości przez swego właściciela, czyli brytyjskie biuro podróży Thomas Cook i oczekiwać na oferty nabywców.

LOT wygrał z innymi inwestorami

Z nieoficjalnych jeszcze informacji "z kręgów prowadzących negocjacje", do których dotarła agencja dpa, wynika, że LOT wygrał rywalizację o Condora z kilkoma innymi inwestorami, m.in. z amerykańskim funduszem Apollo i brytyjskim Greybull. LOT przejmując linie lotnicze Condor uratuje niemieckie przedsiębiorstwo przed upadkiem, które groziło mu po plajcie najstarszego biura turystycznego świata Thomas Cook.

– Przejęcie Condora doskonale wpisuje się w strategię PGL. Transakcja ta zabezpiecza również przyszłość Condora i gwarantuje stabilność i nowe perspektywy rozwoju pracownikom, klientom i partnerom biznesowym tej linii. Chcemy rozwijać ikoniczną markę Condora w Niemczech i wprowadzić ją także na nowe rynki w Europie. Serdecznie witamy wszystkich pracowników Condora w rodzinie PGL i zapraszamy ich do wspólnego tworzenia jednej z największych grup lotniczych w Europie – powiedział Rafał Milczarski, prezes zarządu PGL.

 – Cieszymy się, że Condor, najpopularniejsza wakacyjna linia lotnicza w Niemczech, zyskała w PGL i LOT stabilnych, doświadczonych i dynamicznie rozwijających się partnerów, którzy zabezpieczają przyszłość naszej firmy. Razem będziemy obsługiwać dwa razy więcej pasażerów, tworząc tym samym jedną z największych grup lotniczych i wiodącą linię wakacyjną w Europie. Nasi partnerzy i klienci mogą bezpiecznie planować loty wakacyjne z Condorem – zadeklarował Ralf Teckentrup, prezes zarządu Condora.

 LOT i Condor będą wspólnie tworzyć jedną z wiodących europejskich grup lotniczych, przewożącą łącznie około 20 mln pasażerów rocznie. Condor będzie nadal działał pod obecnym kierownictwem, korzystając z poszerzonej siatki połączeń i synergii operacyjnych między obiema liniami lotniczymi. Dla klientów Condora niezmienne pozostaną jakość i niezawodność oferowanych usług, które uczyniły tę linię wiodącą marką przewozów wakacyjnych i partnerem pierwszego wyboru dla operatorów turystycznych w Niemczech i na pozostałych rynkach. 

Oferta przejęcia Condora przedstawiona przez PGL została uznana za najkorzystniejszą dla spółki, jej pracowników, partnerów, dostawców i klientów. Transakcja ma się zakończyć do końca kwietnia 2020 roku, po uzyskaniu niezbędnych zgód organów antymonopolowych i opuszczeniu przez Condor procedury ochronnej. Inwestycja PGL pozwoli Condorowi w pełni i w terminie spłacić zobowiązania względem niemieckiego banku rozwoju KfW. 

Sasin: Mamy nowe polskie aktywa w Niemczech

Mamy nowe polskie aktywa w Niemczech - powiedział w piątek wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin na konferencji dotyczącej przejęcia przez Polską Grupę Lotniczą niemieckiej linii Condor Air.

Sasin poinformował, że Condor Air posiada ok. 60 samolotów i przewozi prawie 10 mln pasażerów rocznie.

"Jesteśmy dumni, że PLL LOT jest w stanie wychodzić poza granice Polski. Nie byłoby to możliwe gdyby nie nastąpiła zmiana sytuacji w PLL LOT" - mówił szef resortu aktywów państwowych.

Sasin przypomniał, że w ciągu ostatnich trzech lat PLL LOT wygenerowało 700 mln zł zysku, gdy wcześniej, przez 8 lat było to 2 mld straty. "PLL LOT dziś się rozwijają, jest wiele nowych połączeń, nowe samoloty, nowe inwestycje" - powiedział.

Jak podkreślił, transakcja przejęcia Condor Air przez LOT stała się faktem. "Mamy nowe polskie aktywa Niemczech" - dodał. Wskazał, że Condor Air ma 22 proc. udział w niemieckim rynku czarterowym, który - jak zaznaczył Sasin - jest największym rynkiem w Europie.

Według wicepremiera, rynek ten się rozwija i daje dobre perspektywy. Poinformował, że Condor Air jest linią znaną, rozpoznawaną przez 85 proc. Niemców. Posiada ok. 60 samolotów i przewozi prawie 10 mln pasażerów rocznie.

"Jeśli zestawimy to z danymi naszego przewoźnika, to PLL LOT podwoiły swoje możliwości, zarówno sprzętowe jak i liczbę pasażerów" - zaznaczył. Dodał, że Condor Air, to 90 połączeń z niemieckich lotnisk, co daje naszej linii bardzo duże manewry rozwoju.

"PLL LOT to wizytówka Polski. Staje się nie tylko najpoważniejszym polskim, ale i europejskim, przewoźnikiem - podkreślił Sasin.

Czy jest Polska Grupa Lotnicza?

Polska Grupa Lotnicza (PGL) jest wiodącym podmiotem lotniczym w Europie Środkowo-Wschodniej. PGL jest właścicielem Polskich Linii Lotniczych LOT – jednego z najstarszych i najszybciej rosnących przewoźników w Europie, z dwoma dynamicznie rozwijającymi się hubami w Warszawie i Budapeszcie. LOT ma swojej ofercie ponad 120 połączeń, w tym 18 połączeń dalekodystansowych z Ameryką Północną i Azją. W 2019 roku LOT przewiózł ponad 10 mln pasażerów, ponad dwa razy więcej niż 4 lata wcześniej. LOT dysponuje flotą 80 samolotów, w tym 15 Boeingów 787 Dreamliner. Grupa PGL osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 1,9 mld euro. 

Condor lata do najpiękniejszych wakacyjnych miejsc na świecie od 1956 roku. Każdego roku około 9,4 mln pasażerów lata na pokładach Condora z ośmiu niemieckich lotnisk do około 90 miejsc w Europie, Afryce i Ameryce. W roku obrotowym 2018/19 Condor Flugdienst GmbH zanotował około 57 mln euro zysku operacyjnego, przy przychodach na poziomie około 1,7 mld euro. Condor dysponuje flotą ponad 50 samolotów utrzymywanych przez spółkę zależną Condor Technik GmbH zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa we Frankfurcie i Düsseldorfie. Według ankiety przeprowadzonej przez niemiecki instytut jakości usług na zlecenie kanału informacyjnego n-tv, Condor od wielu lat jest najpopularniejszą wakacyjną linią lotniczą w Niemczech. 

Polska Grupa Lotnicza (PGL) w 100 proc. należy do Skarbu Państwa i jest nadzorowana przez Prezesa Rady Ministrów. W skład PGL wchodzą LOT, LOT AMS, LS Airport Services. (PAP)

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 7 slawko9999

Jakby Condor byl taki super to by go Lufhansa kupila a widocznie nie jest.
Eurolot trzeba bylo ozywic i dac prace polakom a nie niemcow wspomagac!!!!

! Odpowiedz
1 5 kapitaneo

Lufthansa nie mogła przejąć Condora by urząd antymonopolowy w Niemczech an to by się nie zgodził z uwagi na uzyskanie przez Lufthansę pozycji monopolistycznej w segmencie przewozów czarterowych (Lufa ma tez już swoją firmę czarterową)

! Odpowiedz
6 9 chipek

Typowy PiSuarowy komentator! Myśleć tobie nie kazano . Lot wypracował 700mln zysku w ciągu trzech lat (dzięki dotacjom podatników!) i musi spłacić 1600mln zadłużenia Condora. Czyli decyzja była polityczna bo LOT znowu do Sasina z prośbą o dotacje uderzy a durny PiSowski i mądry Polak będzie musiał Niemców dotować.

! Odpowiedz
6 10 kapitaneo

Gwoli przypomnienia...."Prywatyzacja jest jedyną realną alternatywą dla ciągłych kłopotów PLL LOT - uważa premier Donald Tusk"
https://www.newsweek.pl/polska/donald-tusk-dazy-do-sprywatyzowania-spolki-pll-lot/k484n13

Jak czas pokazał w tym przypadku i wielu innych przyczyną ciągłych kłopotów była nieudolność Tuska i jego sowich przyjaciół.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
9 17 simon_says

Aplilityczny komentarz!

Po co LOT kupil te linie lotnicze!! Po pierwsze: Condor jest spółka zależna od niewypłacalnego Thomas Cook ktory upadl w 2019! Po drugie, ta linia lotnicza dzialala tylko dzieki pozyczce (380M euro) od Niemieckiego rzadu https://www.dw.com/en/germany-condor-to-keep-flying-thanks-to-government-loan/a- 50572138 Po trzecie , jest kilka firm "ZOMBIE" w lotnictwie ktore nie przynosily zyskow i Condor jest jedna z nich https://wolfstreet.com/2020/01/05/2020-already-the-year-of-zombie-airlines/

Takze podsumowujac, jest to zly zakup turystycznych lini lotniczych ktorych Niemcy chcieli sie pozbyc - czytajcie w artykule!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 8 kapitaneo

Condor obecnie 50% biletów sprzedaje samodzielnie, reszta idzie jako czartery. Niemiecki rynek turystyczny jest największym w Europie - chętni na czartery na pewno się znajdą.
W ostatnim roku Condor miał 50 mln Euro zysku.
Pożyczka była udzielona żeby zapewnić bieżące finansowanie, każda firma ma rachunek debetowy do obrotu (koszty stałe finansowane z późniejszych wpłat od touroperatorów). Do tej pory takie finansowanie zapewniał T. Cook.
To tyle w temacie twoich rewelacji.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
24 5 and-owc

Jak się "da" to się zrobi. Premier Mateusz tak jak poprzednik Donald lubię Peru-kraj Azteków i "LOT CODOR-a) - piosenka "El Condor Pasa". Też ją lubię.

! Odpowiedz
19 12 xxpp

Chiny zamknęły właśnie ruch turystyczny. nie ma wylotów i przylotów. Hong Kong zamknął szkoły.
To dopiero początek.

! Odpowiedz
53 18 marxs

to kupno potwornie zadłużonej niemieckiej firm to kolejna PISia pokazówka-propagandówka ma bezpośredni związek z druzgocącym dla PIS orzeczeniem SN i służy odwróceniu uwagi bedzie jak z PISimi Możejkami a może jeszcze gorzej PISty wyrywają ostatnie 50 gr konającemu polskiemu podatnikowi po czym zamieniaja te 50 gr w(. ....) ot tacy odwrotni cudotwórcy

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
52 30 marxs

kapitalny pościk z Interii sama 100 % prawda o PIS
"2015 – wystarczy nie kraść
2016 – my nie kradniemy, nam się to po prostu należy
2017 – inni też kradli
2018 – inni kradli więcej
2019 –kradniemy ale zgodnie z prawem
2020 – kradniemy i co nam zrobicie?"

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne