LOT pierwszy raz od siedmiu lat osiągnął zysk na lataniu

99 mln zł zysku na działalności podstawowej, czyli na przewozie pasażerów, odnotowały w 2014 roku PLL LOT - podała spółka. To pierwszy od siedmiu lat zysk osiągnięty na lataniu - zaznaczył w środę podczas prezentacji wyników prezes PLL LOT Sebastian Mikosz.

LOT pierwszy raz od siedmiu lat osiągnął zysk na lataniu
LOT pierwszy raz od siedmiu lat osiągnął zysk na lataniu (lot.com)

Zadowolenie z wyników LOT-u wyraził minister skarbu Włodzimierz Karpiński. Zaznaczył, że oczekuje od zarządu LOT-u dalszej poprawy wyników, przygotowania strategii rozwoju spółki i koncepcji nowych połączeń lotniczych.

"W zeszłym roku mieliśmy minus 3,8 (mln zł), byliśmy bardzo blisko zera, a w tej chwili jesteśmy bardzo blisko 100 mln (zł zysku). Ale przekroczyliśmy to zero wyraźnie. Jesteśmy z tego wyniku bardzo zadowoleni, ponieważ jest on pierwszy raz od siedmiu lat zyskiem na tym, co jest naszym sensem istnienia" - podkreślił na konferencji Mikosz. Zaznaczył, że poprawa wyniku za 2014 r. względem 2012 r. wynosi 246 mln zł.

Dodał, że szczególnym powodem do zadowolenia jest fakt, że wypracowany w 2014 r. zysk spółki na przewozach pasażerskich jest o 40 proc. wyższy niż ten zakładany w planie restrukturyzacji spółki.

Wśród elementów, które złożyły się na wynik finansowy, prezes LOT-u wymienił nowe kanały dystrybucji, nowe systemy odpraw, rozbudowę oferty, poprawę jakości obsługi, więcej akcji promocyjnych i większe przychody z cargo. "Ciężko też nie wspomnieć o tzw. efekcie Dreamlinera (...). Jest to bardziej efektywny samolot" - zaznaczył Mikosz.

Prezes LOT-u zapowiedział dalszy zysk w 2015 r. "W planie mamy 124 mln zł wyniku na działalności podstawowej. W tej chwili podtrzymujemy prognozę na poziomie 126 (mln zł)" - powiedział. Zaznaczył jednak, że to trudny rok dla LOT-u, bo spółka nie może maksymalnie wykorzystywać swoich aktywów w związku z restrykcjami wynikającymi z pomocy publicznej. Wśród zamierzeń wymienił m.in. dokończenie planu restrukturyzacji, prac nad długoterminową strategią rozwoju, podjęcie ostatecznych decyzji dot. nowych połączeń długo- i krótkodystansowych.

Podczas konferencji Mikosz był pytany o prywatyzację LOT-u. "My jako zarząd nie prywatyzujemy LOT-u, szukamy inwestora do podniesienia kapitału, takie rozmowy są, natomiast wszystko, co powiem, więcej zaszkodzi procesowi" - odpowiedział. "My jesteśmy gotowi mentalnie i organizacyjnie do procesu prywatyzacji od dłuższego czasu, natomiast to są decyzje, które są po stronie potencjalnych inwestorów. Głęboko wierzę w to, że im lepsze są wyniki linii, tym zawsze zainteresowanie i prawdopodobieństwo znalezienia kogoś, kto włoży prywatne pieniądze do spółki, rośnie" - dodał.

W ub. roku przewoźnik poprawił też tzw. wynik EBITDA (zysk przed podatkami, amortyzacją i odsetkami-PAP) - wyniósł on 291 mln zł względem 156 mln zł w 2013 r. oraz minus 346 mln zł w 2012 r.

Jak poinformowano, w 2014 r. LOT przewiózł o 2 proc. więcej pasażerów niż rok wcześniej.

"Zysk operacyjny PLL LOT na poziomie 99,4 mln zł jest o prawie 30 mln zł lepszy od zakładanego w planie restrukturyzacji złożonym do Komisji Europejskiej. Zgodnie z nim LOT miał w 2014 r. odzyskać rentowność. Cel ten został przez spółkę osiągnięty. Polski przewoźnik jest dziś jednym z nielicznych przykładów udanej transformacji linii lotniczej w Europie" powiedział cytowany w komunikacie minister Karpiński.

W ocenie ministra skarbu, LOT zaczyna być dobrze prosperującą spółką z perspektywami rozwoju. "To szczególnie istotne biorąc pod uwagę, że w ciągu ostatnich 10 lat LOT osiągnął dodatni wynik tylko dwa razy i było to w okresach wyjątkowo dobrej koniunktury na rynku, czyli w 2005 r. i 2007 r. To potwierdza, że spółka konsekwentnie realizuje plan restrukturyzacji, przedłożony w KE oraz że jego założenia okazały się właściwe" dodał. Zaznaczył, że 90 proc. inicjatyw restrukturyzacyjnych przewidzianych w planie przewoźnika zostało już wdrożonych.

"Od zarządu LOT-u oczekuję dalszej poprawy wyników, a także przygotowania strategii rozwoju spółki, która pozwoli wykorzystać rosnący rynek przewozów lotniczych. LOT powinien się dalej rozwijać. Liczę, że zarząd przygotuje także koncepcję nowych połączeń lotniczych, na których zacznie latać od początku przyszłego roku, czyli po formalnym zakończeniu procesu restrukturyzacji" powiedział minister. Podkreślił, że wyniki narodowego przewoźnika potwierdzają zasadność bardzo trudnej decyzji o udzieleniu LOT-owi pomocy publicznej i zaakceptowaniu jego planu restrukturyzacji.

"Również pomoc publiczna dla LOT została wypłacona w kwocie o prawie połowę niższej niż planowano. Alternatywą do udzielenia LOT-owi pomocy publicznej było bankructwo - utrata ponad półtora tysiąca miejsc pracy w spółce i kolejnych kilkudziesięciu tysięcy w firmach kooperujących. Dzięki tej pomocy LOT nadal może latać jako narodowy przewoźnik" podkreślił Karpiński.

Pod koniec lipca ub.r. KE zatwierdziła pomoc państwa dla PLL LOT. Komisja zaakceptowała też plan restrukturyzacji spółki. W związku z poprawiającą się sytuacją finansową przewoźnik nie wykorzystał w ub. roku całej drugiej transzy pomocy: wykorzystał 127 mln zł, czyli o ok. 250 mln zł mniej niż zakładał plan. (PAP)

jzi/ gma/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 1 ~janNowak

Jednym słowem - dostali od państwa 127 mln zł i mieli 99 mln zysku - pięknie - jednym słowem sytacili 28 mln zł

! Odpowiedz
0 1 ~nielot

to 127baniek to tylko druga transza, pierwasze 400 baniek, wprawdzie chyba wpadlo w rok 2013, ale tez zostalo zaksiegowane optymistycznie....

! Odpowiedz
1 0 ~nielot

Akcja marketingowa zaklinająca rzeczywistość, idzie pełna para widać będą chcieli wkrótce upchnąć komuś trupa. A że trup tak przypudrowany że nawet laik sie zorientuje ze juz cuchnie więc nic tylko czekać spektakularnego bankructwa. W trosce o nasze pieniadze trzymam kciuki zeby to szybko nastąpiło

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~Ferrycy

A czy spadek cen paliw nie miał znaczenia przy poprawie wyniku? W artykule nie ma o tym ani słowa.

! Odpowiedz
0 0 ~nielot

nie do konca, bo nie tak szybko wlyw cen na rynkach przeklada sie na oszczednosci lini lotniczych. Natomiast nie wspomniano o ca 500baniek kasy z budzetu, co w normalnej ksiegowosci znalazloby sie w pozycji winien a tu zadzialala magia i poszlo w zysk

! Odpowiedz
0 3 ~ds

w takim razie może zacząć zwracać otrzymane dotacje

! Odpowiedz
2 1 ~pytajacy

a co z synem premiera czy nadal pracuje w LOT pomimo działania dla dobra konkurencji należącej do Plichty

! Odpowiedz
1 4 ~aurelius

Tylko że syn premiera niegdy nie pracował i nie pracuje oczywiście w LOT. Pracował dla Zarządu Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie, nie wiem czy pracuje tam nadal.
Jego związek z LOT był taki jak pracownika hipermarketu z klientem dokonującego tam zakupów. Lot nie był i nie jest ani właścicielem ani udziałowcem portu lotniczego, jest tylko jak inne linie lotnicze tylko jednym z jego wielu klientów. Nie wychylaj się więcej z taką ignorancją w temacie, bo chluby to ci nie przynosi...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 1 ~qdsada odpowiada ~aurelius

tak czy inaczej to nie jest sektor prywatny.

! Odpowiedz
4 0 ~pzpr odpowiada ~aurelius

rozumiem, że Zarząd Portu Lotniczego w Rębiechowie to prywatna firma nie należy do firm skarbu państwa???? chłopie skończ gimnazjum i przestań się okłamywać

! Odpowiedz
WIG -0,19% 59 477,32
2019-02-19 17:05:00
WIG20 -0,14% 2 322,41
2019-02-19 17:04:30
WIG30 -0,08% 2 658,43
2019-02-19 17:15:00
MWIG40 -0,25% 4 077,12
2019-02-19 17:15:00
DAX 0,09% 11 309,21
2019-02-19 17:34:00
NASDAQ 0,40% 7 502,31
2019-02-19 20:42:00
SP500 0,38% 2 786,12
2019-02-19 20:41:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.

Przemek Barankiewicz - Redaktor naczelny portalu Bankier.pl

Jesteśmy najważniejszym źródłem informacji dla inwestorów, a nie musisz płacić za nasze treści. To możliwe tylko dzięki wyświetlanym przez nas reklamom. Pozwól nam się dalej rozwijać i wyłącz adblocka na stronach Bankier.pl

Przemek Barankiewicz
Redaktor naczelny portalu Bankier.pl