LOT chce rekompensaty za uziemienie boeingów

LOT będzie dochodził roszczeń wynikających ze strat, dodatkowych kosztów czy utraconych korzyści w związku z tym, że nie może używać pięciu boeingów 737 Max. Producent uziemił wszystkie samoloty tego typu po katastrofie w Etiopii - informuje czwartkowy "Dziennik Gazeta Prawna".

(fot. Adam Kopeć / LOT.pl)

"Będziemy dochodzić roszczeń wynikających ze strat, dodatkowych kosztów czy utraconych korzyści" mówi "DGP" rzecznik LOT Adrian Kubicki. Od kilku dni nasz narodowy przewoźnik nie może używać pięciu boeingów 737 Max, po tym jak producent uziemił wszystkie samoloty tego typu po katastrofie w Etiopii. Wcześniej walkę o odszkodowania zapowiedziała inna polska firma, Enter Air - pisze "DGP".

Nie wiadomo, jak długo samoloty Boeing 737 MAX nie będą mogły latać. Po dwóch katastrofach, do których doszło w ciągu pięciu miesięcy, na całym świecie zawieszono 371 maszyn tego typu - dodaje gazeta. Rzecznik LOT przyznaje, że firma jest w tej sprawie na etapie analiz prawnych. LOT pozyskał 737 MAX na zasadach leasingu operacyjnego od firmy Air Lease Corporation.

Przewoźnik dodaje też, że musi poczekać na dokładne wyniki badania katastrofy. Wstępna analiza czarnej skrzynki znalezionej po wypadku samolotu linii Ethiopian Air dowodzi, że jego przyczyna mogła być podobna jak w przypadku maszyny linii Lion Air. Eksperci wskazują na wadliwe działania systemu MCAS, który wspomaga sterowanie samolotem w określonych przypadkach. Ma on zapobiegać utracie siły nośnej i w razie potrzeby automatycznie opuszczać jego dziób. Tyle, że według śledczych ten system może zbyt łatwo się włącza - wskazuje "DGP".

"Po uziemieniu pięciu maksów LOT wynajął szybko cztery boeingi 737 starszego typu (dodatkowo okazjonalnie pożycza piątą maszynę od Enter Air). "Choć przewoźnik nie zdradza dokładnych kwot, jakie za to płaci, to z pewnością są one ogromne" - podaje gazeta.

emi/ hgt/

Źródło: PAP
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
4 1 tksl

samolot na zdjęciu to nie boeing 737 MAX tylko SP-LLF Boeing 737-400

! Odpowiedz
2 9 open_mind

„system MCAS, który wspomaga sterowanie samolotem w określonych przypadkach”
To jest nieprawda, System MCAS w skrajnych przypadkach totalnie przejmuje kontrole nad sterowaniem ustawienia lotek wysokościowych bez wiedzy i kontroli pilota. Dlaczego? Bo w związku z rywalizacją oszczędnością i pospiechem dopuścili do użytkowania samolot o nie korzystnych warunkach aerodynamicznych. (Za silne silniki i umieszczone za bardzo do przodu spod skrzydeł) i aby ukryć ten błąd wklepali specjalny software (wadliwy) który miał to ukryć. I to jest sprawa kryminalna którą już zajęli się odpowiednie służby w USA.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 5 jerloz210935

Winno być odwrotnie to pilot w krajnych przypadkach podeejmuje decyzje

! Odpowiedz
0 0 open_mind odpowiada jerloz210935

Nie! Ten system działa niezależnie od pilota i dlatego wydarzyły się te katastrofy. Wiem że dziwnie to brzmi ale tak załatali usterkę konstrukcyjną.

! Odpowiedz
2 11 open_mind

Nie rozumiem o co im się rozchodzi przecież jeszcze w dniu, 2019-03-11
podawali że: „Polacy nic się nie stało Boeingami nadal będzie się latało”
Ktoś z wysokiego Lotu w Locie powinien odejść ze stanowiska bo nie wie co czyni, i chciał narazić pasażerów na utratę życia. Taki człowiek nie ma prawa więcej pracować na tak odpowiedzialnym stanowisku w locie, i w locie powinien wylecieć!!!!!!!!!!!!!!.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz

Do rozliczenia PIT 2018 zostało:

WCZYTAJ TWÓJ E-PIT

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

    Termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy przez osoby prawne.

  • Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

    Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.