REKLAMA
JUŻ JUTRO

"Koszyk zakupowy" znów droższy. W tych sklepach ceny były najwyższe

2022-08-17 07:02
publikacja
2022-08-17 07:02
"Koszyk zakupowy" znów droższy. W tych sklepach ceny były najwyższe
"Koszyk zakupowy" znów droższy. W tych sklepach ceny były najwyższe
fot. ERIC GAILLARD / / Reuters

Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu br. kształtowała się na poziomie 249,04 zł. To wzrost o 2,29 zł, czyli 0,93 proc. w porównaniu do czerwca br. – podano w raporcie z badania „Koszyk zakupowy” autorstwa ASM Sales Force Agency.

„Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były nieznacznie wyższe niż w czerwcu. W pozostałych 5 zanotowano minimalne spadki (od 0,3 proc. do 2,11 proc.). Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu br. kształtowała się na poziomie 249,04 zł. To wzrost o 2,29 zł, czyli 0,93 proc.” – podano w raporcie z badania „Koszyk Zakupowy”.

Wskazano w nim, że największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash&Carry (4,65 proc.). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w 8 na 10 analizowanych sieci. Były to m.in.: Intermarché (11,62 proc.), Makro Cash&Carry (10,47 proc.) czy Lidl (9,46 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w lipcu 2022 r. była wyższa aż o 33,81 zł niż przed rokiem, tj. o 13 proc.

„Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 192,65 zł (więcej o 0,46 zł niż w czerwcu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 300,79 zł (więcej o 5,02 zł niż w czerwcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2022 r. wyniosła 108,14 zł i jest ona o 4,56 zł wyższa niż w czerwcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 8,29 proc. z 229,98 zł w lipcu 2021 r. do 249,04 zł w lipcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego w lipcu 2022 r. była wyższa o 2,98 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2022 r. droższy o 1,93 proc. niż w 2021 r.” – wskazano w informacji prasowej ASM Sales Force Agency.

Wskazano w niej, że koszty produkcji i transportu utrzymują się na wysokim poziomie, więc w kolejnych miesiącach możemy się spodziewać dalszego wzrostu cen wybranych produktów szybkozbywalnych.

„Wydaje się, że szczyt inflacyjny wciąż jest przed nami, biorąc pod uwagę między innymi zapowiadane podwyżki cen energii. Warto pamiętać, że niższą dynamikę wzrostu obserwujemy jedynie w skali ostatniego miesiąca. Porównanie cen rok do roku w odczuciu konsumentów nadal wypada niekorzystnie. Sieci handlowe mogą jednak wykorzystać ten moment do intensywnych działań promocyjnych, zwracając na siebie uwagę tych osób, które aktywnie poszukują najlepszych ofert” – powiedział cytowany w informacji prasowej , dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

Z raportu wynika, że w lipcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało 8 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe. Rekordowy wzrost cen w skali roku (85,41 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że nabiał podrożał o 20 proc., piwo i używki o prawie 15 proc., produkty sypkie i dodatki o 11 proc. a mięso wędliny i ryby o blisko 7 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w lipcu 2022 r. taniej o 0,31 proc.).

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

autor: Marek Siudaj

Źródło:PAP
Tematy
Ubezpieczenie NNW Studenta dedykowane dla studentów i uczniów wyższych uczelni z 10% rabatem

Ubezpieczenie NNW Studenta dedykowane dla studentów i uczniów wyższych uczelni z 10% rabatem

Komentarze (6)

dodaj komentarz
andrettoni
Jak idę do Biedronki, to tam cukier jest po prawie 5 zł, a obok pusta półka z etykietą, że cukier jest po 2,19; tylko tego taniego nie ma. Mam go kupić jak kiedyś będzie, czy kupić ten droższy? Obliczanie inflacji według najtańszych towarów, których po prostu nie ma to po prostu kłamstwo. Nie chodzicie do sklepu?
marinata
u mnie w Biedrze był po 3,99 ze dwa tygodnie temu, teraz nie sprawdzam bo nie potrzebuję, ale z doświadczenia życiowego wiem iż za chilę zaczną się mega promocje bo kampania buraczana w toku i miejsca braknie na przechowywanie cukru
bha
W detalu inflacja jest o wiele wyższa od tej oficjalnie wygodnej, skromnie liczonej i podawanej. Niestety ceny w detalicznej sprzedaży rosną jak w kalejdoskopie praktycznie co nową dostawę. Ten detaliczny obłęd niczego dobrego na dłuższą metę nie przyniesie rynkowi i gospodarce oprócz spadku konsumpcji wzrostu oszczędzania ludzi W detalu inflacja jest o wiele wyższa od tej oficjalnie wygodnej, skromnie liczonej i podawanej. Niestety ceny w detalicznej sprzedaży rosną jak w kalejdoskopie praktycznie co nową dostawę. Ten detaliczny obłęd niczego dobrego na dłuższą metę nie przyniesie rynkowi i gospodarce oprócz spadku konsumpcji wzrostu oszczędzania ludzi na zbędnych i mniej potrzebnych im produktach, rzeczach, używkach tzw. kulturze, a potem to już jest tylko krok najpierw do spadku obrotów i dochodów wielu biznesów firm, usług, a na końcu cóż... do zwijania żagli i fali upadków i bankructw. Niestety
szprotkafinansjery
Pisowskie trolle start!
bha
Pisowych, Tusiowych, PeOwych też tu nie brakuje jednostronnie krótkowidzących od 30 lat dlatego jest tak coraz Niby dostatniej, niby coraz godniej i niby coraz lepiej i spokojniej się wszystkim żyje - NIBY. Wszyscy są siebie warci.
stachsgh
Mocna walka o koszyk z zakupami
https://www.youtube.com/watch?v=oVrdIXQ2g30

Powiązane: Budżet rodziny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki