REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Czeka nas koniec korzystania z samochodów na gaz? Wyjaśniamy

2021-10-30 06:00
publikacja
2021-10-30 06:00
Czeka nas koniec korzystania z samochodów na gaz? Wyjaśniamy
Czeka nas koniec korzystania z samochodów na gaz? Wyjaśniamy
fot. Włodzimierz Wasyluk / / FORUM

Krajowe media informowały, że niedopracowane przepisy mogą rzekomo uniemożliwić korzystanie z aut na gaz. Wyjaśniamy, jakie są przyczyny tego zamieszania.

Polska, obok Włoch, jest niekwestionowanym europejskim liderem pod względem popularności aut na gaz. W obydwu wymienionych krajach kierowcy użytkują około 3,3-3,4 mln samochodów osobowych zasilanych gazem. Nasz wynik (ok. 14%) jest jednak proporcjonalnie wyższy względem ogólnej liczby samochodów osobowych niż ten włoski (8,5%).

Dane GUS-u, sprawdzone przez Ubea.pl, potwierdzają, że w niektórych powiatach udział aut z instalacją gazową sięga nawet 40%. Niestety, ostatnie miesiące nie były szczególnie pomyślne z punktu widzenia właścicieli samochodów zasilanych tym paliwem. Chodzi nie tylko o wzrost cen, który wyniósł aż 60% w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Kierowców mogły również zaniepokoić doniesienia o rzekomej konieczności uzyskania nowych homologacji dla nawet 3 mln instalacji gazowych w autach. 

Interpelacja trojga posłów przyciągnęła sporą uwagę

Duża część interpelacji poselskich jest mało ciekawa i dlatego nie wzbudza zainteresowania dziennikarzy. Zdarzają się jednak zapytania zwracające sporą uwagę mediów.

„Przykład może stanowić interpelacja nr 27286 do ministra infrastruktury w sprawie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia złożona na początku października 2021 r. przez troje parlamentarzystów (Mieczysława Baszko, Grzegorza Piechowiaka i Annę Dąbrowską-Banaszek)” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Autorzy wspomnianej interpelacji podkreślają, że projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia jest mocno niedopracowany i może spowodować spore zamieszanie związane z homologacjami instalacji LPG. Wspomniany projekt został w Rządowym Centrum Legislacji (RCL) oznaczony numerem UC80.

„Rząd planował wprowadzić przepisy przewidziane przez projekt numer UC80 wraz z dniem 1 stycznia 2022 roku, ale wydaje się to coraz mniej prawdopodobne, zważywszy na upływ czasu. Ostatnia aktywność w RCL związana z opisywanym projektem przypadła na dzień 16 sierpnia 2021 roku” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ministerstwo Infrastruktury a auta na gaz

Autorzy interpelacji numer 27286 stwierdzili, że projektowana ustawa wprowadzi obowiązek uzyskania nowej homologacji zgodnej z regulaminem 115 EKG ONZ w przypadku samochodów posiadających wcześniej zamontowane instalacje LPG. Bez takiej nowej homologacji auta na gaz miałyby zostać wyłączone z legalnego użytku.

Ministerstwo Infrastruktury interpretuje jednak inaczej projektowane przepisy i twierdzi, że właściciele aut ze starszymi instalacjami gazowymi nie mają się czego obawiać. Zdaniem resortu obecny system homologacji dotyczących instalacji gazowych zostanie na razie zachowany.

„Wprowadzenie dodatkowej ścieżki homologacyjnej (zgodnej z regulaminem ONZ nr 115) będzie dodatkowym rozwiązaniem, które ma na celu dostosowanie polskich przepisów do regulacji unijnych i poprawę bezpieczeństwa instalacji LPG” - podaje Paweł Kuczyński.

Promocja dla czytelników Bankier.pl

Dzięki współpracy Finax z portalem Bankier.pl przygotowaliśmy promocję dla czytelników. Każdy czytelnik może otrzymać dwie zniżki:

  1. Zniżkę polegającą na darmowym zarządzaniu kwotą 1000 EUR przez rok.
  2. Zwolnienie z pobierania prowizji manipulacyjnej za niskie wpłaty (czyli te poniżej kwoty 1000 EUR) na zawsze na wszystkich kontach (można ich otworzyć wiele w ramach jednego rachunku), które otworzy w Finax w okresie promocji.

Aby skorzystać z promocji (zniżek), w okresie od 25 października do 7 listopada (okres promocji) należy wykonać następujące kroki:

  1. Kliknąć w link Bankier.pl prowadzący do strony internetowej Finax.
  2. Przejść w ten sposób  na stronę internetową Finax i otworzyć rachunek.
  3. Wpłacić na rachunek Finax pierwszy depozyt (wystarczy 100 zł).

Jeżeli zajrzymy do projektu kontrowersyjnej ustawy, to na samym jej końcu, w przepisach przejściowych, faktycznie można znaleźć informację mówiącą, że: „świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem zachowują ważność do czasu wygaśnięcia przepisów stanowiących podstawę ich wydania” (zobacz art. 73 projektu).

„Ta wzmianka, podobnie jak wyjaśnienia ministerstwa, nie zmienia jednak faktu, że projekt nowej ustawy jest obszerny, skomplikowany i wzbudza wątpliwości firm zajmujących się montażem instalacji gazowych” - komentuje Andrzej Prajsnar.

Pośpiech i zbyt szerokie uprawnienia

Instalatorzy narzekają między innymi na nowe, szerokie uprawnienia dla Transportowego Dozoru Technicznego oraz fakt, że konsultacje społeczne projektu ustawy trwały zbyt krótko (tylko dwa tygodnie w czasie wakacji).

„Pośpiech wynikał zapewne z faktu, że Polska musi szybko wdrożyć odpowiednie regulacje unijne, aby uniknąć kar za ich nieterminowe wprowadzenie. Zresztą w ocenie skutków regulacji dotyczącej nowej ustawy jest mowa o presji czasowej” - zaznacza Paweł Kuczyński.

Czy homologacja ma znaczenie dla ubezpieczenia AC?

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl w ramach dodatkowej informacji przypominają, że homologacje i przeglądy instalacji gazowych są ważne również z punktu widzenia ubezpieczycieli. Ogólne warunki ubezpieczeń (OWU) dotyczące autocasco często przewidują wyłączenia odpowiedzialności owiązane ze złym stanem technicznym samochodu, brakiem wymaganych badań technicznych oraz homologacji.

„Jeżeli zaniedbania kierowcy związane z formalnościami technicznymi lub złym stanem technicznym pojazdu miały wpływ na wystąpienie szkody, to zakład ubezpieczeń zyska możliwość uchylenia się od odpowiedzialności finansowej” - przypomina Andrzej Prajsnar.

Źródło:
Tematy
Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Komentarze (11)

dodaj komentarz
rekin1986
Koniecznie chcą wszystkich zmusić do tego by przesiedli się w nowoczesne ZABAWKI dzisiejsze samochody to nie to samo co było jeszcze 15 czy 20 lat temu , że nie szło ich zajechać dzisiaj to głównie zabawki dla dorosłych

Elektroniki w nich napchane kto wie ile a ceny napraw w razie awarii to jedna wypłata
Koniecznie chcą wszystkich zmusić do tego by przesiedli się w nowoczesne ZABAWKI dzisiejsze samochody to nie to samo co było jeszcze 15 czy 20 lat temu , że nie szło ich zajechać dzisiaj to głównie zabawki dla dorosłych

Elektroniki w nich napchane kto wie ile a ceny napraw w razie awarii to jedna wypłata mało

Szczególnie jak nawali system elektronicznego poboru paliwa to jak dobrze pójdzie to 5 tys na naprawę mało

Gaz dobra rzecz tylko musi być do niego uzupełnienie benzyny do zapalania bez tego nie ma szans na dobrą jazdę

Cena paliw płynnych jest zależna od ceny ropy natomiast gaz propan butan jest produktem ubocznym oczyszczania gazu ziemnego czy destylacji ropy naftowej a przez to jest tańszy bo ma znacznie mniejsze zastosowanie niż gaz sieciowy
men24a
Kiedyś też z koni i wozu zrobili przesiadkę na auta spalinowe. Uwierz mi opór był też wielki, na tyle wielki że nawet podczas 2 wojny światowej z końmi szli na czołgi.
ravauw
Ze spalania propan butanu a to lpg, powstaja tylko tlenki azotu, co2 i woda....
jas2
"Ze spalania propan butanu a to lpg, powstaja tylko tlenki azotu, co2 i woda...."

To samo powstaje ze spalania wszystkich węglowodorów, i węglowodanów.
kamillt
To jak w końcu dbają o klimat skoro walczą z najczystszym paliwem?
I dlaczego na tym wspaniałym Zachodzie te paliwo nie jest tak popularne? Nie ma bardziej ekologicznego paliwa niż LPG.
men24a
Słyszałeś coś o normach euro6 ? Sądzisz że Niemcy i Francuzi wycinają filtry cząstek stałych czy sprowadzają 2 mln używanych aut rocznie, ze średnią wieku 11 czy 14 lat ?
Wiesz co za PiSu się robi ze śmiećmi na wysypiskach ? Mieszkałeś czasami na wsi i wciagales nosem dym z wungla ? Jesteś przyzwyczajony i nie
Słyszałeś coś o normach euro6 ? Sądzisz że Niemcy i Francuzi wycinają filtry cząstek stałych czy sprowadzają 2 mln używanych aut rocznie, ze średnią wieku 11 czy 14 lat ?
Wiesz co za PiSu się robi ze śmiećmi na wysypiskach ? Mieszkałeś czasami na wsi i wciagales nosem dym z wungla ? Jesteś przyzwyczajony i nie zwracasz na to uwagi. Na polskich jeziorach wszystkie fekalia że statków wrzucane są do wody, jak Unia mówi żeby coś z tym zrobić to Polak drze japę, że wtrąca się w naszą gospodarkę i że my chcemy niezależności.Polska NIGDY w unii nie powinna się znaleźć, bliżej jest jej do Rosji.
po_co odpowiada men24a
To przepisy Unijne pozwalają na uznanie wysyłanych z Niemiec do Polski setek ton odpadów za poddane recyklingowi. Zresztą dokładnie te same przepisy doprowadziły do powstania we Włoszech największej na świecie mafii śmieciowej która swoimi zyskami przewyższała organizacje handlujące narkotykami.

Wspaniała ta Unia.
fiat126p odpowiada men24a
Jaki jest związek niepotrzebnych regulacji unijnych z wycinaniem filtrów cząstek stałych (w przypadku gazu dużo ich znajdziesz...)?
Nielogiczne jest unieważnienie ubezpieczenia gdy zmienią się przepisy w zupełnie innej dziedzinie. Wcześniej instalacje były OK, jakieś ryzyko ubezpieczyciel wyliczył i określił stawkę.
Jaki jest związek niepotrzebnych regulacji unijnych z wycinaniem filtrów cząstek stałych (w przypadku gazu dużo ich znajdziesz...)?
Nielogiczne jest unieważnienie ubezpieczenia gdy zmienią się przepisy w zupełnie innej dziedzinie. Wcześniej instalacje były OK, jakieś ryzyko ubezpieczyciel wyliczył i określił stawkę. Przecież na prawdopodobieństwo awarii nie ma wpływu zdelegalizowanie instalacji przez nowe przepisy bo instalacja wciąż ta sama! Tylko się urzędasy nudziły. Ale jest formalny pretekst...

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki