Ruth Benedict, Marcel Duchamp, Thomas Merton, Mikołaj Bierdiajew są między twórcami, których dzieła 1 stycznia 2019 roku trafiły do domeny publicznej. Prawa autorskie je chroniące wygasły - od tego momentu będą one mogły być swobodnie wykorzystywane


Co roku 1 stycznia na całym świecie otwiera się dostęp do nowych zasobów, które przestały podlegać prawu autorskiemu i przeszły do domeny publicznej. Obecnie obowiązujący w Polsce okres trwania praw autorskich to 70 lat po śmierci autora. To oznacza, że 1 stycznia każdego roku (bo prawa wygasają ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego) do domeny publicznej przejdą utwory twórców zmarłych 70 lat temu czyli w 1948 roku. Od tego momentu będą one mogły być swobodnie wykorzystywane: stają się powszechnie dostępne.
Do domeny publicznej przeszły właśnie dzieła takich autorów jak amerykańska antropolog Ruth Benedict, polski psycholog Władysław Witwicki, rosyjski filozof Mikołaj Bierdiajew. Poza tym w 2019 roku do domeny publicznej trafiają dzieła m.in. francuskiego teatrologa Antona Artauda, radzieckiego reżysera Siergieja Eisensteina, Zeldy Fitzgerald, Marcela Duchampa, Helen Keller, Thomasa Mertona, Johna Steinbecka, Martina Lutera Kinga.

Podatkowy rozkład jazdy i wskaźniki kadrowo-płacowe na 2023. Ściąga dla przedsiębiorcy
Od stycznia 2023 r. zmieniły się wskaźniki kadrowo-płacowe. Prezentujemy najważniejsze zmiany. I zachęcamy do pobrania pliku pdf. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
W USA początek 2019 roku jest szczególny - 1 stycznia do domeny publicznej przechodzą prace powstałe przed 1923 rokiem, których ochrona została przedłużona w wyniku m.in. lobbingu firmy Disney, najpierw w 1976 roku, a potem ponownie w 1998 roku przez The Copyright Term Extension Act (Mickey Mouse Protection Act), która przedłużyła okres ochrony utworów powstałych w latach 1923-77 do upływu do 95 lat od daty pierwszego rozpowszechnienia. Właśnie upływa 95 lat licząc od końca 1923 roku. Tym samym 1 stycznia 2019 roku, w USA do domeny publicznej trafiły nie tylko utwory uwolnione globalnie w 70 lat po śmierci twórców, ale także np. wczesne czarno-białe animacje takie jak "Felix the Cat" czy "Koko the Clown", "Pielgrzym" Charlie Chaplina, "Rozkosze gościnności" Bustera Keatona i Johna Blystone, "Dziesięć przykazań" Cecila B. DeMille. (PAP)
autor: Agata Szwedowicz
aszw/ pat/