Kim jest polska businesswoman?

Wiek - około 30 lat, na ogół dobrze wykształcona. Zanim założyła firmę, pracowała na etacie. Do zmiany statusu zawodowego skłoniły ją przede wszystkim względy finansowe oraz dążenie do samodzielności. Najczęściej pozostaje w stałym związku, nie ma dzieci, ale nie rezygnuje z ich posiadania – tak wygląda obraz statycznej właścicielki firmy w Polsce. Polki cechuje poza tym pracowitość, cierpliwość, kreatywność, innowacyjność i odwaga.

święto kobiet biznesu

Eurostat podaje, że w Polsce firmy założone i prowadzone przez kobiety stanowią 34,3% ogółu przedsiębiorstw. W Europie najwięcej kobiecych firm jest w Portugalii (40,35%), na Litwie (37,5%), Łotwie (36,5%) i w Austrii (35,2%). Najmniej w Irlandii (18,7%) i na Malcie (17%). Z kolei największy na świecie udział kobiet wśród ogółu przedsiębiorców występuje w Tajlandii (45,5%), Peru (38,4%) i Kanadzie (34%). Są jednak kraje, w których przedsiębiorczość kobiet jest wyższa od przedsiębiorczości mężczyzn, np. w Japonii.

Polska w czołówce krajów UE



Poziom przedsiębiorczości kobiet w Polsce jest jednym z najwyższych w Unii Europejskiej. Z prawie 35-procentowym  udziałem kobiecych firm znajdujemy się w czołówce.

Wykres 1: Udział kobiet wśród przedsiębiorców ogółem w 2009 roku

Źródło: Obliczenia PARP na podstawie danych Eurostat

Jeszcze lepiej wypadamy, jeżeli pod uwagę weźmiemy kobiety –  pracodawczynie. Wprawdzie łączny odsetek ich jest mniejszy, ponieważ pomniejszony o osoby samozatrudnione, ale i tak stawia nas to na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej (29,4%).

Wykres 2: Udział kobiet wśród pracodawców ogółem w 2009 roku
Źródło: Obliczenia PARP na podstawie danych Eurostat


Przedsiębiorczość kobiet w Polsce



Firmy polskich kobiet są na ogół niewielkie i w większości przypadków jednoosobowe. Kobiety najchętniej zakładają firmy usługowe z zakresu ochrony zdrowia, pomocy społecznej oraz obsługi rynku nieruchomości. Niestety charakteryzują się one krótszą przeżywalnością na rynku od firm prowadzonych przez mężczyzn. W 2010 roku wskaźnik przeżywalności firm (które zostały założone w 2006 roku) prowadzonych przez kobiety wyniósł 43%, a przez mężczyzn 50,6%.

Oprócz profilu przedstawionego na początku artykułu spośród kobiet przedsiębiorczych w Polsce wyłania się równie mocno drugi profil, który jest także bardzo popularny. To kobieta w wieku 45 lat lub starsza, zamężna, mająca jedno lub dwoje dzieci, mająca wyższe wykształcenie.

8 marca: Święto Kobiet Biznesu

Prowadzisz własną firmę? Jesteś kobietą przedsiębiorczą? Cechuje cię zaradność i konsekwencja w działaniu? Jeżeli chociaż na jedno pytanie odpowiedziałaś twierdząco, znaczy to, że masz szansę zostać Kobietą Biznesu 2010.

Zgłoś się do konkursu!


Biznes nie ma płci



Przy omawianiu poziomu przedsiębiorczości kobiet pojawia się porównanie do biznesów prowadzonych przez mężczyzn. Nie da się tego uniknąć, ale także nie ma w tym nic złego. Dlaczego? Ponieważ niezależnie od tego, która płeć prowadzi firmę, ich motywacje, bariery, z jakimi muszą się zmagać i korzyści są takie same.
Za przykład mogą posłużyć np. motywacje do założenia firmy. Zarówno wśród kobiet, jak i wśród mężczyzn, wymieniane są te same powody podjęcia decyzji o założeniu firmy, podobny jest nawet odsetek udzielanych odpowiedzi.

Wykres 3: Co spowodowało, że podjęła/podjął Pani/Pan działalność gospodarczą?

Źródło: Opracowanie PARP na podstawie badania PAPI II

Najczęstszym powodem założenia firmy jest przede wszystkim chęć wykorzystania sprzyjających okazji. Kolejno wymieniono brak alternatywy w postaci pracy na etacie oraz dążenie do niezależności i samodzielności w decydowaniu o własnym losie. Ważnym czynnikiem jest również chęć polepszenia sytuacji materialnej swojej i rodziny.

Główną różnicę widać w finansach



Pewnej nierówności przy omawianiu biznesu według płci doszukać się jednak można w finansowaniu dostępnym w bankach. PARP podaje, że dane z 34 krajów, w tym 26 gospodarek Europy Wschodniej i środkowej Azji, wykazały, że firmy zarządzane przez kobiety miały o 5% mniejsze prawdopodobieństwo otrzymania kredytu i musiały liczyć się z koniecznościa zapłacenia wyższych stóp procentowych (o średnio 0,5%) niż firmy zarządzane przez mężczyzn.

W Polsce  jeszcze jednym istotnym czynnikiem pogarszającym pozycję kobiety prowadzącej firmę względem mężczyzny jest obciążenie obowiązkami opiekuńczymi wobec dzieci, szczególnie tych najmniejszych. Rozwiązania, które pomogłoby w tej sprawie, to przede wszystkim rozwój instytucjonalnych form opieki nad najmłodszymi dziećmi –  żłobków – i łatwiejszy do nich dostęp.

Specjaliści podkreślają jednak, że obserwowana sytuacja, w której poziom przedsiębiorczości mężczyzn jest wyższy niż kobiet, może się wkrótce zmienić. Kobiety nie wykazują bowiem większej awersji do ryzyka niż mężczyźni (szczególnie młode kobiety). Coraz chętniej decydują się więc na założenie własnej działalności gospodarczej. Będzie im to także z pewnością ułatwiał proces odejścia do lamusa stereotypu postrzegania roli kobiety, jako tylko tej pilnującej domowego ogniska.

*dane w artykule pochodzą z raportu: Przedsiębiorczość kobiet w Polsce wydanego przez PARP


Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl

Barbara Sielicka

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~kismes

Uzupełnię trochę informacj:
- singielka
- założenie rodziny to raczej bardzo daleka przyszłość.
- wyjątkowo ambitna , aż wręcz agresywna.
- swoje kompleksy leczy agresywnością w interesach i stosunkach z pracownikami. Swoim zachowaniem w stosunku do pracowników często przypomina średniowiecznego feudała. Lepiej traktuje podległych jej meżczyzn niż kobiety.
- Po 50 obudzi się, że w zasadzie jest sama a wszyscy wokół tzw. przyjaciele to tylko dworacy, którzy przy pierwszej okacji zamienią swojego władcę na innego.

Pokaż cały komentarz !
0 0 ~kas

Polskim biznesswomenem czyli smieciem , ktorego trzeba rypać bardziej niz ona rypie swoich

! Odpowiedz
0 0 ~edyta

Dnia 2012-03-07 o godz. 10:48 ~kas napisał(a):
> Polskim biznesswomenem czyli smieciem , ktorego trzeba
> rypać bardziej niz ona rypie swoich
eh faceci.... tak boli że czasem trzeba kobiecie zwyczajnie okazać szacunek i potulnie wykonać polecenie?

! Odpowiedz
1 0 ~ed

a nie mozna ,kawe na lawe ,byla z bogatym facetem /najczesciej/ facet juz sie nia znudzil i cos jej kapnelo ,jak miala glowe to pociagnela BIZNES dalej i zostala biznessa ,a jak nie to szuka nastepnego do wydojenia .........................

! Odpowiedz
0 0 ~Iwona K.

Poprzednie wpisy są oburzające. Dlaczego w Polsce są tendencje do nielubienia ludzi przedsiębiorczych, a szczególnie samodzielnych, przedsiębiorczych kobiet. Co to za wiocha w tej Polsce. Czy wy wypowiadający się na forum ludzie nie wstydzicie się swojego ograniczonego charakteru, a może korzystacie z ichpodatków i jesteście na jakimś zasiłku?
Moim zdaniem kobieta przedsiębiorcza w Polsce ma ciężko, ze względu na blokady nie tylko ze względu na gospodarkę i możliwości rozwoju w naszym kraju. Mężczyźćni często przeszkadzają im w tym wszystkim, gdyż nie są przyzwyczajeni do panowania kobiet w innym miejscu niż w kuchni. To też jest ograniczenie z ich strony. Dlaczego nasze społeczeństwo nie zamieni zazdrości na bardziej ambitne działania oraz podwyższenie swojej poprzeczki.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 0 ~xxx

mozesz mi POdwyzszyc poprzeczke!:-)

! Odpowiedz
0 1 ~Resisdus

Pani Iwono odpowiadam na pani pytanie.To jest tak zwana polska życzliwość :)

! Odpowiedz
0 1 ~marianno

odpowiedz jest banalnie prosta - polska biznesłoman jest panią która mocno zadowala swoich sponsorów.....

! Odpowiedz
0 1 ~Racjonalistka

Na pewno nie jest zakompleksionym i niedowartościowanym facetem - jak panowie w wypowiedziach dwa wiersze wyżej, zazwyczaj ma dużą wiedzę i przeważnie jest aż nazbyt pracowita.

! Odpowiedz
0 1 racjonalistka

Na pewno nie jest zakompleksionym i niedowartościowanym facetem, jak panowie dwa wiersze wyżej. Zazwyczaj ma dużą wiedzę i poczucie odpowiedzialności za to, co robi (i pisze).

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne