UE sfinansuje projekty w Polsce, m.in. ekspresówki do Warszawy

Komisja Europejska poinformowała we wtorek o podjęciu decyzji ws. finansowania budowy kilku dróg w Polsce m.in. S7 z Warszawy do Grójca, wsparcia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz pomocy w zakupie nowego sprzętu do Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.

(fot. Dado Ruvic / Reuters)

Projekty w Polsce znalazły się w szerszym pakiecie ogłoszonym przez KE, który obejmuje 10 państw członkowskich i 25 inwestycji. Poza Polską chodzi o: Bułgarię, Czechy, Grecję, Maltę, Niemcy, Portugalię, Rumunię, Węgry i Włochy.

"Każdy z tych 25 projektów ilustruje, w jaki sposób UE działa, aby poprawić codzienne życie naszych obywateli, na przykład przez zapewnienie lepszej jakości wody pitnej, szybszego transportu kolejowego czy dostępu do nowoczesnych szpitali" - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.

W przypadku Polski wtorkowa decyzja dotyczy projektów związanych z poprawą opieki zdrowotnej oraz infrastruktury wodnej, kolejowej i drogowej. "W Polsce mamy ważne projekty drogowe, pogłębienie podejścia dla promów w Porcie Gdynia, budowę 7 dróg ekspresowych, w tym sekcji Warszawa - Grójec" - wyliczała Cretu.

Z informacji przekazanych przez Komisję wynika, że fundusze polityki spójności sfinansują budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku WarszawaGrójec (129 mln euro), autostrady A2 na odcinku między południową obwodnicą Warszawy a Mińskiem Mazowieckim (ponad 78 mln euro), odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku prowadzącego do granicy czeskiej (105 mln euro) oraz odcinka obwodnicy Olsztyna (87 mln euro). Wszystkie te projekty wchodzą w skład transeuropejskiej sieci transportowej.

Ponadto UE przeznaczy 61 mln euro na nowy sprzęt do Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Beneficjentami tej inwestycji będzie ponad 3,3 mln mieszkańców województwa małopolskiego. Komisja zdecydowała też, że wesprze kwotą 56 mln euro budowę nowego kompleksu szpitalnego mieszczącego Wielkopolskie Centrum Zdrowia Dziecka w Poznaniu. Inwestycja, która ma scentralizować usługi opieki zdrowotnej w tym regionie, będzie wymagać rozbudowy infrastruktury i zakupu nowego sprzętu. Centrum ma prowadzić szpitalny oddział ratunkowy dla dzieci; powiększy też swoje oddziały ortopedii, traumatologii i rehabilitacji.

Komisja podała, że wesprze kwotą 126 mln euro budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej łączącej główne miasta województwa zachodniopomorskiego, w tym Stargard, Police i Gryfino. Z nowych połączeń będzie mogło korzystać 687 tys. mieszkańców tych ośrodków.

Z kolei 39 mln euro ma pomóc w zakupie 16 elektrycznych pociągów, które będą jeździć w aglomeracji warszawskiej. Blisko 58 mln euro z unijnej kasy ma pójść na modernizację 152 wagonów pasażerskich i zakup 20 lokomotyw elektrycznych, które będą eksploatowane na trasach krajowych obsługiwanych przez PKP Intercity.

Z komunikatu KE wynika ponadto, że wsparte zostaną inwestycje nakierowane na zwiększenie bezpieczeństwa operacji w Porcie Gdańsk (modernizację układu falochronów). Na ten cel ma zostać przeznaczone 155 mln euro z budżetu UE. Z kolei na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu w Porcie Gdynia (rozbudowę i modernizację nabrzeża i budowli hydrotechnicznych) ma iść blisko 65 mln euro.

Cretu poinformowała, że w obecnej perspektywie finansowej zatwierdziła 258 dużych projektów infrastrukturalnych, na które przeznaczono 32 mld euro z funduszy UE (to połowa ich łącznej wartości). Duże projekty infrastrukturalne to projekty, w które inwestowane jest z funduszy polityki spójności ponad 50 mln euro (75 mln w przypadku projektów transportowych). Ze względu na ich skalę, podlegają one ocenie Komisji, która wydaje następnie decyzję w ich sprawie.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

stk/ mobr/ kar/

Źródło: PAP
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 6 talmud

fakty sa takie ze w dzisiejszym swiecie kraj samodzielny nie ma szans - walka o supremacje zabila uczciwosc normy spoleczne ekonomie przeplyw prawdziwych informacji etc etc
dopoki stary uklad nie upadnie trzeba nalezec do jakiegos bloku w ktorym jest cos za cos........inaczej zostaje sie zniszczonym & zmargalizowanym

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
11 22 skaurus

Zaznaczam, to nie jest post o tym czy Unia jest dobra czy be. Bo wiemy, że Unia to nie jest ideał, sam nie jestem faworytem, bizantyjska biurokracja żeby daleko nie szukać i zabrana suwerenność, ale jak porównamy nasz kraj z roku 1990 z Ukrainą a potem porównamy oba kraje i to gdzie dzisiaj jesteśmy to nasuwa się jedna myśl. Dziękujmy Bogu za rok 2004.



Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
18 25 loosac

Skorzystaliśmy co mieliśmy skorzystać. I wystarczy.
UE narzuca kogo mamy wpuszczac, ile mozemy miec rezerw w NBP, jak uzywac internetu, jaka bron posiadac, jak nazywac pedofila, ze seksizm to tylko jak kobieta ucierpi, ze slimak to ryba, ze nord stream nie trzeba byc solidarnym w UE, ale jak juz robienie afryki z UE to juz tak, ze swobodny przeplyw kapitalu i uslug -no chyba, ze zbyt konkurencyjny dla Francji i Niemiec, to wtedy nie (transport).

Dziekuje, nie potrzebuje wiecej rzadow Berlina i Paryza w ramach IV Rzeszy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 12 and00

Tylko że my znaaaacznie lepiej od Ukrainy wyglądaliśmy też w 2004...
Ale żeby nie było, na razie na UE gospodarczo jesteśmy na +
Ale już zaczynają, jak okazało się że mamy silne przewozy międzynarodowe, to już nam to przycinają, w ramach obrony swobody przepływu oczywiście ...

! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,9% IV kw. 2018
Stopa bezrobocia 6,1% I 2019
Przeciętne wynagrodzenie 4 931,8 zł I 2019
Produkcja przemysłowa rdr 5,6% III 2019

Znajdź profil