REKLAMA

Jak robić bezpiecznie zakupy przez internet?

2013-03-29 06:00
publikacja
2013-03-29 06:00

W dzisiejszych czasach każdy z nas robi zakupy przez internet. Wielu z nas chce w ten sposób zaoszczędzić czas i pieniądze, ale nie do końca zdajemy sobie sprawę z ryzyka, jakie istnieje przy transakcjach internetowych. Czy jesteśmy świadomi swoich praw konsumenckich? W jaki sposób powinniśmy je egzekwować i jak bronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami?

Zwrot zakupionego towaru

Kupujący ma pełne prawo dokonać zwrotu zakupionego towaru w sklepie internetowym, a sprzedający ma obowiązek zwrócony towar przyjąć. Prawem konsumenta jest możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny takiego stanu rzeczy i bez konieczności ponoszenia związanych z tym konsekwencji finansowych. Aby odstąpić od umowy, kupujący musi złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Jeśli sprzedawca nie poinformował konsumenta o takiej możliwości, termin ten zostaje wydłużony do trzech miesięcy. Po przesłaniu pisma z odstąpieniem od umowy, konsument powinien zwrócić zakupiony towar w stanie nienaruszonym, a sprzedawca zwrócić pieniądze za zakupiony towar w ciągu 14 dni. Ponadto, kupujący nie może być obarczony dodatkowymi kosztami związanymi z rezygnacją z umowy sprzedaży, w tym również kosztami przesyłki zwrotnej towaru. Pamiętajmy jednak, że prawo dokonania zwrotu nie dotyczy zakupu nagrań audio-wizualnych, zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania, przedmiotów zakupionych na aukcjach internetowych, produktów wykonanych na indywidualne zamówienie oraz artykułów, które szybko ulegają zepsuciu.

Niedostarczenie zakupionego towaru

Najczęstszym problemem kupujących przez internet jest niedostarczenie zakupionego towaru. Nieuczciwi sprzedawcy wystawiają na sprzedaż produkty w atrakcyjnych cenach informując, że towar będzie dostarczony w ciągu kilku dni od zakupu, jednak mimo zapłaty, przesyłka nigdy nie dociera do kupującego. W pierwszej kolejności należy podjąć próbę kontaktu ze sprzedającym i zażądać zwrotu wpłaconych na jego konto pieniędzy. W przypadku braku odzewu ze strony sprzedawcy należy zwrócić się do organizacji/instytucji chroniącej prawa konsumenta. Warto również rozważyć złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa do odpowiedniego organu państwowego oraz poinformować o naruszeniu prawa serwis internetowy, za pośrednictwem którego dokonano sprzedaży.

Aby uniknąć takich sytuacji, kupujący mogą zawsze wybrać opcję zakupu towaru z możliwością płatności przy odbiorze dostarczenia towaru. Wybierając takie rozwiązanie unikniemy problemów i nie narazimy się na utratę pieniędzy.

Opóźnienie w przesłaniu zakupionego towaru

Pamiętajmy, że zakup towaru za pośrednictwem internetu jest umową sprzedaży na odległość. Jeżeli nie ustalono inaczej to przedsiębiorca zobowiązany jest wykonać umowę sprzedaży na odległość najpóźniej w terminie 30 dni od złożenia zamówienia przez konsumenta. W sytuacji kiedy sprzedający nie może wykonać umowy w wskazanym powyżej terminie, powinien najpóźniej do jego końca (30 dni od zawarcia umowy) poinformować o tym konsumenta i zwrócić mu całą otrzymaną od niego sumę pieniędzy. W przypadku opóźnienia kupującemu przysługuje prawo żądania odsetek ustawowych za opóźnienie.

Niezgodność zakupionego towaru

W przypadku niezgodności zakupionego towaru z dostarczonym, konsumentowi przysługuje tzw. „reklamacja” u sprzedawcy. W tej sytuacji kupujący wskazując, że towar nie posiada cech, o których istnieniu zapewniał go sprzedawca ma prawo żądać wydania towaru zgodnego z umową, bądź też obniżenia ceny lub dokonać zwrotu towaru.

Faktura, bądź rachunek za zakupiony towar

Pamiętajmy, aby sprzedawca przesyłając nam zakupiony towar dołączył do niego rachunek lub fakturę. Możemy się bowiem spotkać z sytuacją konieczności zgłoszenia wad produktu, a jego pozytywne rozpatrzenie uzależnione będzie od posiadania przez nas dowodu potwierdzającego zakup towaru. Wskazać należy, że w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej brak jest wyraźnego określenia wskazującego jakimi dokumentami powinniśmy dysponować w czasie składania reklamacji towaru. Nie ma jakichkolwiek uwarunkowań prawnych mówiących by przesłanką rozpatrzenia naszej reklamacji miał być paragon bądź faktura. Dodatkowo w przypadku zakupów internetowych potwierdzeniem dokonania zakupu może być również wykaz z rachunku bankowego, dowód dokonania przekazu pocztowego, bądź potwierdzenie dokonania wpłaty w banku. Mimo wszystko warto jednak żądać przesłania nam rachunku za dokonany zakup, aby uniknąć ewentualnych problemów i komplikacji.

Zakupy na aukcjach internetowych

Zasadą przy tego rodzaju sprzedaży jest ustalenie ceny wywoławczej przez sprzedającego od której zaczyna się licytacja. Potencjalni nabywcy proponują coraz wyższą cenę za oferowany towar, a zakupu dokonuje osoba, który w ramach licytacji zaproponuje najwyższą cenę. Warunki licytacji są na ogół ściśle określone i nie powinny ulegać zmianie w trakcie jej trwania. Nie wyklucza to jednak możliwości ingerowania w toczącą się aukcję przez samego sprzedającego. Może on dokonać np. zmiany ceny produktu tylko i wyłącznie w przypadku, kiedy jeszcze nikt nie rozpoczął licytacji. Taka zmiana może również dotyczyć opłaty za przesłanie przedmiotu licytacji. Sprzedawca może również ingerować w opis przedmiotu licytacji, podobnie jak powyżej tylko w przypadku, gdy nikt jeszcze nie przystąpił do licytacji. Po tym momencie możliwe jest uzupełnianie aukcji o dodatkowe opisy w wyraźnym wskazaniem daty i godziny ich dokonania. Taka sama sytuacja będzie miała miejsce również w przypadku dodawania zdjęć towaru wystawionego na aukcji. Zmiany dokonywane w innych okolicznościach są co do zasady zabronione.

Regulamin sklepu internetowego

Przed przystąpieniem do robienia zakupów w wybranym przez nas sklepie internetowym, obowiązkiem kupującego jest zapoznać się z regulaminem obowiązującym w tym sklepie. Regulamin określa zasady korzystania przez nabywców ze sklepu prowadzonego przez sprzedawcę. Regulamin powinien być udostępniony na stronie internetowej sklepu w sposób umożliwiający potencjalnym nabywcom zapoznanie się z nim, jego pozyskanie, odtwarzanie, jak i utrwalanie jego treści. Regulamin powinien określać co najmniej podstawowe, konieczne zarazem zasady, na jakich strony zawrą umowę sprzedaży. Będę to w szczególności określenie ogólnych warunków korzystania ze sklepu, zasady rejestracji w sklepie, zasad składania zamówień oraz sposobu ich realizacji, sposób zapłaty i dostawy, zasady reklamacji, czy też zasady ochrony danych osobowych. Warto zatem dla własnego bezpieczeństwa zapoznać się z treścią regulaminów sklepów internetowych i nie powielać powszechnie występujących zachowań, polegających na „bezmyślnym” akceptowaniu regulaminu bez jego przeczytania. Rodzić to może niepożądane dla konsumenta następstwa, na które akceptując regulamin, wyraził zgodę.

Autor: Maciej Sobieraj, prawnik w kancelarii Robaszewska & Płoszka. Radcowie Prawni

Źródło:Sasal Public Relations
Tematy

Otwórz Konto Firmowe Godne Polecenia i zyskaj nawet 1600 zł premii!

Komentarze (3)

dodaj komentarz
~grzegorz123
Zapewiam ze w internecie ludzie nie oszukują. Szczególnie sklepy internetowe. Należy jedynie uwaznie czytać opic produktu. Ostatnio zamawiałem nawet całe umeblowienie do salonu z e-sklepu www.furnituro.pl i wszystko doszło takie jak zamawiałem, bez żadnych uszkodzen. Nie ma się co bać robiąc e-zakupy. Zapewiam ze w internecie ludzie nie oszukują. Szczególnie sklepy internetowe. Należy jedynie uwaznie czytać opic produktu. Ostatnio zamawiałem nawet całe umeblowienie do salonu z e-sklepu www.furnituro.pl i wszystko doszło takie jak zamawiałem, bez żadnych uszkodzen. Nie ma się co bać robiąc e-zakupy. Pozdrawiam

Grzesiu
~kazia
Troche boje sie robic zkaupy przez internet:p jednak cos co trzymam w rece jest pewniejsze:), ale korzystam z roznych udogodnien internetowych, portali itp ( np na swieta www.listdomikolaja.pl , dobra zabawa dla dzieciakow).
~mac
mój antywirus gdata ma opcję bank guard która chroni podczas zakupów czy przelewów robionych przez internet, fajna opcja i na pewno człowiek się czuje bezpieczniej

Powiązane: Budżet rodziny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki